Gå til innhold

Du skal BRENNE!

Anbefalte innlegg

er klangen fra relgions læreren min, vis man ikke har tru på gud.

Hele livet mitt har eg hørt man skal brenne i en evighet, vis man ikke trur på gud.

Er det rett å si noe sånt til en unge?. Er man snill og gjør mye bra, men ikke har tru på gud, kommer det en voksen og seie f. eks "vil du havne i helvete?". Disse ordene følger deg resten av livet. Av og til slår en tanke meg "tenk om de har rett, da havner eg rett i helvete". Er det virkeleg nødvendig på skulen å bli dratt med i kirken ufrivilig?. Det kommer ikke valgene "vil du til kirken?", men mer "kom vi skal til kirken og høre jesus herlige budskap". Man hører ofte unger sier "Nei, eg vil ikke til kirken" og dei blir dratt med. Dette er mer hjernevasking som unge. Når man har fått denne oppdragelsen blir man mer eller mindre kristen frelst resten av livet. Så spørsmålet er, er det virkeleg riktig å gi unger denne tøffe oppdragelsen?

bare lurer ^^

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei.

For å være ærlig tror jeg gud nokk har mer skjønn enn som så, så er det noen som blir å brenne så er det nokk alle dem som ødelegger barns hverdag på denne måten :)

Jeg kan ikke forestille meg at en allmektig skapning er så smålig at han sender alle som ikke tror på han til evig tortur bare for å ikke tro på han. Er jo tross alt mange millioner mennesker på jorda (og i historien) som aldri har hørt om kristendommen engang...

Lenke til kommentar

Hele livet mitt har eg hørt man skal brenne i en evighet, vis man ikke trur på gud.

Er det rett å si noe sånt til en unge?. Er man snill og gjør mye bra, men ikke har tru på gud, kommer det en voksen og seie f. eks "vil du havne i helvete?". Disse ordene følger deg resten av livet. Av og til slår en tanke meg "tenk om de har rett, da havner eg rett i helvete". Er det virkeleg nødvendig på skulen å bli dratt med i kirken ufrivilig?. Det kommer ikke valgene "vil du til kirken?", men mer "kom vi skal til kirken og høre jesus herlige budskap". Man hører ofte unger sier "Nei, eg vil ikke til kirken" og dei blir dratt med. Dette er mer hjernevasking som unge. Når man har fått denne oppdragelsen blir man mer eller mindre kristen frelst resten av livet. Så spørsmålet er, er det virkeleg riktig å gi unger denne tøffe oppdragelsen?

bare lurer ^^

Slapp av! Det er kun stupide, ignorante og idiotiske mennesker som kan få seg til å si sånn. Det er kun stupide mennesker som kan få seg til å tro på sånt faktisk...Det de føler for denne jesus figuren er kun en vanlig forelskelse, ikke noe annet.

Tenk på det sånn: Bytt ut jesus med harry potter, Frodo Lommelun (ringenes herre) eller andre figurer fra andre eventyr og du har AKKURAT det samme! Det er eventyr alt sammen og dette eventyret skal de skremme deg til å tro på, derav disse sinnsyke "du skal brenne!" uttalelsene. De VET at kristendommen er på vei ut av folks hjerner fordi folk er langt mer opplyste i dag enn før og fordi de fleste i dag klarer å tenke selv og skjønner at PI = 3,14 og ikke 3 slik det går frem av bibelen....

Ta igjen med læreren din, ikke la deg tråkke på av slike ignorante drittsekker.!!

Lenke til kommentar

Så spørsmålet er, er det virkeleg riktig å gi unger denne tøffe oppdragelsen?

bare lurer ^^

Nei, det er det ikke. Det du evt kan gjøre er å bli hedning, og oppdra barna i den hedenske tro. La de kristne bekymre seg om å brenne. (Da var misjoneringen unnagjort for i dag) ;)

Lenke til kommentar

bare lurer ^^

tjaa det funket i middel alderen å skremme folk til å tjene kirken ved å skremme folk med den slags svada. Desverre er det noen som faller for det enda og lar seg skremme av det, men heldigvis så har folk begynt å tenke mer selv.

Du spør om det er nødvendig med slike utsagn, det er ikke annet en reklame taktikk. Istedenfor å fortelle hvor flott gevinsten ved å høre på en er, bruker de heller tiden på å fortelle hvor dårlig det går dersom en ikke gjør som de sier.

Litt sånn i stedenfor å fortelle hvor billig abonomentet du selger er prøver du heller å overbevise kunden om at alle andre abonomenter er helt jævlige og dyre.

Tror ikke det er noe en kan gjøre for å stoppe sånt på generell basis, oppfordrer alle bare til å rådspørre sin egen fornuft, ta alt med en stor klype salt.

Enig der Skugga, men er jo greit å være på den sikre siden :p

Vet ikke helt om det funker sånn, om gud finnes slik som beskrevet i bibelen så er han ikke happy med hyklere, Jesus hadde vertfall ikke mye til overs for hyklere i bibelen. Tror nok ikke helgradering holder :p

Tror nok bibelens himmel er reservert for de som helhjertet tror på den (hmm samtidig som alle andre himmler/dødsriker er reservert for de som hører hjemme der)

Uansett så anser jeg sannsynligheten for at det faktisk stemmer som infitesimal liten og derfor "tar mine sjanser" som en ville kalle det

Endret av Ceburger
Lenke til kommentar
PI = 3,14 og ikke 3 slik det går frem av bibelen....

Hvor står det?

Har du ikke lest bibelen din gutt!! :)

Det står i Første Solomons bok, kap. 7:23, ,sort på hvitt at Solomon lagde en sirkel som var ti alen fra den ene kanten til den andre, og at en snor på tretti alen nådde rundt hele sirkelen. Dette er et klart bevis på at pi er 3 blank, ikke 3.14!

Regnefeil eller visste de ikke bedre? Men dette er den ufeilbarige rettesnoren de kristne gnåler så mye om og som er så bra... :no:

Dette, og en MASSE annet i bibelens enorme, selvmotsigende "kunnskaps" verk er bare en liten del av hvorfor jeg ikke tror på dette. En gud, slik de kristne fremstiller ham, kan UMULIG ha levert fra seg en så inn i granskauen dårlig bok, både skrevet elendig OG redigert elendig! At folk kan, på ramme alvor, bassere sitt liv på dette er utenfor min fatte evne!! At de tørr!! Det er jo den reneste lapskaus i rot, surr, selvmotsigelser, ihjeltolkede fortolkninger og usannheter og dette, utrolig nok, tror folk på fremfor bevisbar viten? :nei:

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er fælt at lærere eller andre voksne personer skal kunnne gå ut og si slikt. Her er det snakk om en skremselspropaganda som ikke ligner grisen. Stakkars barn. De tar innover seg mange ting som ikke vi voksne alltid sitter og tenker på. Ligger kanskje om natten og undrer seg. Er redd fordi de tror at alt kommer til å gå til...ja... og at de bare kan gi opp alt. Man kan aldri vite hva barn tenker. Denne læreren burde ha tenkt seg om før han sa slikt.

EDIT: Nå er sikkert ikke du et lite barn, men alle kan bli skremt av slikt snakk, selv om mange aldri tør å innrømme det. Send en klage!

Endret av Shipwreck
Lenke til kommentar

Er det to ting som ikke burde høre sammen er det religion og oppdragelse. Barn er lettpåvirkelige på grunn av deres tiltro til de voksne, spesielt sine egne foreldre. Det er som en av Tommy&Tigern-stripene. Tommy lurer på hvorfor solnedgangen er så rød og spør faren (hvem andre vel?). Og faren kommer selvsagt opp med en av de mer utrolige forklaringene. Joda, fordi når solen går "ned" kommer den nærmere og nærmere bakken. Og til slutt er den så nært at varmen brenner landskapet. Det er derfor det ser så rødt ut. Også derfor det ser så rødt ut i ørkenen i Arizona (ligger ganske vestlig i USA). Tommy kjøper selvsagt historien glatt og er nå rikere på kunnskap, men ikke sann kunnskap.

Tror de fleste av oss har opplevd noe lignende i livet. Det viser hvor stor tiltro vi har til foreldrene våre, og hvor mye vi stoler på dem og det de sier. I ung alder stiller man aldri spørsmålstegn ved det foreldrene sier. De er foreldrene ens, og da må det de sier være riktig. Om man så trekker inn religion skjønner vi at det kan bli en skummel kombinasjon. Nå håper jeg at det er få foreldre som ville true ungene sine med helvete og evig fortapelse, skjønt de finnes sikkert de og. Men det er vel primært ikke et problem.

Jeg er mer opptatt av usikkerheten som kan oppstå av religiøs oppdragelse. Sikkert mange kristne barn (og voksne for den saks skyld) som har spurt seg hvorfor Gud ikke hører deres bønner. Slik usikkerhet kan være direkte skadelig. Bare tenk på hvor usikre barna kan bli av slikt. Elsker ikke Gud dem? Er de ikke troende nok? Kommer de ikke til himmelen da? Det skal ikke så mye til for et barn å bli usikker på seg selv. Å ha en kristen tro vil i så måte ikke være til hjelp. Når det gjelder andre trosretninger er disse kanskje ikke like skadelige. For eksempel sier ikke buddhisme noe om en gud. Man må ikke be til Gud hver dag, og det snakkes ikke om et liv etter døden. Derimot fokuseres det på å tilegne seg kunnskap gjennom lesing og meditasjon, å leve et rettferdig liv etc. Men prinsippielt sett er jeg også motstander av å oppdra barn i slike religioner, selv om de er mindre farlige.

Barn bør selv få velge hva de ønsker å tro på i livet. Dersom jeg noen gang skulle få barn skal jeg ikke oppdra dem i noen bestemt tro. Om de selv spør meg om eksistensielle spørsmål (Hva er meningen med livet? Hva innebærer døden? Hva er rett og galt?) vil jeg svare så åpent som mulig. Ville på best mulig måte la dem selv få velge hva de vil tro på. Om de da hadde valgt å bli kristen skulle de fått lov til det. Derimot ville jeg reagert hvis noen prøvde indoktrinere dem for meg (det være seg skolen, andre barns foreldre eller religiøse institusjoner). Av samme grunn er jeg imot alt som heter barnedåp og andre ritualer som finner sted ved barndommen. Man bør vente til de er gamle nok til å bestemme selv. Kun da kan man være sikker på at de har valgt livssynet av egen fri vilje!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...