Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Gjesteskikk. Overreagerer jeg?

Gjest bringebær

Anbefalte innlegg

Gjest bringebær

Samboeren min har en kompis (som de har kjent siden barneskolen) som nå for tiden bor i nordre delen av landet. Vi har etterhvert blitt bedre kjent via MSN, og jeg har fått en del god hjelp i realfag siden han er siv.ing.

De gangene han besøker oss, er fra hans initiativ. Det er i utgangspunktet hyggelig med besøk, men etterhvert begynte jeg å synes mindre positivt om ham som gjest. Rett og slett måten han oppfører seg når han bor hos oss.

I sommeren besøkte han oss i 2 uker. Ikke én eneste gang bidro han med noe som helst. Han bare forsynte seg av kjøleskapet uten å fylle opp, og brydde seg lite om at stua ble rotete. Når han ikke kjøper kebab ute, og spiser middag med oss er det ikke noe snakk om "takk for maten". Gikk rett til sitt etter maten. I den perioden skulle vi til Bø Sommarland en søndag. Jeg ville ta kollektiv siden det skal være ferie og jeg vil ikke stresse med bil. Men han ville at vi skulle ta bilen min og kjøre i 5-6 timer tur-retur mellom Oslo og Bø. Han ga ikke tegn til initiativ om å bidra til bensinen. Han forventet at jeg skulle sponse med alt i dette besøket hans. Til sammenligning: da broren min og svigerinna kom på besøk i 1 uke, så tok de med noe snacks i det minste og de sørget for at ting var i forsvarlig stand. De tok initiativ til å bidra med middag også.

Men denne kompisen viser en slags "hotell"-mentalitet når han er hos oss. Når det er han som tar initiativ til å besøke og bo hos oss, så er det vel ikke så mye å be om å vise litt mer respekt og bidra litt. Man bor tross alt i andres hjem.

Merk at i kortere besøk som 1-3 dager så er det greit om gjesten bidrar mindre/ingenting for den saks skyld, såpass gjestfrihet må det være. Men jeg syns det blir litt annerledes hvis man skal bo hos andre i en halv måned.

Det som jeg takler minst ved ham er frekkheten hans. Han elsker å være spydig/sarkastisk til enhver tid. Kombinert med oppførselen hans som gjest sendes det ut en veldig dårlig signal. Det verste er at han er mer spydig mot meg enn mot samboeren min, og det er faktisk jeg som er husverten.

Sist gang han besøkte oss var i forbindelse med et kort opphold fordi han skal videre å fly fra Gardermoen tidlig på morgenen. Han hadde spist ute tidligere, og kveldsmaten som var ferdig var beregnet for meg og samboeren. Og da spurte han plutselig om han kunne få en del av kveldsmaten vår også. Plutselig måtte maten deles på 3.

For noen dager siden så lurte han på om han skulle ned til oss i 1 uke. Jeg gruet meg selvfølgelig pga tidligere erfaring. Egentlig er han en hyggelig person, om han kunne slutte å slenge med kjeften og være så breial når han er gjest hos andre. Jeg vil gjerne ta det opp neste gang jeg snakker med ham, men gruer meg litt siden det er jo kompisen til samboer og jeg vil jo vise respekt for samboeren at jeg har holdt meg så lenge.

Når jeg selv er gjest hos andre, kjøper jeg alltid inn noe (kake, middag o.l.) som takk for at jeg kan bli hos dem. Jeg bidrar også til praktiske gjøremål. At man skal være grei mot husverten tilbake når han/hun først er grei og tilbyr en husrom. Det handler om folkeskikk.

Jeg har også lurt litt på om jeg egentlig overreagerer, men uansett føler jeg at oppførselen hans har vært veldig uhøflig. Noen ganger lurer jeg på om han tar seg så godt til rette bare fordi han vet at jeg har en god økonomi? At det dermed er greit å oppføre seg mer som "hotellgjest"? "De har så mye uansett, så det er vel greit at jeg tar mer uten å trenge å bidra"?

Neste gang jeg snakker med ham, vil jeg gjerne ta dette opp. Slik at det blir mer hyggelig til neste gang. Men jeg vil jo ikke støte ham. Hvordan er det lurest å ta det opp?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest bringebær

Edit:

Han tok seg til rette midt i stua og brukte stuebordet som PC bord, selv om det var et skrivebord i gjesterommet. Og da stuebordet er av klart glass, så fungerer ikke datamusen hans uten undelag. Da begynte han å lire av seg at bordet var et "drittbord". For at man skulle se på TV eller spille konsoll uforstyrret, så måtte vi legge en ekstra stol ved siden av sofaen fordi han hadde okkupert hele stuebordet og sofaen.

Han skjønte poenget til slutt at han var i veien da vi henviste ham til spisebordet i samme rom (siden han absolutt må være i stua).

Lenke til kommentar

Basert på din fortelling så vil jeg påstå at en skikkelig oppgang med vedkommende er på sin plass.

Be vedkommende dra å handle inn mat... Ikke betal.

Er det spørsmål om bil, så spør om vedkommende vil betale for bensinen.

Bare gjør det klart at det er hans tur en del framover nå...

Når det gjelder alt det andre... bare legg fram en del husregler om akseptert oppførsel.

Hvis det er vanskelig å følge, så er det bare å be vedkommende finne seg annet husrom.

Ut ifra hva du forteller, så synes jeg ikke du overreagerer, men du kommer garantert til å gjøre det før eller siden dersom du ikke sier fra...

Lenke til kommentar

Han hadde kun vært gjest hos meg en gang sånn som du beskriver han.

Syntes ikke du overeagerer, syntes at folk skal optre med alminnelig folkeskikk når de er i andres hjem.

Hvordan reagerer din samboer på dette ? Skulle tro at vedkommende ble like irritert over måten vedkommende oppfører seg på.

Det er forsåvid som du sier greit at en gjest på et middagsbesøk blir sittende og at verten tar seg av arbeidet, det er liksom litt av vert/gjest rollen. f eks et middagsbesøk der verten innviterer gjester for en kveld. Men i ditt tilfelle der det minner mer om et lengre opphold hadde jeg også reagert som du.

Å ikke bidra til felles arbeid og utgifter ved lengre opphold sammen, enten det er hjemme hos en eller på felles ferie ser jeg på som en svært dårlig egenskap og mangel på folkeskikk

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar

Jeg synes du bør ta en prat med ham først. Alle fortjener en sjanse, kanskje han er vant til å ha det slik hos andre venner? Ikke vet jeg, men jeg tror ikke han gjør det med ren og skjær vilje, siden han tar intiativet selv for å komme. Hjelper det ikke å prate med ham og om han ikke viser noen forståelse synes jeg dere børe nekte ham å besøke dere, men da bør både du og samboeren din være enig om det.

Endret av Panny60
Lenke til kommentar

Når det gjelder folkeskikk er det en norm greie på lavt nivå og ikke alle trenger å enes om dette ... Her snakker vi om bagateller som folk gjør alt for mye av for ofte. Normalt skal det være enkelt å enten overse eller lage kompromiss.

Jeg syns det er mye bagateller her, men ser jo ut som han utnytter seg litt for mye av dere. Det er jo bare å ta til ordet når slikt skjer, sitter han i sofan så slå deg ned ved siden av, spiser han opp all maten så be han handle inn litt og ikke gi penger nei, osv.

Du trenger ikke lage drama enn gang. Bare si hva du mener i de enkelte situasjoner. Vær litt ærlig istede for å leke høflighetsdronningen.

Lenke til kommentar
Gjest bringebær

Skal ta det opp med ham neste gang vi snakkes. Det verste er nok spydighetene hans, så det blir førsteprioritet. Har snakket med samboeren åssen det var da han besøkte kompisen. Riktignok så fikk han all mat og drikke, og trengte ikke å bidra med noe. MEN, kompisen bor hjemme hos foreldrene sine. Tviler på at han har sett på kvitteringen etter en handletur da det er foreldrene som tok seg av, og husarbeidet var gjort av moren hans. Om han ville vært like gjestfri når han bor for seg selv og vi besøker ham, gjenstår å se. Plutselig er ting ikke så billig lenger når man bor for seg selv.

Lenke til kommentar
Gjest bringebær

Han er litt yngre enn samboeren, og eldre enn meg.

Jeg velger å tro at han bare har vært uoppmerksom på sin væremåte hittil, og som sagt skal jeg ta det opp neste gang vi prates. Han har riktignok bodd i kollektiv da han studerte, og har nå flyttet tilbake til foreldrene etter endt studier. Kanskje en studenttilværelse kan få de fleste til å nyte ting som er "gratis" så langt det går an når muligheten byr seg, vet ikke.

Syns han tar det godt sosialt egentlig. Men etableringsevnen hans er jeg litt bekymret over. Han ble ferdig på skolen i vår, og har fortsatt ikke funnet noe jobb. Delvis selvforskyldt ved å ta lang ferie som varte fram til oktober, og når han først søkte på jobb var han alt for kresen i jobbtilbudene. Og det er midt i finanskrisa. Jeg har prøvd å fortelle ham at i finanskrisa er det bedre med en dårligere jobb enn ingenting. Å gå lenge uten jobb vil skade CV'en. Men han sa at han ville ikke fire ned på kravene før det har gått lenge nok til at han ble mindre kresen.

Han sa han håpet på å etablere seg i Oslo etterhvert, og det kan være en mulighet at vi hjelper ham med husrom når han får jobb i Oslo men ikke funnet bolig. (både utleie- og salgsobjekter er vanskelige pr i dag). Men da vil jeg nok ta opp noe flere punkter når det skjer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...