angeleyes82 Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Hei.. får snart en til familiemedlem her heim, og frem til vi får kjøpt oss en litt større bil, så hadde jeg vela koble ut airbagen på passagerer siden frem. Sånn at jeg kan ha bilstolen der. Har allrede to barnebilstoler bak. Jeg har en Opel Astra stasjonsvogn - 94 model. Spurde sist gang nå jeg var inn opå opelverkstedet for å ordne til små feil på bilen, så spurd jeg dem hvis dem kunde koble den ur og hva det ev hadde kostet. Men han sa dem ikke gjorde noe sånt der borte. Dels fordi Opelverksteder hadde som policy at ikke gjøre det og så hadde dem ikke de rette verktøyen til å gjøre det der borte heller. Har hørt tales om at privat personer gjort dette selv (på andre bilmerker), og det har dem fått til fint selve. Noen som vet om det er vanskelig å få ordnet selv? Og iså fall.. hvordan? ) Har ikke sååå stor peiling på biler selv ) Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 de har rett verktøy, det er bare å åpne opp ett par deksel og ta ut en plugg. forklarte du hvorfor du ville gjøre det? burde ikke være noe problem dette. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) For at ikke styringssystemet for airbagene skal detektere feil, og koble ut de andre airbagene også, må en motstand med korrekt verdi kobles inn på kontakten på kabelen etter at denne er koblet fra airbagen. Dersom du bare kobler den fra, vil du få varsellampe om at det er feil på airbagsystemet, og du vil ikke få godkjent på EU-kontrollen. Det hjelper heller ikke å koble til airbagen før EU-kontrollen, lampen vil lyse helt til feilkoden er resatt. Det er krav til at utkobling av airbag skal innføres i vognkortet, så det er nok best å finne noen (kanskje en annen Opel-forhandler) som kan gjøre dette. Endret 24. november 2008 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
angeleyes82 Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 de har rett verktøy, det er bare å åpne opp ett par deksel og ta ut en plugg. forklarte du hvorfor du ville gjøre det? burde ikke være noe problem dette. Joda.. sa at jeg venter barn om nån måned.. (litt vansklig å ikke se det å da.. stormage som struter ut hehe..) og at jeg ikke fikk plass med et til bilsete bak, for jeg har allrede to der. Sa å at jeg bare ville koble den ut , frem tils vi får til å kjøpe en større bil. Men han var skikkelig fast på det der at dem ikke gjorde noe sånt der borte. :S Kanskje får se hvis jeg får dra til et annet bilverksted å spørre der? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Mener å ha hørt at enkelte bilmerker/importører har som policy at de IKKE kobler ut airbag uansett, uten at jeg vet om dette gjelder Opel. På nyere biler er det ofte mulig å gjøre dette selv (bryter i døråpningen på passasjersiden, betjenes med bilens nøkkel), men det hjelper jo ikke deg. Kanskje dumt forslag, men: Kan du sette det ene barnesetet forovervendt i passasjersetet foran, og det "nye" bakovervendte bak? Så lenge passasjersetet foran ikke står lenger frem enn ca midt på skinnen (og ihvertfall ikke lenger frem), bør det være uproblematisk. Forøvrig trodde jeg at Astra ikke fikk airbag på passasjersiden før i 1995, men jeg har tatt feil før... Lenke til kommentar
angeleyes82 Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Mener å ha hørt at enkelte bilmerker/importører har som policy at de IKKE kobler ut airbag uansett, uten at jeg vet om dette gjelder Opel. På nyere biler er det ofte mulig å gjøre dette selv (bryter i døråpningen på passasjersiden, betjenes med bilens nøkkel), men det hjelper jo ikke deg. Kanskje dumt forslag, men: Kan du sette det ene barnesetet forovervendt i passasjersetet foran, og det "nye" bakovervendte bak? Så lenge passasjersetet foran ikke står lenger frem enn ca midt på skinnen (og ihvertfall ikke lenger frem), bør det være uproblematisk. Forøvrig trodde jeg at Astra ikke fikk airbag på passasjersiden før i 1995, men jeg har tatt feil før... Bilen er registrert for første gang desember 94.. Så den har airbag. Men jeg tror de fleste ser på den som 95 model. Virker litt sånn når jeg kjøpt deler å sånn til den på verkstedet tidligere. Tror ikke jeg får satt noen av dem andre setene der fremme heller dessverre. Barna som sitter i dem er 5 og 3 år gamle dem. Og enda dem har vokst en del så er dem ikke lange nok å sitte der fremme. Fikk høre på veivesnet at hvis barn er under 140 cm, så skal dem ikke sitte frem, hvis det er airbag der. Så det går liksom ikke det heller. :S Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Desember 94 er nok en 95-modell, ja. Så lenge setet ikke er satt for langt frem, skal det være greit å kjøre med forovervendt sete foran. En 5-åring tilhører, dersom han/hun veier mer enn 15 kg, gruppe 2 (eller 3 fra 22 kg). Barnet kan da sitte forovervendt i en bilpute, og sitter sikret direkte i bilens sikkerhetssele. Dersom puten er passe tykk, vil barnets høyde i setet være som en liten voksen, og jeg kan ikke se at airbagen skal kunne gi problemer (men setet må ikke stå langt frem!). Jeg gjør oppmerksom på at dette er min personlige tolking. Les denne for mer info: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?blobco...p;ssbinary=true Endret 24. november 2008 av Slettet-fsaSP0zV Lenke til kommentar
angeleyes82 Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Desember 94 er nok en 95-modell, ja. Så lenge setet ikke er satt for langt frem, skal det være greit å kjøre med forovervendt sete foran. En 5-åring tilhører, dersom han/hun veier mer enn 15 kg, gruppe 2 (eller 3 fra 22 kg). Barnet kan da sitte forovervendt i en bilpute, og sitter sikret direkte i bilens sikkerhetssele. Dersom puten er passe tykk, vil barnets høyde i setet være som en liten voksen, og jeg kan ikke se at airbagen skal kunne gi problemer (men setet må ikke stå langt frem!). Jeg gjør oppmerksom på at dette er min personlige tolking. Les denne for mer info: http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?blobco...p;ssbinary=true Skal først se hvis jeg får hørt med et annet opelverksted litt utenfor her jeg bor, hvis dem gjør det tror jeg. Får håp dem kan få til det. Liker ikke helt tanken å sette noen av barna frem når dem ikke er lange nok. Så dumt hvis det virkligen skjer noe.. Lenke til kommentar
Habla Møberg Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Skal først se hvis jeg får hørt med et annet opelverksted litt utenfor her jeg bor, hvis dem gjør det tror jeg. Får håp dem kan få til det.Liker ikke helt tanken å sette noen av barna frem når dem ikke er lange nok. Så dumt hvis det virkligen skjer noe.. Jepp, gjør det: Hør med merkeverksted, det er helst de som har kunnskapen for akkurat din bil. Det er fullt mulig teknisk å koble de vekk, men selv hadde jeg en 1997 Citroen Berlingo, hvor de nektet å koble vekk baggen på passasjersetet, siden bilen ikke var typegodkjent til dette (forklaringen jeg fikk iallfall). Men idag ville de kunne gjort det, nå har de rutiner for det. Kanskje de ikke kjenner godt nok til det på det verkstedet som du var på? Idag har de fleste nyere biler mulighet til å manuelt koble vekk bagger (med en nøkkelbryter), men det har vel neppe din. Hadde det vært meg ville jeg vært nøye med å følge anbefalingene for hvordan barnet skal sikres. Airbag i kombinasjon med barnesete som ikke er beregnet for / feil montert, kan være skikkelig skummelt. Det er mye kraft i de baggene, ikke akkurat som en stor pute... .-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå