Gå til innhold

Canon 450D eller Sony A300K ?

Anbefalte innlegg

Har over lengre til sett på disse kamraene nå, og har et ønske om å kjøpe et av dem. (kanskje ønske meg et av de til jul :whistle: ) Så jeg lurer på om noen har et av disse kamraene og vil anbefale meg enten 450D eller A300K? Er det noe jeg bør tenke på? Jeg kjøper et av disse kamraene for hobbybruk. Har sett at stablisatoren ligger på brikken hos A300K, dette er vel en stor fordel når jeg skal eventuelt skal kjøpe flere linser?

Har også et spørsmål om Canon eller Sony har et ligner på Kamerakontroll programmet til Nikon?

Dette er pragrammet til Nikon Camera Control Pro

takk for alle svar :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Canon kan du styre fra pc'n,Sony har ikke den muligheten hvis jeg ikke tar helt feil.

Canon har den mest komplette medfølgende programpakke av alle kameraprodusenter.

Stabilisering i kameraet er kjekt hvis du har til hensikt og kjøpe/bruke eldre objektiver,men hvis du kjøper nye objektiver så har det ikke noe betydning da objektiver med innebygget stabilisering stort sett er blitt rimelige.

Her har du begge to side by side.

http://www.dpreview.com/reviews/compare_po...00&show=all

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

Hovedforskjellene på dem er:

Canon: flest pixler, beste optiske søker, ørlite raskere bildetakt(i jpeg, likt i raw)

Sony: Både 3:2 og 16:9 format på bildene ut av kameraet, beste liveview, fler blitzinnstillinger, lengste batteritid, høyere isosettinger, fler hvitbalansesettinger, stabilisering i hus(gir deg mulighet til å bruke objektiver fra Minolta og 3-part helt fra 1984 og fremdeles få stabilisering og autofokus), A300 kan ta raw og jpeg samtidig, vet ikke om Canon kan det?

Ellers er det vel å nevne at Sony A300 slo Canon 40D i test i Digitalfoto i august, så for meg hadde ikke valget vært vanskelig ;)

Lenke til kommentar
Ellers er det vel å nevne at Sony A300 slo Canon 40D i test i Digitalfoto i august, så for meg hadde ikke valget vært vanskelig ;)

Ingen ved sine fulle fem mener ærlig talt at A300 er et bedre kamera enn 40D... Mot 450D stiller det nok likere, ja, men ikke så nevneverdig som du prøver å få det til å høres ut som.

Canon: flest pixler, beste optiske søker, ørlite raskere bildetakt(i jpeg, likt i raw)

Sony: Både 3:2 og 16:9 format på bildene ut av kameraet, beste liveview, fler blitzinnstillinger, lengste batteritid, høyere isosettinger, fler hvitbalansesettinger, stabilisering i hus(gir deg mulighet til å bruke objektiver fra Minolta og 3-part helt fra 1984 og fremdeles få stabilisering og autofokus), A300 kan ta raw og jpeg samtidig, vet ikke om Canon kan det?

Ser ikke poenget med 16:9 format, det er bare å beskjære uansett. At Sony har litt bedre liveview er sant, men så kommer jo spørsmålet om behovet for liveview i det hele tatt er til stede. For min del klarer jeg meg fint uten. Fler blitsinnstillinger? Det er såfall ubetydelige forskjeller, for i sammenligninger er de helt like på dette punktet. Stabilisering i hus er greit nok, men Canon har mange IS-objektiv å velge mellom så det argumentet faller i grunn bort, bortsett fra at man kan bruke gamle objektiver. 450D kan også ta JPG og RAW samtidig. Høyere ISO-settinger på A300 ja (3200 kontra 1600), men tviler sterkt på at man i det hele tatt får brukbare bilder fra 1600 og oppover på A300. Selv har jeg hatt GX 10 siden midten av Juli, og jeg bare ved to anledninger brukt ISO 1600, og jeg fikk ingen brukbare bilder fra noen av disse. Konklusjon? Høy ISO er stort sett ubrukelig på entrylevels som vi snakker om her uansett. At A300 klarer å kverne ut dobbelt så mye støy kan vel knappest være en fordel.

Du får det til å høres ut som forskjellene er enorme, når de i virkeligheten er marginale.

Endret av Lovold
Lenke til kommentar

Ingen ved sine fulle fem mener ærlig talt at A300 er et bedre kamera enn 40D... Mot 450D stiller det nok likere, ja, men ikke så nevneverdig som du prøver å få det til å høres ut som.

A300 ligger langt bak 450D mht bildekvalitet. A350 tar innpå, men også her er 450D bedre, synes jeg.

Lenke til kommentar

A300 ligger langt bak 450D mht bildekvalitet. A350 tar innpå, men også her er 450D bedre, synes jeg.

Langt bak er vel en overdrivelse.

Forskjellen i realiteten er vel ikke veldig stor, så jeg tror at de færreste vil klare å skille kameraene på utskrifter opp til A4.

Lenke til kommentar

Har 450D selv, og synes det er godt kamera. Gode bilder også, men du får jo endel bedre kvalitet om du kjøper et bedre objektiv senere engang. Forøvrig så ha medfølgende objektiv fått en del skryt i forhold til pris.

Eneste jeg har å utsette på kameraet pr dags dato er at lukkerlyden er noe høy og tydelig..

Lenke til kommentar
Eneste jeg har å utsette på kameraet pr dags dato er at lukkerlyden er noe høy og tydelig..

Hindrer snikfotografering.... ^_^

Synes ISO1600 på 450D virker overaskende bra jeg da. Ikke det at jeg pleier å skyte med så høy ISO, men når man ikke har stativ eller lignende, og det er mørkt....

Crop, 100%:

post-46993-1227628834_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Canon har ETTL styring av blitsen"Evaluative Trough The Lens",noe som gjør at du får bedre fokusering og riktig mengde lys i forhold til det du fotograferer.ETTL styring er også veldig bra når du kjøper en ekstern blits til kameraet.

Du har de fleste blits-synk innstillinger du trenger også på Canon.

Tar jeg ikke helt feil så er den innebygde blitsen på A300 så lav på kamerahuset at det kan gi røde øyner og blir skygget av objektivet.Og så har den ikke ETTL styring.

Okkesom så er ikke innebygde blitser brukanes til mer en og fylle inn lys for å unngå skygger i solfylte portretter.Skal du ta bilder der det er krav om blitsbruk grunnet dårlige lysforhold,så er en ekstern blits og anbefale uansett kamerafabrikat.

Lenke til kommentar

Hei

Jeg får svare litt for Sony siden det er mitt valg - a700. Canon 450 er nok et strå hvassere, sælig på høy ISO og mer Mpixler. Fordelen med a300 er liveview løsningen som gir deg en mulighet til bedre kontakt med motivet ved portretter og det er også hendig ved macrofotografering - skjult kamera og gatebilder. Stabilisering i kamerahuset er mitt valg, da får jeg ny og bedre teknologi hver gang jeg skifter kamera. Objektivene vil jeg gjerne ha til å overleve mange kamerahus :p

Sony's programvare har fjernkontroll via PC/USB og den siste versjonen har også intervallstyring.

mvh

fiple

Lenke til kommentar

Canon har ETTL styring av blitsen"Evaluative Trough The Lens",noe som gjør at du får bedre fokusering og riktig mengde lys i forhold til det du fotograferer.ETTL styring er også veldig bra når du kjøper en ekstern blits til kameraet.

Du har de fleste blits-synk innstillinger du trenger også på Canon.

Tar jeg ikke helt feil så er den innebygde blitsen på A300 så lav på kamerahuset at det kan gi røde øyner og blir skygget av objektivet.Og så har den ikke ETTL styring.

Okkesom så er ikke innebygde blitser brukanes til mer en og fylle inn lys for å unngå skygger i solfylte portretter.Skal du ta bilder der det er krav om blitsbruk grunnet dårlige lysforhold,så er en ekstern blits og anbefale uansett kamerafabrikat.

Sony har det samme, TTL ;) Og du kan veksle mellom ADI og TTL, så 450D har ikke noe som A300 ikke har ;)

Ellers enig i at den innebygde blitsen er noe lav, men ikke noe problem hvis ikke du bruker en svær tele eller macro innendørs ;)

Lenke til kommentar
Sony har det samme, TTL ;) Og du kan veksle mellom ADI og TTL, så 450D har ikke noe som A300 ikke har ;)

Ellers enig i at den innebygde blitsen er noe lav, men ikke noe problem hvis ikke du bruker en svær tele eller macro innendørs ;)

Hvis du ser på side by side lenken som jeg har lengere opp så står det der at A300 ikke har ettl ved bruk av ekstern blits bare hotshoe,mulig jeg tar feil.

Lenke til kommentar

Hvis du ser på side by side lenken som jeg har lengere opp så står det der at A300 ikke har ettl ved bruk av ekstern blits bare hotshoe,mulig jeg tar feil.

Ja, Sony A300 har innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

Lenke til kommentar

Ja, Sony A300 har innebygget trådløs blitzstyring med full TTL lysmåling

Begrepsforvirring eller leser du feil?

Canon har ETTL, mens Sony har TTL ved ekstern blits. Stor forskjell på disse

Endret av Solfo
Lenke til kommentar

Hei

Hva er ETTL? Jeg vil tro det er Canons egendefinerte funksjon?

Alle Sony kameraene har ADI som tar hensyn til avstand ved autofokus og TTL ved valg eller ved bruk av gammel optikk uten autofokus. De har modene Auto, Fill, Rear sync og trådløs. Trådløs er Minolta arv hvor pop-up blitsen styrer en eller flere eksterne blitser på 1 til 4 kanaler - og det virker kjempefint :D

Jeg bruker 2 stk 56 enheter montert på paraplyer og styrt av pop-up blitsen. Ekstern blitsene har TTL og HSS som gir sync fra 1/200 til 1/4000 sec pluss all verden av manuelle innstilinger.

Canon har sikkert like gode systemer men Minolta arven er faktisk ganske funksjonell noe som skjelden eller aldri kommer fram i tester.

mvh

fiple

Lenke til kommentar

Her kan du lese om hvordan ETTL fungerer

The A-TTL sequence of operation is as follows:

* When the shutter release is depressed halfway the current light levels are metered by the camera. In P and Tv modes the ambient aperture value is determined and stored, but not set. In Av and M modes the ambient aperture value is user-set.

* The flash unit fires a preflash (either near-infrared light from a front-mounted secondary flash bulb or white light from the main flash bulb, depending on the flash unit and operating mode) in conjunction with the ambient light metering, in order to determine the approximate distance from the flash to the main subject. In P mode only, the correct aperture value to expose the main subject is then calculated.

* In P mode only, the two aperture values (ambient and flash) are compared when the shutter release is fully depressed. The camera typically sets the smaller of the two apertures, particularly if the distance to the subject is determined to be fairly close. In Av and M modes the aperture is determined by the user setting and in Tv mode the aperture is determined by the ambient light meter settings.

* If the photo is being taken under bright lighting conditions (10 EV or brighter), auto fill reduction is applied. (unless it has been disabled by a custom function, as is possible on some bodies) This can reduce the flash output by anywhere from 0.5 to 1.5 stops.

* Finally, the camera flips up the mirror and opens the shutter, exposing the film.

* The flash unit then sends out the actual scene-illuminating flash. The start time of the flash pulse depends on whether first or second curtain sync has been set. Duration of the flash pulse is determined by the standard OTF sensor - exactly the same as TTL flash.

* The shutter stays open for the full duration of the shutter speed time.

* The shutter closes and the mirror flips back down. If the flash unit has a flash exposure confirmation light and if the flash metering was deemed adequate then the light glows.

Eller hvis du vil vite mer om hvordan blitser fungerer,er egentelig for Canon men det forklarer også TTL.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...