madifax Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 man vet alle at en teknikker har lavest lønn av alle i denne bransjen, men jeg har svaret på en ekstrem lønnsforhøyning. skift navnet TEKNIKKER til Akuttmedisinsk IT-Konsulent. i vår elskede verden, har nesten maskiner tatt over, og maskiner er i enkelte sammenheng viktigere en mennesker. derfor vil denne stillingsbeskrivelsen være perfekt. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Tekniker er vel ikke en mye brukt tittel, men disse stillingene har typisk samme begynnerlønn som ingeniør og konsulent/juniorkonsulent. Jeg tror 300.000-350.000 er vanlig for flinke folk med fagbrev og avtjent læretid. Servicedeskmedarbeider, førstelinjekonsulent er kanskje mer typisk lavtlønnede stillinger innen IT/IKT. Jeg tror uansett ikke at selve tittelen betyr så mye for lønnsnivået Endret 25. november 2008 av deviant Lenke til kommentar
madifax Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Tekniker er vel ikke en mye brukt tittel, men disse stillingene har typisk samme begynnerlønn som ingeniør og konsulent/juniorkonsulent. Jeg tror 300.000-350.000 er vanlig for flinke folk med fagbrev og avtjent læretid. Servicedeskmedarbeider, førstelinjekonsulent er kanskje mer typisk lavtlønnede stillinger innen IT/IKT. Jeg tror uansett ikke at selve tittelen betyr så mye for lønnsnivået Nei du. iallefall innen fylke jobbene så er teknikkere den laveste IT beskrivelsen. da ligger man på den laveste lønnen som er etter fagbrevet. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Som faktisk er naturlig. Neste steg er 3 år med høyere utdanning. Min erfaring er at det jevnt over er enorm forskjell på personell med fagbrev og bachelor/ingeniør-grad. Mye fordi de fleste lett lærer seg det faglig tekniske, mens de med bakgrunn fra høyere utdanning har en plattform som også inkluderer metodikk og andre mindre tekniske aspekter. Men nå det er sagt så er min klare erfaring at de fleste får som fortjent etter noen få år i tjeneste. Flinke folk aksellererer veldig i lønn de første 5 årene uavhengig av utdanning og tittel. Det ser videre ut som du jobber i det offentlige, og da henger lønn og utdanning mye tettere sammen enn i det private. Det skal ekstremt mye godt arbeid og årelang erfaring til for at en med fagbrev skal overgå eller matche lønnen til en med høyere utdanning. Mye politikk ligger bak dette, inklusive fagforeninger. Lenke til kommentar
madifax Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 vekttall er vel hovedproblemet innen fylket, men man klarer selvfølgelig å jobbe rundt det:) er fine eksempel på det, og innen IT er det bare å ta noen setifiseringer og *POFF* der har man en lønnsøkning. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Er ikke så mye poff i det offentlige, og sertifiseringer gir best uttelling i det private, og aller mest i Oslo. Lenke til kommentar
deviant Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Min erfaring er at det jevnt over er enorm forskjell på personell med fagbrev og bachelor/ingeniør-grad. Jeg aner ikke hvordan faste stillinger fungerer i offentlig sektor, men i det private er det minimale forskjeller på fagbrev og bachelor. Det er begrenset sammenheng mellom utdannelse og lønn, og etter noen år med arbeidserfaring er grensene helt visket ut. For å dra noen helt konkrete eksempler ble en god bekjent ansatt i sin lærebedrift etter endt læretid med årslønn 330.000 i 2005. En annen god bekjent med bachelor informasjonsteknologi ble ansatt på 280.000 samme år. Tre år senere er bildet litt anerledes; 360.000 og 385.000 henholdsvis. For min egen del har jeg ingen relevant utdanning, men 12 år i bransjen plasserer meg likevel godt over gjennomsnittet for siv.ing/master i samme aldersgruppe. Jeg byttet jobb så sent som i mars i år, og hadde ingen problemer med å rettferdiggjøre lønnsnivået for ny arbeidsgiver. Forhandlingene ved ansettelse endte faktisk med et lite løft. Disse erfaringene er fra vest og sør-vest, det er selvsagt mulig at markedet oppfører seg anerledes i andre deler av landet, eller i andre sektorer. Jeg har jobbet mest med olje/offshore, telekom og media. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 Sitatet du henter fram gjelder kompetanse, ikke lønn. Merk også at jeg sier 'jevnt over' og ikke 'alltid'. Det er mange nok unntak til at man må ha øynene åpne i begge retninger, men når kandidaten ikke har erfaring å vise til... Mulig det ikke kom godt nok fram, men jeg forsøkte å framheve at skillet ikke er stort i privat sektor, men betydelig i offentlig sektor. Det offentlige opererer i all hovedsak med stillingskoder og det er lønnsrammer for disse, samt visse krav for å defineres i en gitt stillingskode. Noen bakdører finnes i systemet, men disse er langt tyngre å åpne enn i det private. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå