gogg2 Skrevet 15. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 15. desember 2008 Var innom en fotobutikk uten å finne denne linsen, så jeg tok en sjangs og bestilte den over nettet. Ja, var overraskende over hvor klumpete den var (selv om andre linser sikkert er enda værre). Hadde gjort god research, nen hadde ikke fått dette med "feilkonstruksjonen" m.h.t. blitz skygge. Vet ikke om en ekstern flash vil løse dette problemet. Vil jo fortsatt se linsen på 18mm. Må helt opp på 24mm for å fjerne den. Lenke til kommentar
kaian Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Vet ikke om en ekstern flash vil løse dette problemet. Vil jo fortsatt se linsen på 18mm. Med en ekstern blits kan du rette blitslyset mot taket (når du er inne) og dermed går blitslyset utenom det digre objektivet. De større eksterne blitsene kan i tillegg vris sideveis, sånn at du kan bruke en vegg som reflektor, kan være nyttig ute, og inne når du får lyst til holde kameraet på høykant og fortsatt rette blitsen mot taket. Men de er utrolig mye større enn SB400, som er en nydelig sak. Med nettkjøp har du fjorten dager angrefrist, men det forutsetter jo at du kan returnere det som ubrukt. Sjekk angrefristskjemaet du fikk. Du må gjerne avtale eventuell retur før du sender det inn, hvis du bestemmer deg for at det er det du vil. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 15. desember 2008 Del Skrevet 15. desember 2008 Jeg er nesten helt sikker på at du vil slippe å se 18-200 mm på bildet hvis du bruker en SB-400. Nikkor 12-24 (diameter 77 mm i front) går helt fint, så lenge jeg ikke bruker solblenderen. Da må jeg bounce for å unngå blitsskygge. Er du i tvil stikker du innom en fotosjappe, beskriver problemet og spør pent om et testbilde før du kjøper blitsen. mvh Øystein Lenke til kommentar
nbmofo Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 alle eksterne blitser til nikon kommer høyere opp enn den innebygde. Tror ikke du vil ha skyggeproblemer med noen av de, selv ikke SB-400. Men, så spørs det om 18-200mm er rett for deg dersom du ville ha et lite og lett kamera. Lenke til kommentar
mr_soul Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 Les hva Ken Rockwell skriver om 18-200mm og innebygd blits. Problemet er der, men dette er jo enda en god grunn til å kjøpe en ekstern blits. Har samme kamera som deg, og 18-200 objektivet. Har en SB-400 som jeg er godt fornøyd med, den er rimelig, liten og lett. Kan 'bounces' i taket. 18-200 objektivet er helt klart større og tyngre enn kitobjektivet. Det er nok prisen å betale for å ha 'alle' brennvidder øyeblikkelig tilgjengelig i enhver situasjon. Lenke til kommentar
alkymist Skrevet 16. desember 2008 Del Skrevet 16. desember 2008 I motsetning til Hr Rockwell mener jeg at solblender har en misjon - som frontlinsebeskyttelse. Jeg ville deror absolutt ha pakket ut - og brukt - solblenderen når jeg fotograferer ute. mvh Øystein Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå