Gå til innhold

Rødsprit som renseveske?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I de fleste tilfeller holder det med en mikrofiberklut (som er laget for optikk).

Har du griset det skikkelig til og trenger renseveske ville jeg satset på noe som er beregnet for optikk slik at du ikke risikerer å skade coatingen.

Er det mulig jeg har skadet coatingen når jeg har fått noen blålige skjær på filteret?

post-139178-1227642800_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Hva slags filter er det du har?

Og har det virkelig rød farge på coatingen som det ser ut til?

Du kan få slik blåfarge om man får fett på, men om man skraper hardt kan man også skade coatingen.

Det er imidlertid stor forskjell på coatinger, noen tåler masse mens andre er forholdsvis ømfintlige.

Lenke til kommentar
Hva slags filter er det du har?

Og har det virkelig rød farge på coatingen som det ser ut til?

Du kan få slik blåfarge om man får fett på, men om man skraper hardt kan man også skade coatingen.

Det er imidlertid stor forskjell på coatinger, noen tåler masse mens andre er forholdsvis ømfintlige.

Jeg har et Hoya HMC SUPER filter som jeg kjøpte ganske rimelig på Ebay. Rødfargen er vel noe av refleksen fra lampen som jeg belyste det med. Blåfargene har variert litt etterhvert som jeg har prøvd å pusse på det. Jeg har bl.a. prøvd med varmt vann samt en skjermrenser som heter vu-tek cleaner.

Lenke til kommentar

Skru av filteret, vask det i lunket vann og en masse med Zalo (filteret, altså). Tørk det med en klut som ikke loer. Fungerer alltid. Hvis ikke, så kast filteret*.

Tom

*) Du ikke kjøpe et nytt.

edit: En liten presisering ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar
Renser med teknisk sprit jeg(96%) - funker knall, men som all rengjøring av glass er ikke løsemiddelet viktigst, det handler om å tørke av urenhetene. Samme hvilket løsemiddel man bruker vil det bli rester om man ikke får tørket, eller skylt bort urenhetene.

Hvor får man tak i teknisk sprit?

Lenke til kommentar

Man får stort sett ikke tak i teknisk sprit. polet fører det, men man får ikke lov til å kjøpe det.

Forøvrig fungerer selv vanlig vann godt om man har noe rent, lofritt å tørke det av med. Har en liten håndduk kun til slikt på badet jeg. Objektiver, briller og barberkniver har det til felles at de stiller krav til noe rent når man skal få de rene :p

Det går ann å få tak i "optikerens egen brillerens" - en liten sprayflaske med blågrønt vidundermiddel som man sprayer på, skyller av og tørker, helt trygt for multicoatet glass. Vet ikke nøyaktig merke, men denne er spesielt god til å få ett godt resultat FORT. Ikke like aktuelt for objektiver, men enkelte har jo vanntette objektiver, evt. uv-filter som man kan ta av og rengjøre.

Lenke til kommentar

Det så ut som om det gikk bra med zalo og mikrofiber. Man må selvfølgelig skylle godt under rennende lunkent vann etterpå. Hos ClasOhlson kan man forøvrig kjøpe en såkalt ultramikrofiber OptikDuk for kr 29.- Den kan man bruke til briller, linser og cd-plater.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...