Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Anbefaling av psykiater eller psykolog i Trondheim?

Gjest TrheimSyd

Anbefalte innlegg

Gjest TrheimSyd

Er det noen som kan anbefale en bra psykolog eller psykiater som har avtale med staten, på sørsida av Trondheim? Har kviet meg lenge fordi jeg ikke vet hvor jeg skal begynne. Har fått liste av fastlegen min der en del navn er fremhevet, og som fastlegen min anbefaler, men det er veldig tungt å komme igang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det viktigste er at du kommer i gang og kommer deg til behandling. Om behandler er anbefalt eller ikke kommer, slik situasjonen er i dagens psykiske helsevern, dessverre i andre rekke (det er altfor lav kapasitet). Masseproduser en "søknad" som du sender rundt til alle som en.

Lenke til kommentar
  • 10 måneder senere...

Må åpne tråden igjen og spør om det samme. Tror jeg bestiller meg en time hos en privat psykolog i første omgang for å få rask behandling. Hvem skal jeg søke hos? Jeg lurer egentlig også på hva forskjellen mellom en psykolog og en psykiater er?

Lenke til kommentar

Psykologen og psykiateren har litt forskjellige vinklinger på menneskesinnet. Først og fremst anbefaler jeg deg å ta turen til psykologen fremfor psykiateren. Dette går jeg ut i fra er det mest naturlige i og med at psykologen først og fremst vurderer deg som at du har et friskt sinn, og som videre kan henvise deg til psykiater hvis du har mer tyngre psykiske problemer. Da med eventuell medisinering. Er ikke noe ekspert på området, mn du skal huske på at en psykiater har studert medisin som en vanlig lege, og deretter tatt videreutdanning. En psykolog er en egen grenn sett vekk i fra det medisinske. Ikke ta mine ord for fakta, men tror det er rett. ;)

Lenke til kommentar

For å bli psykiater må man ha et 6-årig profesjonsstudium i medisin og i tilegg en 3-årig videreutdaning i psykiatri. En psykolog har et 6-årig profesjonsstudium i psykologi, men kan i tilegg ha diverse videreutdanninger. Forskjellen er så vidt jeg veit at psykologi oftest blir karakterisert som både et samfunnsfag og et helsefag. I medisin og psykiatri er fokuset mer rettet mot mer fysisk helse og hvordan psyken påvirker den, selv om studiene er allsidige og på mange områder overlapper hverandre.

En psykiater kan skrive ut medisiner akkurat som alle andre leger, det kan ikke psykologer. En psykolog har som regel mer inngående kjennskap til ulike terapitradisjoner og har studert mentale prosesser og tilstander mer inngående enn en psykiater, som har mer kjennskap til mentale prosesser og tilstander i sammenheng med fysisk helse. Så alt i alt har en psykolog som regel bedre oversikt over hvordan det som foregår i hodet til folk viser seg, mens en psykiater kan forklare litt mer om hvordan fysikken bak det hele virker. Men som sagt overlapper fagene i stor grad hverandre, og både psykiatere og psykologer skal være kompetente til å hjelpe folk i vanskelige livssituasjoner. Dessuten har begge profesjonene autorisasjon for å jobbe i helsevesenet, dvs. at de har fått godkjenning til å jobbe i helsevesenet.

Lenke til kommentar

Hva er best av å gjennom fastlegen eller bare gå til en privat psykolog?

er litt skeptisk til å gå til fastlegen min, i forhold til at man kan bli "stemplet", har hørt at det blir stående i journalen min til evig tid at man har gått til psykolog, og at det på en måte kan brukes mot deg senere. Er ikke sikker på til hva, men er bare noe jeg har hørt...??

Hvor ligger prisnivå hos private psykologer? og hva er forskjellen mellom å gå til en privat og statlig?

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Kåre Nonstad

Det har heldigvis blitt så vanlig at mennesker i løpet av et liv søker til spesialisthelsetjenesten at det å få en henvisning til psykolog ikke skiller deg vesentlig fra andre. Man går gjerne til fastlegen sin for å få henvisning til psykologspesialist med driftsavtale, dvs. at du betaler opp til egenandelsgrensen, og at resten dekkes av trygdekassen. Å gå til avtalespesialist vil altså koste deg max rundt 1600 per år (til sammen med andre egenandeler). Problemet her er å komme inn til slik spesialist, da det ikke finnes så veldig mange, men du kan ha flaks. Å henvende deg til en psykolog uten driftsavtale vil ofte si at du kommer inn raskt, men at du selv betaler. Prisen ligger stort sett mellom 700 og 1000 per time. Hvor mange timer du trenger eller har råd til vil være opp til deg. Etter min erfaring (driver selv praksis som psykologspesialist), er det mange som ikke trenger så stort antall timer, men så har en avtale om at man tar kontakt igjen ved behov, og da raskt kommer inn igjen. Vær oppmerksom på at f.eks studentsamskipnaden i Trondheim delfinansierer slik behandling etter søknad, slik at det kan være lurt å sjekke mulighetene der du bor. Ingen kvalifiserte psykologer vil ha problemer med å samhandle med din fastlege hvis du har behov for det, slik at det sånt sett ikke er noe problem å oppsøke psykolog direkte. Det er etter min erfaring kun forsikringsselskap som forsøker å lage problemer av at noen har vært hos psykolog, men de kommer sjeldent veldig langt med det. Alle psykologer, med eller uten driftsavtale er underlagt det samme lovverket med hensyn til faglig etterrettelighet , forsvarlig behandling og taushetsplikt. Til slutt: Det er veldig mye solid forskning som sier at psykologisk behandling er hjelpsom, og at mye av dette bygger på forholdet mellom klient og behandler, slik at det viktigste er at du finner en psykolog du føler deg trygg på og som hjelper deg til å oppleve at du har fremgang i forhold til det du trenger å jobbe med. Lykke til.

Lenke til kommentar
Gjest TrheimSyd

Trådstarter her. Kom over tråden litt sånn tilfeldig igjen.

Etter en del frem og tilbake, og litt hjelp med å finne rett psykolog, endte det opp med at jeg nå går til en psykolog i en annen by, som jeg har hatt bittelitt kontakt med før (i en litt annen sammenheng), som mer eller mindre er spesialist innen emnet jeg trenger hjelp til. Det tok sin tid å få søkt, men etter litt frem og tilbake, var det fastlegen min som ordnet opp og søkte. Ventetiden var "bare" 3-4 måneder.

Reisen får jeg dekket på egenandelskort 1. Er litt jobb å få tilbake penger for hver reise etter at man har fått frikort, men det er verdt det.

Hva er best av å gjennom fastlegen eller bare gå til en privat psykolog?

er litt skeptisk til å gå til fastlegen min, i forhold til at man kan bli "stemplet", har hørt at det blir stående i journalen min til evig tid at man har gått til psykolog, og at det på en måte kan brukes mot deg senere. Er ikke sikker på til hva, men er bare noe jeg har hørt...??

Hvor ligger prisnivå hos private psykologer? og hva er forskjellen mellom å gå til en privat og statlig?

Fastlegen din har taushetsplikt. Og hvis fastlegen din ikke er helt dum, så er ikke det å gå til psykolog/psykiater noe han/hun vil bruke imot deg - tvert imot. Å vise at man er villig til å rydde opp i problemene sine, ser i alle fall jeg på som en positiv egenskap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...