- mOtz^ - Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hei Vi er 4 gutter som bor sammen, og for en liten stund siden merket vi alle at vi begynte å bli slappe og trøtte, det luktet heller ikke noe særlig i leiligheten når vi kom hjem fra skole osv. Vi begynte å undersøke, og fant bak den ene senga en diger flekk med "pels", dette ble raskt fjernet og vi har latt det gå litt tid nå for å kunne sjekke om det ev. skulle kunne komme tilbake. Vindukarmene ser heller ikke helt bra ut da det hver morgen ligger ett lag med sort mugg der. Vi vet jo at det forsatt sitter i veggen, og egentlig må ha proff hjelp til å få tatt det bort. Men det vi først og fremst vil sjekke er om det er så alvorlig at det er helseskadelig å bo der. Finnes det noen form for maskin eller lignende for å kunne sjekke luftnivået, eller annen måte å teste dette på? Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 At det er helseskadelig å bo der er det ingen tvil om tror jeg. Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 ..Det er ingen tvil. Tror jeg. hehe Er det egen leilighet eller leier dere? Lenke til kommentar
Bear^ Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Mugg, sopp og råte kan føre til en god del lidelser. Ville snakket med huseier umiddelbart ettersom dette blir hans problem og ikke deres. Han kan ikke leie ut noe som er helseskadelig og er nødt til å gjøre noe med det. Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Forsikrings selskaper bruker å ha målere for å måle ant forskjellige mugg og sopp arter og også hvor mye som er i luften. mugg sopp og råte er absolutt helse skadelig og kan føre til kols,kreft osv. visst jeg var deg hadde jeg tatt dette opp med huseier og deretter flyttet Lenke til kommentar
TCRW Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 ..Det er ingen tvil. Tror jeg. hehe Ble litt merkelig ja... Lenke til kommentar
Skandinav Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det er svært helsefarlig å bo slik dere gjør, langvarig eksponering gir varige skader. Det finnes målere som måler luften. Det er et apparat som suger luft gjennom et filter under en gitt tidsramme. Etterpå måler man hva som er i filtret. Imidlertid har dere jo funnet kilden, en slik prøve kan vel sies å være unødvendig. Nå handler det om å fjerne kilden. Som regel oppstår mugg grunnet høy fuktighet i kombinasjon med rett temperatur. Temperaturen må man ha for å kunne bo, men fuktigheten kan man gjøre noe med gjennom ventliasjon. Det første som må gjøres er en total sanering og opptørking gjennom høy varme eller luftavfuktere. Det kan bli nødvendig å faktisk fjerne rottent byggematriell. Deretter må man sørge for at muggen ikke kommer tilbake. Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Bodde i en sokkel selv der det ble svart misfarging av tapeten nede i et par hjørner på et rom. Det gikk an å få det verste vekk, men det kom tilbake hele tiden. Ble ikke sjuk i tida jeg bodde der, og det var heller ikke høy fuktighet i rommet. Noen som vet hva dette kunne være, muligens svertesopp...? Og hvordan få faenskapet vekk? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg kan fint lite om det medisinske rundt dette, men jeg kan litt om det juridiske. Det første skrittet dere burde ta er å kontakte huseier og si fra, umiddelbart. Det kan også være en god ide å ta en tur innom legen for å høre hva han syns. Det som er litt problematisk er at det finnes flere former for mugg, og ikke alle er helseskadelige. Eneste måten jeg vet om for å være helt sikker er å kontakte en skadedyrsgruppe som f.eks mycoteam. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+5132 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hadde flytta ganske som fort om jeg var deg.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå