Gå til innhold

Skal kjøpe 42" LCD. Forslag?

Anbefalte innlegg

innbrenning skjer ved statisk bilde, ikke bevegelse

Det frister ikke så veldig mye å kjøpe en plasma skjerm vist jeg må være redd for innbrenning hver gang jeg spiller :(

Dette er tullete 2008 plasmakvalitet sliter slett ikke med alvorlig innbrenning, min nevø sitter da her og spiller flere timer på rad uten noe problem på min LG PG6000. Panasonic er vel faktisk enda bedre på dette og det er lov å bruke hodet, man setter ikke på PC-en på med desktop bilde og reiser bort i en uke.. Ikke bekymre deg for dette så kjøp plasma av et godt merke du det går så bra såå ;)

Hehe:) Det hørtes fornuftig ut:)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette med innbrenning og plasma har dessverre blitt en seiglivet myte da dagens plasmateknologi gjør det svært vanskelig å ødelegge en plasmaskjerm på denne måten. Jeg synes folk som aldri har hatt en plasmaskjerm bør tenke seg litt om før de skriver slike spekulative innlegg her.

Jeg hadde tidligere en Panasonic 42'' plasmaskjerm som var mye koplet opp mot pc og hvor jeg hadde statiske bilder stående i TIMESVIS uten noen problemer med innbrenning.

Lenke til kommentar

De fleste spill har i dag mulighet til å gjøre faste metre som kart, liv og våpen transparent. Det har de siste årene blitt mer og mer populært for gamere å bruke plasma skjermer. Ganske enkelt på grunn av høyere kontrast, bedre farger og meget høy responstid.

Innbrenning er ikke noe man skal tenke så mye på, men man kan passe skjermen litt ekstra de første 100 timene man bruker tv-en. Plasma panelet må kjøres inn og i denne perioden er den litt utsatt for innbrenninger. Det betyr i praksis at du bør ta en pause etter hver andre time og kjøre 15 minutter med vanlig fjernsyn, eller rett og slett ett vaskeprogram. Dette er enten en egen funksjon på tv-er eller du må laste det ned fra nettet å kjøre det via dvd spilleren din.

Personlig har jeg akkurat rundet Fallout 3 og med tanke på hvor mange timer jeg har spilt det de siste 3 ukene så tror jeg ikke faren for innbrenning er så stor. Det jeg gjør er å veksle litt mellom flere spill samt at jeg skrur over på vanlig tv når jeg tar en tur på kjøkkenet, WC eller når telefonen ringer:). Hvis jeg spiller over 3 - 4 timer så kjører jeg en vaske dvd en halvtimes tid og mange vil mene at dette er unødvendig, men det handler om vedlikehold og det koster lite å gjøre det.

Faktum er at LCD tv-en også kan få slitsomme sykdommer som ghosting, smearing og clouding. Døde piksler forekommer vel oftere på en lcd enn en plasma skjerm. Når du kjøper en flat tv så må du være forberedt på at dette ikke er en perfekt teknologi. Fremdeles er det et lass med barnesykdommer som kan skape hodebry for de kravstore...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...