Gå til innhold

Hvordan skal Gud dømme oss?

Anbefalte innlegg

Jeg vet ikke helt hvordan du vil "tolke" at gud beordrer utslettelse av et helt folkeslag, men at mennene skal beholde de unge jomfruene til sin egen forlystelse. Eller hvordan man "tolker" at en far blir bedt om å ofre sin sønn slik at gud kan bekrefte at han virkelig tror. Bibelen er full av slike eksempler.

Jeg leste bibelen første gang under disse konfirmasjonstimene. Det var ikke siste gang jeg bladde i en bibel. Jeg er nå 20 år gammel og studerer religionsvitenskap på NTNU.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg vet ikke helt hvordan du vil "tolke" at gud beordrer utslettelse av et helt folkeslag, men at mennene skal beholde de unge jomfruene til sin egen forlystelse. Eller hvordan man "tolker" at en far blir bedt om å ofre sin sønn slik at gud kan bekrefte at han virkelig tror. Bibelen er full av slike eksempler.

Jeg leste bibelen første gang under disse konfirmasjonstimene. Det var ikke siste gang jeg bladde i en bibel. Jeg er nå 20 år gammel og studerer religionsvitenskap på NTNU.

Nei, jeg har holdt meg for det meste i det nyetestamentet og har ikke funnet så mange av de fortellingene, men de er vell i det gamle!

Kewlt! Det vil jeg tro er ett interessant Studie!

Lenke til kommentar
Det er nok av eksempler i NT også. Jeg er lei over at kristne alltid svarer på kritikk av GT med "Ja, men NT er så mye bedre og opphever GT!" Joda, kanskje det gjør det, men det står fortsatt mye dritt, urettferdighet og ondskap i NT.

Godt mulig.. jeg mener ikke at NT er så mye bedre en GT.. Det er bare at jeg begynte på første mosebok, og leste ikke lengre en navnene til sønnene til sønnene til sønnen osv! Så gikk jeg heller til Nye testamentet og det syntes jeg var litt bedre og lese..

Lenke til kommentar

Konseptet er spennende, men innfallsvinkelen kunne vært bedre. Det blir litt tørt, men jeg er kun på første året enda så vi får se. Kan hende det blir litt saftigere etterhvert. NT er mye "snillere" enn GT. Det er nesten så man skulle tro det var to forskjellige guder.

Noe som irriterer meg litt er at kristne er blitt så opptatt av å "tolke" alle tekstene i bibelen. Jeg er åpen for det at enkelte av tekstene er skrevet på en måte som inviterer til tolkning, men mange av tekstene ble lest bokstavelig da bibelen først ble utgitt. Grunnen til at det er få kristne som gjør det i dag er at tekstene er moralsk forkastelige i dagens samfunn. Bibelen har også blitt revidert flere ganger, noe som for meg er et bevis på en naturlig moral under stadig utvikling, istedenfor en moral som vi har fått gjennom bibelen. Hvordan har det seg at kulturer blomstret lenge før bibelen en gang var påtenkt?

Noe annet som irriterer meg er kristne og andre religiøse som saksøker folk for blasfemi. Det er tydeligvis ikke nok at gud straffer hedningene på dommedag, de må ha de de føler er rettferdighet med en gang, for sin egen tilfredstillelse.

Biblen er et gammel og utdatert bok. Den er en tragisk forklaring på vår eksistens her i universet som ikke trengs lenger.

Lenke til kommentar
Det er nok av eksempler i NT også. Jeg er lei over at kristne alltid svarer på kritikk av GT med "Ja, men NT er så mye bedre og opphever GT!" Joda, kanskje det gjør det, men det står fortsatt mye dritt, urettferdighet og ondskap i NT.

En ting jeg finner festlig har en sammenheng med det du sier. Kristne ser på jesus som det ultimate bildet på godhet, fromhet osv. Men det de glemmer er at jesus er gud. Treenighetsdoktrinen er et ilogisk surreball, men til syvende og sist så er den hellige ånd, jesus og gud en og samme identitet.

Derfor blir det som om at en morder tar livet av en landsby, tar på seg en maske, maler seg grønn og begynner å oppføre seg pent og satser på at ingen tenker på det han gjorde tidligere.

Lenke til kommentar
Men i en alder av circa 14 år man jo nesten enda bare ett barn.. Kanskje noe av det vil gi mer fornuft når du blir litt eldre, eller nå?

Det bruker jo å være omvendt da, at når du blir voksen tenker du mer selv og derfor tenker mer fornuftig og kritisk, de fleste av oss ihvertfall... For uansett hvordn du snur og vender på det er det IKKE fornuftig å begynne å tro på dette eventyret i voksen alder, gjør du det mangler du kunnskap om hvordan den virkelige verden fungerer og er derfor et lett bytte for tankefengslet, slik jeg ser det ihvertfall...

Det er vel heller slik at barn svelger vranglæren og havner inn i tankefengslet som kalles religion mye fortere enn normalt opplyste voksne gjør det ihvertfall. Kristendommen, og andre religioner, er helt AVHENGIG av å indoktrinere barn for å rekrutere sjeler til å tro på dette. Det er neimen ikke mange de klarer å rekruttere når de har blitt voksne og tenker litt selv, DET er JV et godt bevis på!! :)

Lenke til kommentar
Men i en alder av circa 14 år man jo nesten enda bare ett barn.. Kanskje noe av det vil gi mer fornuft når du blir litt eldre, eller nå?

Det bruker jo å være omvendt da, at når du blir voksen tenker du mer selv og derfor tenker mer fornuftig og kritisk, de fleste av oss ihvertfall... For uansett hvordn du snur og vender på det er det IKKE fornuftig å begynne å tro på dette eventyret i voksen alder, gjør du det mangler du kunnskap om hvordan den virkelige verden fungerer og er derfor et lett bytte for tankefengslet, slik jeg ser det ihvertfall...

Det er vel heller slik at barn svelger vranglæren og havner inn i tankefengslet som kalles religion mye fortere enn normalt opplyste voksne gjør det ihvertfall. Kristendommen, og andre religioner, er helt AVHENGIG av å indoktrinere barn for å rekrutere sjeler til å tro på dette. Det er neimen ikke mange de klarer å rekruttere når de har blitt voksne og tenker litt selv, DET er JV et godt bevis på!! :)

Tenkte bare når jeg var 14 år og skulle se i den bibelen, det var grusomt kjedelig og jeg leste rimelig ordrett av hva som sto der uten og tenke om det kunne være en større betydning i det jeg leste enn bare det som sto i setningen.. Så bare spurte om han kan kanskje var i litt samme båt!

Jeg tror de klarer og rekruttere veldig mange voksne også.. Men er sikkert ikke alle som tror på alt som står i Bibelen.. Jeg tror veldig mange ber til gud og jesus, kanskje ber om tilgivelse fra tid til tid og prøver og leve litt slik de tror Jesus ønsker at de skal leve.. Men henger seg ikke opp i alt det som står i bibelen, men allikavel tror at på jesus og Gud!

Endret av Lionel_Luthor
Lenke til kommentar
Jeg leste i ung alder både det nye og det gamle testamentet. (Ble ikke tvunget av foreldre da disse er begge ateister).

Selv da syntes jeg det som sto der var tull.

Enig med deg. Det som faktisk holdt meg i tankefenglet til jeg var fjorten var trusslene denne "kjærlige" religionen er så bredfull av! Ikke gulroten om evig frelse eller guds "store" kjærlighet, men trusslene om å havne i helvette... :(

Det tok faktisk noen år å bli kvitt den frykten, den satt i en lang stund etter at jeg for alvor hadde begynt å stille spørsmål ved bibelen og dens historier, men den største spikeren i kristen "kisten" min var det konfirmasjons presten som satte da han omtrent på alle spørsmåljeg kom med reagerte med svoveltaler og rene trussler mot meg, djevle yngelen, som turte å heve min røst og stille spørsmål ved guds ord! For en mark jeg var som turte å si i mot gud (Les: spørre himmellosen vanskelige spørsmål...) , og ikke minst tvile på dette!! Dette, og mer til, fikk meg bare til å tvile enda mer, for det lå ingen logikk bak dette i det hele tatt. Det som derimot ga logikk var naturvitenskap og til mer jeg leste til mer latterlig og dumt blir kristendom, og all annen religion! Frykten for at det skal komme en skjeggete gammel fyr å straffe meg er i dag så fjern at jeg bare må le av det hele, men jeg blir trist når jeg hører om unger som opplever det samme, som blir opplært i tankefengslet som kristendom er.

I det virkelige liv blir du fengslet kun hvis du gjøre noe som blir oppfattet som galt mens i kristendom blir du ALLTID overvåket av big brother gud for at den "kjærlige" guden skal kunne straffe deg for dine tanker... ergo et tankefengsel!.. Skremmende at vi den dag i dag, når vi VET bedre, lar voksne foreldre utdøve dette tankefengslet på barn eller elever.... Det fortjener de ikke!!!

Lenke til kommentar
Jeg leste i ung alder både det nye og det gamle testamentet. (Ble ikke tvunget av foreldre da disse er begge ateister).

Selv da syntes jeg det som sto der var tull.

Enig med deg. Det som faktisk holdt meg i tankefenglet til jeg var fjorten var trusslene denne "kjærlige" religionen er så bredfull av! Ikke gulroten om evig frelse eller guds "store" kjærlighet, men trusslene om å havne i helvette... :(

Ja, det skapte bare usikkerhet og frykt for å ta feil i sin tvil. Som om det ikke holder at man må være snill for å få gaver hos julenissen?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...