foenix Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg fikk råd fra Hoya filters om at man kan bruke en etanol basert renseveske til rengjøring av filter. Betyr dette at man kan bruke f.eks Rødsprit til filtre og linser? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Nei, du kan ikke bruke rødsprit. Den inneholder for mange tilsetnings-stoffer som legger seg igjen som en hinne. Det samme gjelder den blå isopropanolen du får kjøpt. Bruk heller en renseveske som er laget for formålet. Tom Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 I de fleste tilfeller holder det med en mikrofiberklut (som er laget for optikk). Har du griset det skikkelig til og trenger renseveske ville jeg satset på noe som er beregnet for optikk slik at du ikke risikerer å skade coatingen. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Kjøpte meg ei lita flaske brillerens og eit par pusseskinn hos optikar. Fungerer fint. Lenke til kommentar
Nautica Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Selv så bruker jeg pust + t-shirt. Og nytter ikke det så bruker jeg engangs våtservietter som er for briller. Lenke til kommentar
:Francis: Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg bruker en renseveske som heter "Formula MC". Jeg vil anbefale den på det sterkeste, da den ikke etterlater en hinne som mange tilsvarende produkter gjør. Francis Lenke til kommentar
Bikeridr Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Ble anbefalt av kamerapusher'en min å kjøpe heptan på apoteket. Bruker dette til rensing av bildebrikken også (med Q-Tips). Funker helt fint. Heptan er "hyperflyktig" legger ikke igjen noe som helst av hinne eller annet "tull". Lenke til kommentar
foenix Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 I de fleste tilfeller holder det med en mikrofiberklut (som er laget for optikk).Har du griset det skikkelig til og trenger renseveske ville jeg satset på noe som er beregnet for optikk slik at du ikke risikerer å skade coatingen. Er det mulig jeg har skadet coatingen når jeg har fått noen blålige skjær på filteret? Lenke til kommentar
erlingba Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hva slags filter er det du har? Og har det virkelig rød farge på coatingen som det ser ut til? Du kan få slik blåfarge om man får fett på, men om man skraper hardt kan man også skade coatingen. Det er imidlertid stor forskjell på coatinger, noen tåler masse mens andre er forholdsvis ømfintlige. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Hva slags filter er det du har?Og har det virkelig rød farge på coatingen som det ser ut til? Du kan få slik blåfarge om man får fett på, men om man skraper hardt kan man også skade coatingen. Det er imidlertid stor forskjell på coatinger, noen tåler masse mens andre er forholdsvis ømfintlige. Jeg har et Hoya HMC SUPER filter som jeg kjøpte ganske rimelig på Ebay. Rødfargen er vel noe av refleksen fra lampen som jeg belyste det med. Blåfargene har variert litt etterhvert som jeg har prøvd å pusse på det. Jeg har bl.a. prøvd med varmt vann samt en skjermrenser som heter vu-tek cleaner. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Skru av filteret, vask det i lunket vann og en masse med Zalo (filteret, altså). Tørk det med en klut som ikke loer. Fungerer alltid. Hvis ikke, så kast filteret*. Tom *) Du må ikke kjøpe et nytt. edit: En liten presisering ... Endret 26. november 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Renser med teknisk sprit jeg(96%) - funker knall, men som all rengjøring av glass er ikke løsemiddelet viktigst, det handler om å tørke av urenhetene. Samme hvilket løsemiddel man bruker vil det bli rester om man ikke får tørket, eller skylt bort urenhetene. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Renser med teknisk sprit jeg(96%) - funker knall, men som all rengjøring av glass er ikke løsemiddelet viktigst, det handler om å tørke av urenhetene. Samme hvilket løsemiddel man bruker vil det bli rester om man ikke får tørket, eller skylt bort urenhetene. Hvor får man tak i teknisk sprit? Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kjelleren til gamleonkelen... Vil ikke Zalo skade frontobjektivet? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kjelleren til gamleonkelen... Vil ikke Zalo skade frontobjektivet? Nå var det filteret jeg snakket om, men jeg tror ikke at en lo-fri myk klut fuktet med zalo-vann vil skade frontlinsen på objektivet. Tom Lenke til kommentar
Bruker-93156 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Vil ren Zalo skade? Vegrer du deg for å bruke t-skjorta? Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Ulempen med ren zalo er at den så tyktflytende at det blir ting igjen. Ren t-skjort går vel greit, men jeg har så mye trykket på mine t-skjorter at de ikke gjør jobben godt nok. Tom Endret 26. november 2008 av tomsi42 Lenke til kommentar
arela Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Betyr dette at man kan bruke f.eks Rødsprit til filtre og linser? Ja ja, det er vel slutt på den tiden da en silte rødspriten gjennom loff, for å ha den oppi kaffen Endret 26. november 2008 av arela Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Man får stort sett ikke tak i teknisk sprit. polet fører det, men man får ikke lov til å kjøpe det. Forøvrig fungerer selv vanlig vann godt om man har noe rent, lofritt å tørke det av med. Har en liten håndduk kun til slikt på badet jeg. Objektiver, briller og barberkniver har det til felles at de stiller krav til noe rent når man skal få de rene Det går ann å få tak i "optikerens egen brillerens" - en liten sprayflaske med blågrønt vidundermiddel som man sprayer på, skyller av og tørker, helt trygt for multicoatet glass. Vet ikke nøyaktig merke, men denne er spesielt god til å få ett godt resultat FORT. Ikke like aktuelt for objektiver, men enkelte har jo vanntette objektiver, evt. uv-filter som man kan ta av og rengjøre. Lenke til kommentar
foenix Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Det så ut som om det gikk bra med zalo og mikrofiber. Man må selvfølgelig skylle godt under rennende lunkent vann etterpå. Hos ClasOhlson kan man forøvrig kjøpe en såkalt ultramikrofiber OptikDuk for kr 29.- Den kan man bruke til briller, linser og cd-plater. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå