Mixy Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Hei Jeg kjøpte for et år siden et Olympus e410 med begge kit objektivene over nettet for en billig penge. Jeg kjøpte et billig kamera, for jeg visste ikke hvor mye jeg kom til å bruke det. Nå har jeg funnet ut at jeg bruker det en del, og ønsker derfor noe bedre. Da tenker jeg mest på støyegenskaper og bildestabilisering. Når det gjelder budsjettet er jeg ganske åpent, har tenkt meg noe i klassen rundt 10 000. De jeg da har sett på her er Nikon D300, Canon 50D og Sony Alpha 700. Har ikke gjort meg opp noen særlig mening ennå, så er åpen for tips. Har også håp om å få tips til et objektiv jeg kan kjøpe med til normalzoom av god kvalitet (16-85 eller hva det er på Nikon f.eks.) Jobber på teater, derfor jeg ønsker bedre støyegenskaper, og bildestabilisering. Brukes også til en del overall bruk, natur macro og portretter tar jeg gjerne. Takk for svar! 10 000 er jo da uten objektiv. Kan også strekke meg ganske langt, men det må tilsvarende argumenteres ganske godt Lenke til kommentar
Fotgrafen Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Njaaa, ville ikke satset på de du har skrevet jeg. Ville heller satset på Canon Eos 40D for 5999 - og kjøpt noe objektiver. Har du mange av Olympus, da kan kanskje E-3 vert et forslag? Det er et godt kamera det og. De du nemner er gode de og, Sony`en du nevner er god den og. Objektiver ja - si til Canonen jeg nevner så kanskje 18-200mm hadde passet der. Du kan velge med orginalt eller av Sigma, begge er gode uansett. Olympus ja, der har jeg ikke peiling, heller ikke sony. Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Pentax K20D Pentax DA* 16-50mm f2.8 ED AL [iF] SDM Ønkser du noe til makro og portretter itillegg? Tamron 90mm f/2.8 eller Sigma 105mm f/2.8 Edit: Istedet for Pentax 16-50mm f/2.8 Tamron 17-50mm f/2.8 Link2 Det er snakk om nesten halve prisen iforhold til Pentax 16-50mm. Tviler på at Pentax er dobbelt så god. Endret 25. november 2008 av northpentax Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Både Canon 50D og Nikon D300 er gode kamera,men har du sett på Canon 40D til nesten halve prisen Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Pentax K20DPentax DA* 16-50mm f2.8 ED AL [iF] SDM Ønkser du noe til makro og portretter itillegg? Tamron 90mm f/2.8 eller Sigma 105mm f/2.8 Støtter denne. Kamera med stabilisator, værtetting. Penger igjen til fantastiske linser, bl.a. den som er nevnt. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 25. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Ja leste litt av testen på K20D, og det skal seriøst vurderes, så takk for det tipset Når det gjelder macrolinse hadde jeg egentlig sett meg ut 150mm fra Sigma, og ser ikke ut som om denne leveres til Pentax? Olympus E-3 har jeg egentlig ikke lyst på. Føler at den ikke scorer bra nok hva gjelder støy, også liker jeg ikke designet. Jeg har kun de 2 kit-objektivene til e410, så har ingen problemer med å bytte system Lenke til kommentar
# offline Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Du har helt rett angående Sigma 150mm makro. Du får Sigma 105mm f/2.8 og 180mm f/3.5 til Pentax. Alt er avhengig av hva du skal ta makro bilder av. Sjekk ut tråden til Mr. Olsen Lenke til kommentar
Kellendil Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Etter å ha brukt Nikon D300 noen uker nå, så kan jeg ikke annet enn å gi to tomler opp! Scorer etter min mening bra på veldig mange områder, gode farger, dynamikk, lite støy ved høy ISO, og må nesten nevne at Nikon sine nyere objektiv knapt støyer (har dog bare erfaring med eldre objektiv fra andre produsenter, så det er ikke sikkert at det er noen forskjell) Synes også at Nikon har det mest oversiktlige menysystemet jeg har vert borti til nå. For å gjøre en lang historie kort, jeg kjøpte et D300 og er veldig veldig fornøyd til nå. Lenke til kommentar
T34 Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Hva med Nikon D90? Virker som de scorer bra på testene. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Jeg ville vurdert et Canon 40D, nytt eller brukt. Har to stk av dette huset, som etter hvert er blitt svært så prisgunstig, og er strålende fornøyd. D300 er helt sikkert et godt alternativ, uten at jeg har noe erfaring med det. Jo mindre penger du kan slippe unna med til et godt kamerahus, jo mer penger har du til viktigere ting; glass Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Jeg skjønner tanken deres med 40D, og tviler ikke på at det er et godt alternativ, men jeg kan ikke gjøre annet enn å være ærlig å si at jeg har lyst på siste generasjon når jeg først skal ha noe Dessuten likte jeg D300 og K20D bedre enn Canon sine alternativer idag. Eneste jeg skulle ønske meg ved K20D, er at det var litt raskere, og hadde CF. Men dette er ting jeg er villig til å overse. Jeg blei også litt skeptisk når det scorer dårlig på hvitbalanse og fargetone. Men alt av mine bilder taes i RAW, og havner rett inn i Lightroom, så tipper at alt ordner seg der også Lenke til kommentar
deviant Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Jeg skjønner tanken deres med 40D, og tviler ikke på at det er et godt alternativ, men jeg kan ikke gjøre annet enn å være ærlig å si at jeg har lyst på siste generasjon når jeg først skal ha noe Jeg synes du skal se mer på hvert produkt, fremfor hvilken generasjon den tilhører. Eksempelvis vil jeg anbefale 40D fremfor både 50D og 450D. Det er vel knapt 12 måneder mellom disse to generasjonene. Jeg kjenner ikke Nikon inngående nok til å gjøre noen tilsvarende anbefaling, men jeg ser for meg at det også blant Nikons produktlinjer finnes forskjeller i pris og klasse som overgår generasjon. Jeg sier ikke at D300 ikke er det beste valget for deg, men det er viktig å vekteligge de riktige tingene. Det hjelper ikke om kamerahuset er rykende ferskt dersom det har mer støy, dårligere autofokus og dobbel pris eller ikke føles godt i hånden Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Neida, jeg er helt enig. Men slik jeg ser det kommer fortsatt D300 en del bedre ut enn Canon sin. http://www.akam.no/artikler/pentax_k20d/51057/4 i K20D testen kan man se side-ved-side hovedkort bildet til Akam på disse tre kameraene. Og jeg syns at støyegenskapene til K20D er imponerende til å ha 15mpix på samme formfaktor på bildebrikken som D300. Ser nok ut som om det snudde mot Pentax for meg. Da gjelder det bare å spare opp litt penger, blir nok til at jeg tar med DA* objektivet som er nevnt ovenfor, og da blir det fort 12 000, noe som ikke er avskrekkende i det hele tatt, i og med at jeg hadde sett for meg langt mer ^^ Da får jeg raskere også kjøpt med 180mm til Sigma Lenke til kommentar
# offline Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Sjekk edit'en jeg la til post #3 Du kan spare rundt 3000kr. på å velge Sigma 18-50mm f/2.8 eller Tamron 17-50mm f/2,8 De har ikke motor i objektivet(mer høylytt) og er ikke værtett slik som Pentax 16-50mm. Tester: Sigma 18-50 Tamron 17-50mm1 Tamron 17-50mm2 Pentax 16-50mm Edit: Da får jeg raskere også kjøpt med 180mm til Sigma Er du 100% sikker på at du kommer til å bruke dette objektivet kun til insekter? Du bør vurdere Sigma 105mm hvis du har planer om portrett, makro av annet enn insekter og generell fotografering med svak/medium tele. Husk at Sigma 180mm er ca. dobbelt så tung og dobbelt så lang som Sigma 105mm. Endret 26. november 2008 av NorthPentax Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Jeg skjønner tanken deres med 40D, og tviler ikke på at det er et godt alternativ, men jeg kan ikke gjøre annet enn å være ærlig å si at jeg har lyst på siste generasjon når jeg først skal ha noe Dessuten likte jeg D300 og K20D bedre enn Canon sine alternativer idag. Eneste jeg skulle ønske meg ved K20D, er at det var litt raskere, og hadde CF. Men dette er ting jeg er villig til å overse. Jeg blei også litt skeptisk når det scorer dårlig på hvitbalanse og fargetone. Men alt av mine bilder taes i RAW, og havner rett inn i Lightroom, så tipper at alt ordner seg der også Forstår deg meget godt,selv hadde jeg en D300 og en 50D hjemme samtidig,D300 tilhørte en kjenning og 50Den fikk jeg låne med 30 dagers angrerett før jeg bestemte meg Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Når det gjelder macroobjektiv vil det bli en vurderingssak. Det er ikke første ting på listen uansett, men tusen takk for linkene til testene! Fikk mye mer tro på Tamron sin nå Eneste var vel egentlig byggekvaliteten kontra DA* fra PEntax, men det kan jeg leve med ^^ EDIT: Nå er jo K20D 1000 kroner billigere enn neste nettbutikk hos Japanfoto. Noen som tør anbefale et objektiv de også har? http://www.japanphoto.no/objektiver/pentax...ver%2Fpentax%2F EDIT: De har jo sigma objektivet du linket til der Endret 26. november 2008 av Mixy Lenke til kommentar
intox_neb Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Har selv Pentax K100D og følgende objektiv Pentax SMC DA 12-24mm f/4.0 (kan anbefales for landskapsfotografering) Pentax smc P-FA 50mm F1.4 (fantastisk linse for portrett og fotografering inne uten blitz) Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Når det gjelder macroobjektiv vil det bli en vurderingssak. Det er ikke første ting på listen uansett, men tusen takk for linkene til testene! Fikk mye mer tro på Tamron sin nå Eneste var vel egentlig byggekvaliteten kontra DA* fra PEntax, men det kan jeg leve med ^^ EDIT: Nå er jo K20D 1000 kroner billigere enn neste nettbutikk hos Japanfoto. Noen som tør anbefale et objektiv de også har? http://www.japanphoto.no/objektiver/pentax...ver%2Fpentax%2F EDIT: De har jo sigma objektivet du linket til der Tipper de har både tamronen og sigmaen der. Lenke til kommentar
Mixy Skrevet 26. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Ja, nei de hadde dessverre ikke Tamronen der. Jeg blir sikkert ikke misfornøyd med Sigmaen heller ^^ Da gjelder det bare å få solgt det gamle settet Lenke til kommentar
espenoen Skrevet 27. november 2008 Rapporter Del Skrevet 27. november 2008 Ja, nei de hadde dessverre ikke Tamronen der. Jeg blir sikkert ikke misfornøyd med Sigmaen heller ^^ Da gjelder det bare å få solgt det gamle settet Du blir sikkert fornøyd med sigmaen, men: http://www.japanphoto.no/product/objektive...f-17-50mm-di-p/ Har dog ingen formening om hvilken som er best. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå