Triplejack Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Hei. Jeg ser etter en ny minipc, men jeg føler meg helt lamslått, jeg vet rett og slett ikke hvem av minipcene jeg vil ha, så jeg tenkte kanskje noen kan hjelp meg med det. Jeg ser for meg at pcen skal bare brukes til skole, dvs skrive dokumenter og powerpoint presentasjoner. Jeg ser også for meg at pcen også skal brukes til film og bilde. Pcen skal såklart også brukes til surfing på nettet, men det sier vel seg selv...? Batteriet bør holde en skoledag, som er fra 0815 til 1505 Oppstartstiden bør være kort, slik at det bare er å boote opp pcen slik at jeg rekker å ta notater av det jeg skal ta notater av. Tastaturet skal være godt å skrive på, men pcen skal ikke ta hele plassen på pulten fordet. Pcen bør heller ikke utvikle mye varme, og må være kjapp og smooth, hvis dere skjønner. Bør jeg vente til etter jul med å kjøpe en? Kommer det noe nytt på market? Ta gjerne og orienter meg, det ville jeg satt stor pris på. Jeg kjøper ikke pc dyrere enn 3000, kanskje litt mer, hvis det er nødvendig. Ville også satt stor pris på en ssd disk. Linux eller xp? Jeg er så usikker, hjelp Takker for evt svar! Endret 24. november 2008 av Triplejack Lenke til kommentar
Nesjen92 Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Hei. Jeg ser etter en ny minipc, men jeg føler meg helt lamslått, jeg vet rett og slett ikke hvem av minipcene jeg vil ha, så jeg tenkte kanskje noen kan hjelp meg med det. Jeg ser for meg at pcen skal bare brukes til skole, dvs skrive dokumenter og powerpoint presentasjoner. Jeg ser også for meg at pcen også skal brukes til film og bilde. Pcen skal såklart også brukes til surfing på nettet, men det sier vel seg selv...? Batteriet bør holde en skoledag, som er fra 0815 til 1505 Oppstartstiden bør være kort, slik at det bare er å boote opp pcen slik at jeg rekker å ta notater av det jeg skal ta notater av. Tastaturet skal være godt å skrive på, men pcen skal ikke ta hele plassen på pulten fordet. Pcen bør heller ikke utvikle mye varme, og må være kjapp og smooth, hvis dere skjønner. Bør jeg vente til etter jul med å kjøpe en? Kommer det noe nytt på market? Ta gjerne og orienter meg, det ville jeg satt stor pris på. Jeg kjøper ikke pc dyrere enn 3000, kanskje litt mer, hvis det er nødvendig. Ville også satt stor pris på en ssd disk. Linux eller xp? Jeg er så usikker, hjelp Takker for evt svar! Tjaa, eg ville gått for ein msi wind eller Asus Eee pc 1000H asus har litt større hardisk , på dei to der ville eg ha hatt xp Men viss du kjøper ein asus 900 blir det litt tregt me xp , og ville derfor brukt linux der..... Endret 24. november 2008 av Nesjen92 Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Kjøp en Samsung NC10 fra det store utland. Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Nja, skeptisk til import, kommer den til Norge nå snart? Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Lite trolig. Men du har egentlig ikke noen andre valg om 7 timer batteritid er et krav. Går jo såklart an å kjøpe de enorme batteripakkene til Eee på ebay, men det blir fort dyrt. Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hvis den skal brukes til skole så holder eee sikkert lenge nok, bare å sette den i hvilemodus i friminutter samt når du ikke bruker den, min holder ca 5 timer på batteri det blir nok til drøye 6 skoletimer... Modellen jeg har heter Asus EEE 1000h (10") og jeg mener den er det perfekte kompromiss mellom størrelse og brukervennlighet. Jeg har også testet å skrive på Asus EEE 901 (8.9") og den altfor små taster og ble utrolig ubehagelig å skrive på for min del. Prisen på 1000h ligger nok desverre litt over det du har satt opp som budsjett, men jeg så den til 3700,- på Netshop i går hvertfall. Lykke til i jakten på ny Netbook. Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Skoledagen som jeg mente var da 1,2 timer ganger 4, altså 5 timer... Dårlig formulert fra min del. Jeg tror jeg vil ha en 8,9", og valget står da mellom asus 901 med linux, eller en Acer One med linux. Fingerne mine er lange og tynne, så problemet til mrEspen gjelder nok ikke for meg. Jeg har liksom litt troa på Asus 901, pga 20 gb ssd disk, 1 gb ram og 6 cellers battri. Kan noen motsi meg å si at det er dumt, eller bør jeg bare kjøre på, eller kanskje vente, kommer det noe nye? Priskutt? Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Skoledagen som jeg mente var da 1,2 timer ganger 4, altså 5 timer... Dårlig formulert fra min del. Jeg tror jeg vil ha en 8,9", og valget står da mellom asus 901 med linux, eller en Acer One med linux. Fingerne mine er lange og tynne, så problemet til mrEspen gjelder nok ikke for meg. Jeg har liksom litt troa på Asus 901, pga 20 gb ssd disk, 1 gb ram og 6 cellers battri. Kan noen motsi meg å si at det er dumt, eller bør jeg bare kjøre på, eller kanskje vente, kommer det noe nye? Priskutt? Jeg vil ikke presse på noen meninger her, men samboern min, som har slanke kvinnelige fingre fant også størrelsen på tastaturet til 901 håpløst. Så siden du tenker å bruke den til å skrive notater på vil jeg anbefale deg å finne en butikk der du kan kjenne litt på den selv Om den skulle være god nok for deg å skrive på så er selvfølgelig 901 et bedre valg, siden den er en god del mindre og omtrent like kraftig. Jeg vet Expert har utstilt 901 i endel av butikkene sine, og om du bor i Oslo har DigitalImpuls både 901 og 1000 utstilt slik at det er lett å sammenligne. /Espen Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg slenger meg på MrEspen sin anbefaling om 10", keyboardene på de er utrolig mye mer behagelig å skrive på. Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Ok, det høres greit ut, men hvordan er tastaturet i 901 i forhold til Acer One? Jeg har ikke sett noen 901, men har sett et par acere. Så hvis det går greit med acer sin, så bør deg vel også være greit med Asus sin og? Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Skrivehastigheten til SSD diskene som ASUS bruker er håpløs, hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en Asus Eee 1000H. Eventuelt en Lenovo Ideapad, den er egentlig bedre en 1000H men har 3-cellers batteri. den har, som eneste Netbook på det Norske maredet ExpressCard Lenke til kommentar
MrEspen Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Skrivehastigheten til SSD diskene som ASUS bruker er håpløs, hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en Asus Eee 1000H. Eventuelt en Lenovo Ideapad, den er egentlig bedre en 1000H men har 3-cellers batteri. den har, som eneste Netbook på det Norske maredet ExpressCard Jeg tar 6-cellers batteri forann ExpressCard anyday. Har 3 laptoper med expresscard, men aldri brukt det til noe.... Om det ikke finnes 3G-kort i expresscard-format da? Det hadde jo vært noe, siden 3G-kort det er det eneste jeg savner med 1000h. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 *snip* Jeg tar 6-cellers batteri forann ExpressCard anyday. Har 3 laptoper med expresscard, men aldri brukt det til noe.... Om det ikke finnes 3G-kort i expresscard-format da? Det hadde jo vært noe, siden 3G-kort det er det eneste jeg savner med 1000h. Helt enig! 3G-kort finnes, dette er faktisk laget av Lenovo.. Men det er med Vodafone Dell har også en løsning, men igjen; Vodafone Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Skrivehastigheten til SSD diskene som ASUS bruker er håpløs, hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en Asus Eee 1000H. Eventuelt en Lenovo Ideapad, den er egentlig bedre en 1000H men har 3-cellers batteri. den har, som eneste Netbook på det Norske maredet ExpressCard Javel? Har da alltid trodd at en ssd vil være raskere enn en hdd? Asus eee 1000h er nesten utelukket, jeg føler at Asus har glemt hva de startet, å bygge små og billige pcer... Lenke til kommentar
TropiskJon Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Skrivehastigheten til SSD diskene som ASUS bruker er håpløs, hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en Asus Eee 1000H. Eventuelt en Lenovo Ideapad, den er egentlig bedre en 1000H men har 3-cellers batteri. den har, som eneste Netbook på det Norske maredet ExpressCard Javel? Har da alltid trodd at en ssd vil være raskere enn en hdd? Asus eee 1000h er nesten utelukket, jeg føler at Asus har glemt hva de startet, å bygge små og billige pcer... Å leve i sin egen boble er alltids en grei ting Asus EEE suger å skrive med, gå heller for MSI Wind eller Asus ASPIRE One (ikke bare Acer one) virker ikke som om du vil ha hjelp fra folk, men heller høre at asus er en bra pc (noe det ikke er) Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Acer aspire one, med standard batteri, har iallefall litt for liten batterikappasitet til at jeg klarer å anbefale den hvis han skal ha den i en hel skoledag uten lading. Lenke til kommentar
CorporalClegg Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Skrivehastigheten til SSD diskene som ASUS bruker er håpløs, hadde jeg vært deg ville jeg kjøpt en Asus Eee 1000H. Eventuelt en Lenovo Ideapad, den er egentlig bedre en 1000H men har 3-cellers batteri. den har, som eneste Netbook på det Norske maredet ExpressCard Javel? Har da alltid trodd at en ssd vil være raskere enn en hdd? Asus eee 1000h er nesten utelukket, jeg føler at Asus har glemt hva de startet, å bygge små og billige pcer... Å leve i sin egen boble er alltids en grei ting Asus EEE suger å skrive med, gå heller for MSI Wind eller Asus ASPIRE One (ikke bare Acer one) virker ikke som om du vil ha hjelp fra folk, men heller høre at asus er en bra pc (noe det ikke er) Vær så snill å begrunn utsagnene dine. Lenke til kommentar
TropiskJon Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Trådstarter (jens) fortalte meg at han ville at dere skulle si at valget hans (asus eee) var et bra valg... good enough? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Acer aspire one, med standard batteri, har iallefall litt for liten batterikappasitet til at jeg klarer å anbefale den hvis han skal ha den i en hel skoledag uten lading. Enig, men bortsett fra batterikapasiteten er den lille rakkern helt genial. med ett ekstra 6-cellers batteri er den nok perfekt. Lenke til kommentar
Triplejack Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Meen, med et 6 cellers batteri til Acer sin, vil den bli dyrere enn Asus eee, pluss at jeg får mindre ram, og mindre lagringsplass... Så da vil det heller bli et dårlig valg, hvis...? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå