Gå til innhold

PSU trekker 25W når den er av.(Løst)

Anbefalte innlegg

Kom iallefall som en overaskelse for meg.

Måler Watten mine pcer spiser og ser at PSU trekker 25W selv om pcen er helt av.

Annet utstyr trekker Watt i standby med et lys på men ikke når AV knappen trykket på.

Helt normalt eller hva?

Endret av War
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Kom iallefall som en overaskelse for meg.

Måler Watten mine pcer spiser og ser at PSU trekker 25W selv om pcen er helt av.

Annet utstyr trekker Watt i standby med et lys på men ikke når AV knappen trykket på.

Helt normalt eller hva?

Helt normalt. Det går litt strøm til kondensatorer og slikt inne i psu. Men kobler du fra ledningen så bruker den ikkje strøm :D

Lenke til kommentar

Er det en PM300 du har? h16890.jpg

Den er nok for unøyaktig ved ved lav reaktiv belastning.

Jeg har en slik, og koblet den til et PSU kabinett jeg har. Dvs en defekt PSU hvor all innmaten er tatt ut. Det som sitter igjen er bare 220V kontakten, og på den er det loddet fast en kondensator for støydemping. PM300 viser da 11W, men den kondensatoren trekker garantert ikke 11W.

Har også en annen energimåler, den viser null.

Lenke til kommentar

Får stole på at den viser rett, evt kjøpe en annen modell.

Vannkjølingen trekker 6w fra produsent , det stemmer også.

Finnes det en butikk som selger litt mer hightech utstyr som for eks måle watt inn på hele huset og for eks vise dette på en pc osv?

Edit, fjernet bilde pga missforst...

Endret av War
Lenke til kommentar

Den 'maskinen' du viser bilde av er et DC power supply. Hvordan kan du sjekke en energimåler med en PSU?

Tviler på at det selges slik energimåling, til en overkommelig pris.

Men det går an å lage. Jeg har koblet meg til pulsutgangen på måleren i sikringskapet med en mikrokontroller.

Lenke til kommentar

Var ikke en 100% slik maskin men så sånn ut.

Jeg bare ba dem skekke om den viser lik belastning som testbenkend dems.

Jeg kan ikke noe elektronikk har bare hatt elektromekaniske fag med analog og digital elektronikk.

Om/når strømmen går vil jeg beskytte Pcene , tvene osv.

Prøver å finne ut om jeg skal ha lokal UPS i aktuelle rom.

378439-b31_190x170-120x80.jpg

Eller store i datarommet som går på hele huset / utvalgte linjer

3W3_High_Frequency_Online_UPS__New_Panel_.jpg

Nå har jeg 2 stykkAPC Smart-UPS RT 5000VA RM , prøver å finne ut hvor mye watt huset sluker. Burde egentlig kobble sånn at stikkontaktene ikke er med i beregningen så panelovner osv ikke er på batteristrøm.

Endret av War
Lenke til kommentar

Jeg hadde også en photodektor før, men det fungerte ikke så veldig bra. Ble veldig følsom for strølys.

Nå har jeg koblet meg på pulsutgangen, og har da all elektronikken på skrivebordet. Det fungerer mye bedre. Leser av hvert minutt.

Bruker en AVR fra Futurlec.

Lenke til kommentar

Det hjelper nok at man tenkte på slikt da huset ble bygd, og har eget rør for svakstrøm inn i skapet.

Pulsutgangen er jo helt isolert, så jeg kan ikke tro at det er noe ved forskriftene som sier at man ikke kan gjøre dette.

Det kan dog være en ulempe med lange svakstrømskabler ved tordenvær. Det tok knekken på RS-232 utgangen på den forrige AVR'en jeg hadde, siden den var optisk var den plassert i skapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...