Duffcase Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hei, Jeg prøver å bruke en HVIS setning i en betinget formatering, men det virker ikke. Formelen gir riktig resultat hvis den settes inn i en vanlig celle, men jeg får altså ikke ønsket resultat i betinget formatering. formelen sammenligner to tall, et vanlig tall, samt et tall som representerer måneden i en dato, videre skal den gi sann hvis de to tallene er like, og usann hvis ikke: =HVIS(HELTALL(TEKST(AF6;"mm"))=E2;SANN;USANN) Noen som har tips til hvordan dette kan løses? Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Du skal bare bruke betingelsen, ikke utfallet. Altså =HELTALL(TEKST(AF6;"mm"))=E2 eller hvis jeg forstår deg rett, kanskje like gjerne =MÅNED(AF6)=E2 HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Duffcase Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Hei Harald, Takk for tilbakemeldingen, forslaget ditt forenkler formelen min. Ikke alltid like lett å tenke enkelt Men problemet er fortsatt gjeldende. Det er ikke logikken i formelen som er problemet, det er bruksområdet. Jeg har gjort litt videre research, og funnet at formelen fungerer som betinget formatering på cellereferanser, men i dette tilfellet prøver jeg å betinge en hel kolonne, og det er det som ikke virker. Eksempelvis sett fargen på tekst til rød. Fungerer fint når det dreier seg om celler, men ikke på kolonner. Noen flere gode forslag? edit: ser at problemet også gjelder for utvalg av celler, det settes bare på den første cellen, dette gjelder også ved valg av en hel kolonne. Endret 25. november 2008 av Duffcase Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Nå snakker vi absolutte og relative referanser ut fra aktiv celle. Hvis du merker hele K-kolonnen ved å klikke kolonneoverskriften, så er K1 aktiv (hvit) og da refererer K1 seg til E2 og AF6, K2 til E3 og AF7, K3 til E4 og AF8 osv osv. Dette endrer du ved å sette dollartegn umiddelbart foran det som ikke skal flytte seg. Hvis alt skal refereres til rad 2 skriver du E$2 istedetfor E2. Likeledes skriver du $E$2 hvis du merker flere kolonner og alle skal peke til E. HTH. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Duffcase Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Nydelig, det var det som skulle til! resulterende og fungerende kode ble: =MÅNED($AF$6)=$E$2 Takk for hjelpen! Lenke til kommentar
Harald Staff Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Så bra. Takk for tilbakemelding. Beste hilsen Harald Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå