ksvens1 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg sitter og grubler på hva jeg skal velge av Omnia eller iphone 3G, jeg er klar over forskjellen på disse, men jeg er litt for begge to. Jeg trekkes noe mer til Omnia enn iphone, selv om jeg er mac bruker selv. Håper noen kan komme med litt innspill som kanskje kan gjøre valget litt enklere for meg Ksvensen Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 trust me... omnia er helvetes treig... er så mye animasjoner i menyer at alt tar fort 2-3 sek før det er mulig å gjøre noe.. enten er det dårlig software ellers er den bare sånn... Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 trust me... omnia er helvetes treig... er så mye animasjoner i menyer at alt tar fort 2-3 sek før det er mulig å gjøre noe.. enten er det dårlig software ellers er den bare sånn... Sett noen videoer med den og den virker da ikke så veldig treg syntes jeg Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 testet den på telekiosken superstore og den er langt tregere en iphone... ta en tur innom et slikt sted og test selv Lenke til kommentar
Blackster Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 testet den på telekiosken superstore og den er langt tregere en iphone... ta en tur innom et slikt sted og test selv Jeg testet den også på telekiosken..og for min del så var den ikke så treg, det er kanskje ikke helt der Iphone er.... treghet er noe veldig individuelt etter min mening, kommer an på hva man er vant med. hehe Lenke til kommentar
vesleengen Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 jeg er vant med nokia 6300 en middels kjapp mobil, men omnia var grusom... kan hende den du prøvde var av et nyere parti som kanskje har fått en software update Lenke til kommentar
ksvens1 Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Kan overleve med den ikke er verdens kjappeste, tenkte mer på om noen har noen innvendinger for og mot. iphone er jo veldig låst, og batteriet er jo ikke bra Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Kan overleve med den ikke er verdens kjappeste, tenkte mer på om noen har noen innvendinger for og mot. iphone er jo veldig låst, og batteriet er jo ikke bra iPhone trenger jo ikke være låst... Batteriet er bra (holder like lenge som min K810i). Men på en annen side er jo iPhone en mobil som er 1år gammel (norges utgave er jo samme tlf bare med 3g + gps)... Lenke til kommentar
balaba6 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 gå for iphone du kommer ikke til å angre, jeg elsker min! den er rask, vanvittig lekker, enkel å bruke men alikevel avansert;) har hatt min i en måned nå og den er så utrolig rask! hadde nokia n80 før iphone så det er store forskjeller;) batteriet er ikke så ille som folk skal ha det til heller du må bare skru av ting du ikke har bruk for og sette ned lysstyrken litt. det er den beste telefonen jeg noen gang har hatt og man kan installere utallige programmer på den;) mange gratis også! men dette er mitt synspunkt, om omnia faller mer i din smak så kan ikke jeg stoppe deg. lykke til Lenke til kommentar
µT. Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Nå har det seg slikt at jo flere prosesser og programmer som kjører i bakgrunnen, jo tregere går ting. Nå er tilfellet med iPhone at det ikke er så mange prosesser som kan kjøres i bakgrunnen (med mindre den er jailbreaked) så det skal litt til før den henger seg, og blir treg. Omnia derimot som har Windows Mobile, og har skikkelig multitasking kan gjøre ting veldig tregt etterhvert. Nå har jeg ikke Omnia, men jeg har, og har hatt Windows Mobile-telefoner. Så jeg snakker da av erfaring. Jeg har også iPhone, og der er ting betydelig raskere enn noen WM-telefon. Firmware 2.2 er i tilegg en god del raskere enn tidligere firmwares. Dette inkluderer også 2.1. Men nå kommer det også helt an på hva du skal bruke telefonen til. Er du en avansert bruker, som tåler at ting kan være litt tregt, gå for Omnia. Er du en vanlig person som vil kun ha en telefon for å ringe, sende SMS, og høre på musikk, gå for iPhone. Men skal også nevnes at iPhone også kan modifiseres en god del etter jailbreak, så denne er ikke helt dum. Så, da får du staffetpinnen igjen, og det er helt opp til deg Lenke til kommentar
Newton Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Kan overleve med den ikke er verdens kjappeste, tenkte mer på om noen har noen innvendinger for og mot. iphone er jo veldig låst, og batteriet er jo ikke bra Du tror at iPhone er "låst"? Prøv å synkronisere Omnia med musikk, filmer, fotoalbum, adressebok, kalender, osv fra/til din Mac, så vil du nok finne ut at Samsung ikke har noen løsning på dette, og at Omnia i praksis er låst til Windows PCer... Batteritiden på de to er omtrent den samme, og ingen av dem er spesielt dårlige på dette området. Pluss til Omnia for langt bedre kamera, men iPhone ligger flere hakk foran når det gjelder brukervennlighet, brukergrensesnitt, operativsystem og software. iPhone er uten tvil den beste mp3-spilleren også. Denne testen kan ellers gi en pekepinn på hva som er sterke/svake sider med de to (Omnia kommer best ut sammenlagt pga kamera og GPS): http://www.phonearena.com/htmls/Touchscree...iew-r_2007.html Endret 25. november 2008 av Newton Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg fikk omnia for en knapp uke siden, og jeg blir bare mer og mer fornøyd. Jeg er absolutt ikke plaget av at Omnia er treig, og det selv om den siste mobilen jeg hadde var Sony Ericsson K750. Ut av boksen er nok Iphone mer brukervennlig enn Omnia, men så snart du har tilpasset deg mobilen og lagt inn nye programmer på Omnia, er den helt konge. En av bakdelene ved Apple er jo også at valgfriheten er begrenset når det gjelder programmer; mens det til windows finnes sikkert 10-15 gode mediespillere med forskjellige funksjoner og fordeler, har gjerne Apple nok med å utvikle to eller tre (?)... Kameraet i den norske versjonen gir litt uskarpe bilder, men siden utenlandske tester gir den like bra skussmål som Nokia sine mobiler, regner jeg med at det blir fikset i firmware-oppdateringer. Personlig liker jeg at den har muliget for video i VGA-oppløsning og 120 fps-video i lavere oppløsning, så kan man bruke mobilen til å lage små snutter. Det er noen ting ved Omnia jeg irriterer meg over, som f.eks at kontakten er på siden av mobilen, manglende æ,ø og å i qwerty-tastaturet, og at det er håpløs navigering i standard mp3-spilleren. To av disse feilene kunne jeg imidlertid endret på bare ved hjelp av nye programmer, når jeg får tid til det. Batteritiden er bedre enn forventet; etter én dag på lesesal (~10 timer) med musikk i øret hele tiden ligger batteriet på 75%, det mener jeg er veldig bra. Og for de som har lest testen og har fått med seg at amobil mener skjermen er kornete; i mine øyne er den mer enn skarp nok, men om du har hatt iphone eller HTC Diamond kan den kanskje virke litt kornete. Det er dog noe som aldri har slått meg. En av markedets beste GPS-er, kamera, minnekortplass og valgfrihet/flere proffunksjoner er ting som helt klart taler for Omnia (+ standardpris i Norge). Lenke til kommentar
lemonman Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Uansett hva du velger så bør du vite hva du skal bruke "mobilen" til. Omnia er liten og nett. Den er en meget god allrounder som har "alle" funksjonene du trenger. Selv om brukervennligheten kunne vært to hakk bedre. F.eks. når man har tatt et bilde så må man flytte fingeren vekk fra utløserknappen og trykke "OK" på skjermen før man kan ta neste bilde. Man kan ikke bare trykke svakt på utløserknappen som man kan på Nokia og SE. Hvis man sender mye SMS så er man avhengig av T9 aktivert, ellers blir det meget tungvint å bla seg frem til ÆØÅ i "undermenyene". "Pennen" kan dessverre ikke settes inne i mobilen. Skal du ha med pennen så må den henges løst på mobilen. Å bruke fingrene er litt vanskelig, men kan til nød gå an. Jeg hadde problemer med installasjonen av nordisk kart fra minnebrikken. Synkroniseringen av lisensnøkkelen fra minnekortet fungerte ikke som det skulle. Og var derfor avhengig av hjelp fra kundeservice. Dessverre måtte de først registrere forespørselen og så ringe meg tilbake. Noe de gjorde to dager senere. Dette skyldtes at de ikke hadde Omnia for hånd. Men dessverre var det ikke mye positive svar jeg fikk på mine spørsmål (snarvei til SMS/MMS, hvordan vet man om man bruker 3G eller WLAN, geotag på bilder etc.) Det var ikke geotag på Omnia, selv om det står at det er i reklamen. WLAN vil alltid blir først benyttet som datakanal selv om 3G/HSDPA er aktivert, men de fortalte ikke hvordan jeg kunne vite det. Jeg måtte bare ta deres ord for det. Jeg har bare hatt mobilen i 2-3 uker så jeg holder fortsatt på å teste den ut. Ut av boksen vil jeg ikke si at Omnia (og Iphone) er noe spesiell. Men når du har tilpasset den med andre programvare så er den plutselig mer nyttig. Og jeg kan anbefale www.freewarepocketpc.net som en fin kilde til masse freeware. Det er mange andre websider hvis du googler litt. Kundeservice hos Samsung hadde ingen veiledning for synkronisering mot Outlook. Noe som Micrsoft heller ikke hadde. Endret 26. november 2008 av echow Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det må være Samsung kundeservice som driter på draget her, i amobils test står det at de har prøvd geotagging, så det skulle jo være på mobilen. Personlig har jeg aldri brukt pekepennen, og om du er tilkoblet 3G , HSDPA osv står jo i infobaren på toppen, les hurtigstartguiden. Du fikk innstallert nordisk kart etterhvert, ikke sant? At Samsung ikke vet hvordan deres egne mobiler funker, er veldig synd, det er et problem Apple ikke burde ha Lenke til kommentar
josh909 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Omnia er treig. Suppetreig. Bare prøv den selv om du ikke stoler på forum-folk (noe du uansett ikke bør gjøre Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kan overleve med den ikke er verdens kjappeste, tenkte mer på om noen har noen innvendinger for og mot. iphone er jo veldig låst, og batteriet er jo ikke bra Du tror at iPhone er "låst"? Prøv å synkronisere Omnia med musikk, filmer, fotoalbum, adressebok, kalender, osv fra/til din Mac, så vil du nok finne ut at Samsung ikke har noen løsning på dette, og at Omnia i praksis er låst til Windows PCer... * Men har det noe med Windows & Samsung .. eller noe med Mac? Og jeg mener da og ha sett flere synch. løsninger mellom WindowsMobile & Mac.. Trenger du/kan du bruke - en fullblods multitaskende smarttelefon, så kjøper du I900. Trenger du ikke det kjøper du deg heller en iphone. Lenke til kommentar
µT. Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det finnes ett par WM-synkoniseringsverktøy til Mac, men dette koster penger, og jeg vet ikke hvor godt det fungerer. Tingen her er at skal man synkronisere telefonbok og kalender o.l på en Mac, så har man i grunnen ett problem. Å overføre film og musikk derimot går smertefritt med ett lite program som heter WM5torage. Da dukker den opp som flyttbar disk. iPhones synkoniseringsløsning fungerer derimot på begge OS. Hva heller du mot egentlig? Omnia eller iPhone? Lenke til kommentar
Newton Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kan overleve med den ikke er verdens kjappeste, tenkte mer på om noen har noen innvendinger for og mot. iphone er jo veldig låst, og batteriet er jo ikke bra Du tror at iPhone er "låst"? Prøv å synkronisere Omnia med musikk, filmer, fotoalbum, adressebok, kalender, osv fra/til din Mac, så vil du nok finne ut at Samsung ikke har noen løsning på dette, og at Omnia i praksis er låst til Windows PCer... * Men har det noe med Windows & Samsung .. eller noe med Mac? Og jeg mener da og ha sett flere synch. løsninger mellom WindowsMobile & Mac.. Det er Samsung som ikke har noen slik løsning, som jeg sa. Det er selvsagt ingen begrensninger på Mac som forhindrer Samsung fra å lage en sync-løsning, eller å lage en plug-in til eksisterende løsninger (f.eks til Apples egen iSync-software). Det finnes tredjeparts løsninger for syncing mot Mac for en del andre Windows-mobiler, ja, men meg bekjent ingen for Omnia. Trenger du/kan du bruke - en fullblods multitaskende smarttelefon, så kjøper du I900.Trenger du ikke det kjøper du deg heller en iphone. iPhone er en fullblods smarttelefon, og den multitasker. Du sikter sikkert til at Apple har guidelines som begrenser _hvilke_ applikasjoner som tillates å multitaske - og det finnes mange gode grunner til at et ukontrollert antall prosesser ikke skal ligge og spise opp minne, CPU-kapasitet og batteri på en telefon. Det er stort sett IM-klienter og push-mail som trenger konstante bakgrunnsprosesser på mobiltelefoner, og dette løser Apple på en litt annen måte. Lenke til kommentar
Hedonism Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 iPhone er en fullblods smarttelefon, og den multitasker. Du sikter sikkert til at Apple har guidelines som begrenser _hvilke_ applikasjoner som tillates å multitaske - og det finnes mange gode grunner til at et ukontrollert antall prosesser ikke skal ligge og spise opp minne, CPU-kapasitet og batteri på en telefon. Det er stort sett IM-klienter og push-mail som trenger konstante bakgrunnsprosesser på mobiltelefoner, og dette løser Apple på en litt annen måte. Men nå har jo Apple kun pratet om løsningen sin for multitasking, og ikke lasert noe til tross for at det er mange måneder siden den ble lansert. På tide de får den nye push-baserte multitask-løsningen i drift! Lenke til kommentar
smeboe Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Omnia er treig. Suppetreig. Bare prøv den selv om du ikke stoler på forum-folk (noe du uansett ikke bør gjøre Ikke noe poeng for deg å si noe om hastigheten på Omnia; enten har du prøvd den i butikken der _ingen_ klarer å slå av programmene riktig, eller så har ikke du/vennen din lært hvordan man gjør det. Alle datamaskiner blir treigere når 40 programmer surrer i bakgrunnen - jeg er flink til å slå av programmer jevnlig, og min telefon er kjapp. Som sagt, selv etter overgang fra "dumbphone" til smartmobil, legger jeg ikke merke til at ting går tregt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå