Gå til innhold

Hvor blir varmen av når man monterer en bedre kjøler?

steinhun

Anbefalte innlegg

Jeg har en diskusjon med en på arbeidsplassen. Han mener at det blir like varmt i rommet pcen står i, selv om man monterer større kjøler som gjør maskina generelt kaldere... Dette er jo jeg uenig i, for det er jo forskjell på å blåse 80 grader ut i rommet, og 50 grader..?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det blir også kaldere i rommet. Du kan tenke fysikk i dette: hva føles kaldest: 10 grader vann, eller 10 grader luft??

Slik er det vell med kjølere også, de skal være fysisk kaldere enn luften som omringer den, fordi materiellet i den holdes kald ved å ha stor overflate. .. Luft som er i bevegelse er også effektivt kaldere enn luft som står stille..

EDIT: leif

Endret av eXclusive1337
Lenke til kommentar
Det blir like varmt fordet PC genererer like mye varme uansett.

Varmen blir bare fjernet fortere og spredt mer jevnt i rommet.

Du skjønner at effekten på PC'en er den samme selv om det er bedre kjøler.

Det kan føles kaldere hvis luften har stor nok hastighet.

Vel talt ! Enig med Chris93

Lenke til kommentar

Enig i det at varmere luft varmer opp rommet fortere. Men som tidligere sagt er det ingen økning i effekten på maskina/det du kjøler ned. Genererer den 400W med dårlig kjøler vil det fortsatt bare genereres 400W med verdens beste kjøler... Så spørsmålet er hva diskusjonen deres egentlig var: Blir det varmere, eller blir det like varmt bare fortere? Det siste kan tenkes i en mindre utstrekning, det første burde ikke være mulig. Min mening i hvertfall :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...