Gå til innhold

Er dette en sak for forbrukerombudet ?


isprins

Anbefalte innlegg

Hei, etter det jeg har sett så er det meget vanskelig å få Kanal Digital til å gi fra seg kort uten å kjøpe en pakkeløsning i fra de.

Det betyr, at vis en da foreksempel har kjøpt en dekoder selv, si foreksempel en Dreambox DM800 HD PVR-C så må en alikevel kjøpe en dekoder i fra kanal digital for å få tak i ett kort. Da blir man sittende der med to dekodere, og det er jo litt dumt.

 

En annen ting, er at vis en nevner at en bruker nevnte dekoder så kan en risikere at abonnementet blir stengt selv om en ikke har gjort noe ulovlig.

Dette er fordi at canal digital ser på nevnte dekoder som en "piratdekoder", som KAN brukes til å hacke kabeltv/satelitt-tv.

 

I henhold til rettningslinjene til Canal Digital er det nok ikke lovlig å bruke omtalte dekoder, men det er langt fra ulovlig å bruke et gyldig abbonnement i en Dreambox etter det jeg kan skjønne.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ser jo ein del likheiter mellom denne problemstillinga og itunes-saka som forbrukerombudet(?) har kjørt sak på.

 

Vare A kan berre brukes i vare B som leverandør har levert sjølv. Når ein putter på at ein er ganske låst til den leverandøren (spesielt på kabelnett) så blir det jo eit spørsmål om dette er misbruk av markedmakt.

 

Det andre aspektet er jo at produktene leverandøren leverer sjølv er steinalder-produkt iforhold til kva f.eks ein dreambox kan levere.

Lenke til kommentar

Eg er enig, Dreambox er en av de bedre tunerene som finnes på markedet i dag.

 

Men problemet er ikke så lett. Leverandøren har en supportavdeling som skal kunne tunerene når kundene ringer og når man godtar en tuner som kan være individuelt satt opp i fra kunde til kunde hvorpå egen kunnskap om tuneren er svært varierende så får man en håpløs situasjon.

 

Så eg kan forstå at de ikke vil selge Dreambox, markedsføre den eller selge pakke med kort. Men at de skal sperre abonementet fordi kunden heller vil ha en Dreambox anser eg som arrogant.

 

Eg, og flere kamerater, har hatt Dreambox i flere år uten å plassert en eneste telefon til kundeservice nettopp fordi vi ikke forventer at de kjenner til den og at vi anser det dermed som vårt eget ansvar dersom vi har problemer. Og vi finner som oftest ut av det selv. Men nå nylig kjøpte eg meg en ny dekoder med et ekstra abn kort(HD tuner). Overrasket blir eg da over at denne tuneren er svært ustabil, treg, lite tilpassingsvennlig, mye varmeutvikling(nei den har ikke harddisk) og bilde kan fryse etter et par dagers bruk. Ingen problem tenkte eg jo, leverandøren har anbefalt den og fikser det nok uten problemer. Enden på historien ble at eg kjøpte meg enda en Dreambox og sendte hele pakken tilbake.

Lenke til kommentar

Når det gjelder support for leverandøren så kan det gjerast veldig enkelt: "Hva står det på dekoderen din"

Og seier kunden noko ann enn standardne så er det enkelt å berre sei at ein må skifte til original dekoder for å få support. Så eg ser ikkje dette som det største problemet.

Og dei som kjøper ein dreambox veit kva dei gjer så behovet for support er nok minimalt.

Lenke til kommentar

Hvis man får til å kjøre et CD kort som benytter seg av Conax- kryptering på en umodifisert Dreambox uten hardware cam, så er man god. Fordi dette går nemlig ikke, og Dreambox har aldri vørt lisensiert for Conax heller.

 

Det at man er påtvunget en dekoder når man trenger et kort synes jeg derimot er noe herk, kjøper man en brukt dekoder på finn.no som det står Canal Digital på så må man fremdeles kjøpe en ny tuner for å få seg et lovlig kort. Dette har jeg selv opplevd, så jeg solgte den brukte tuneren på finn.no igjen.

Lenke til kommentar
Hvis man får til å kjøre et CD kort som benytter seg av Conax- kryptering på en umodifisert Dreambox uten hardware cam, så er man god. Fordi dette går nemlig ikke, og Dreambox har aldri vørt lisensiert for Conax heller.

 

Nå har jeg null peiling på lisens-spørsmål rundt Conax, men nå er da virkelig både Conax-CAM-er og tunere som Dreambox fritt tilgjengelig for hvem som helst å kjøpe. Da er det jo ganske døvt av en tjenestetilbyder å tvinge på deg et underlegent tilleggsprodukt som du ikke har bruk for og evt. si opp abonnementet dersom du bruker annen maskinvare. Jeg ville ha tatt meg en prat med forbrukerombudet i dette tilfellet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...