unserheld Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Jeg er ikke ute etter å fornærme folk som har dette eller hva det nå heter. Men er det en unnskyldning? Ting jeg er dårlig på har jeg lyst til å fikse. F eks kjønn på andre språk er ofte sært, og må pugges. Er det ikke rimelig å pugge f eks kjønn på norsk også hvis man ikke kan det, uavhengig av om man er ordblind? Har også merket at ordblinde kanskje sliter med andre ting også, som f eks å lære brettspill osv. Hvis man ikke kan skrive, er det en unnskyldning at man er analfabet? Får inntrykk av at mange bruker disse navnene som et skjold til å gjemme seg bak når man blir konfrontert. Ordblinde kan som oftest skrive til en viss grad, jeg bare tror noen ganger at det finnes mennesker som ikke bryr seg om språk og har noe å skylde på. Hva synes du? Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Sikkert noen som bare sier det fordi de ikke gidder å prøve, men for de som faktisk sliter med dette er problemet reellt. Derfor synes jeg denne tråden er tull. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 25. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Jeg er for diskusjon! Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Jeg er for diskusjon! JEG ER I MOT! http://www.youtube.com/watch?v=kQFKtI6gn9Y Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Hva er det å diskutere? - folk som sitter i rullestol er bare bs for de bør jo kunne trene seg til å gå, fordi jeg trente jo for å løpe 60 meteren kjempefort.... Lenke til kommentar
Battone Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Jeg vil faktisk ikke skylde på enkeltindividet her, men skolesystemet. Mange år med null krav til elevene har gjort at det finnes mange flere med dysleksi enn det strengt tatt hadde trengt.. Disse blir stigmatisert og deres identitet blir forbundet med å være ordblind, noe de aller fleste ikke er.. Jeg sier ikke at det ikke finnes mennesker med ordblindhet eller dysleksi, men det kan se ut som det har gått inflasjon i å påberope seg dette. Det bare er slik, vi er forskjellig, noen lærer fort, andre litt senere. Noen er smarte, andre ikke. Vi er forskjellig, men den norske skole tillater ikke dette, her skal vi alle være like, og behandles likt.. ******************** T.o.m. jeg burde påberope meg dysleksi klokken 04:29, for setningene mine er ikke helt bra. Endret 25. november 2008 av Battone Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 25. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Jeg vil faktisk ikke skylde på enkeltindividet her, men skolesystemet. Mange år med null krav til elevene har gjort at det finnes mange flere med dysleksi enn det strengt tatt hadde trengt.. Disse blir stigmatisert og deres identitet blir forbundet med å være ordblind, noe de aller fleste ikke er.. Jeg sier ikke at det ikke finnes mennesker med ordblindhet eller dysleksi, men det kan se ut som det har gått inflasjon i å påberope seg dette. Det bare er slik, vi er forskjellig, noen lærer fort, andre litt senere. Noen er smarte, andre ikke. Vi er forskjellig, men den norske skole tillater ikke dette, her skal vi alle være like, og behandles likt.. ******************** T.o.m. jeg burde påberope meg dysleksi klokken 04:29, for setningene mine er ikke helt bra. Presis, jeg er drittlei av at det ikke finnes folk som er treige. Dem er perfekte, med mangler. What the hell. Det er jo så vanskelig å vite om noen har vansker eller ikke, siden det er inni hodet det sitter. Er det umulig for noen mennesker å skrive høvelig greit? Jeg tror heller på det at mange blir driti ut, hengt ut osv over så lang tid at man bare kutter ut den biten. Mye lettere å gi f og bare skrive dødsdårlig for å understreke at man har et problem, enn å jobbe hardt for å skrive så bra som mulig. Mangler man bein er det en ganske god unnskyldning for ikke å løpe. Dessverre hjelper ikke det på opptaksprøver etc. Lenke til kommentar
Vikingspeider Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Jeg vil faktisk ikke skylde på enkeltindividet her, men skolesystemet. Mange år med null krav til elevene har gjort at det finnes mange flere med dysleksi enn det strengt tatt hadde trengt.. Hva for noe? Dysleksi er en fysisk defekt i hjernen som forårsaker lærevansker forbundet med f.eks språk. Det er jo ikke noe som utvikler seg i løpet av skolegangen, det er noe man er født med. Lenke til kommentar
unserheld Skrevet 26. november 2008 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Kilde? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) The World Health Organization (WHO) og World Federation of Neurology definerer ifølge diagnoselisten ICD-10 dysleksi som en sykdom som innebærer vansker med å lære å lese til tross for vanlig opplæring, normal intelligens og gode sosioøkonomiske forhold. Den avhenger av konstitusjonelle kognitive hemninger. Ja, det er en sykdom, men når mennesker ikke får vanlig lærdom så faller alt for mange inn under denne "paraplyen". Ja, det er noen som har dysleksi, men spørsmålet en må stille seg er om det virkelig er så mange dyslektikere som det påståes idag. Når ungene blir 15-16 år så er det mest sannsynlig litt seint å innprente dem om at dem ikke har dysleksi, at de ikke er så flinke med språk. Da er dem allerede så stigmatiserte at en korreksjon av språket blir utrolig vanskelig. Hadde det vært tatt tak i når dem begynner på skolen, istedenfor å kjøre den "lekeskolen" vi har i dag, så hadde nok en god del av dem vært "friske". Jeg for min del synes man skal skille mellom dem som har dysleksi og dem som er lese- og skrivesvake. Den siste kategorien bygger mer på dårlig skole, den første er en sykdom og kan ikke gjøres noe med foruten å bruke hjelpemidler. Endret 26. november 2008 av Battone Lenke til kommentar
kanin333 Skrevet 27. november 2008 Rapporter Del Skrevet 27. november 2008 Kjenner flere med dysleksi og selv om de har probelemer med å lese/skrive, er de veldig flinke til andre ting! Men jeg tror også det er noen som "gjemmer" seg bak dette, og sier at de har dysleksi selv om de ikke har det. Det kan jo være veldig vanskelig å finne ut av dette, noen som vet hvilke tester som blir gjort for å påvise dysleksi? Lenke til kommentar
Battone Skrevet 27. november 2008 Rapporter Del Skrevet 27. november 2008 http://www.forskning.no/artikler/2008/november/200568 Står litt om hvordan dem dignostiserer her.. Søk også på de 3 testene som brukes.. Koas er den mest bruket, så har du koap og Logos.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå