Gå til innhold

Bør jeg nedgradere fra Vista til XP?

keano16

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg har da en Sony Vaio VGN-NR220E bærbar data. På denne har jeg Intel Pentium Dual-Core T2330 processor som utgjør 1,6 Ghz og 1 Gb ram. Skjermkort er jeg ikke helt sikker på dersom jeg ikke er den mest teknikkvennelige og dersom det står ikke under System på Control Panel vet jeg heller ikke hvor jeg finner det.

Her kjøres det altså Windows Vista Home Edition SP1.

Jeg lurer altså på om jeg bør nedgradere OS til XP.

Det eneste jeg kjører på denne dataen er Football Manager 2009(Via Steam, går an å kjøre uten men jeg vet ikke hvordan), Firefox, iTunes, Office programmer, MSN, uTorrent, LimeWire etc.

Problemet er at FM(altså Football Manager 2009) går rimelig tregt, System Requirements lyder sånn:

Processor: Vista 2Ghz/Xp 1,2 Ghz

Memory: Vista 1Gb/Xp 512 Mb

Video card: 138 Mb

Med Vista ligger jeg godt i underkant på SR(System Requirements) med for lav processor(med mindre jeg er utrolig dum og at med dual-core mener de at det er to processorer og at hver av dem utgjør 1,6 Ghz og at jeg da har 3,2 Ghz men det tviler jeg STERKT på) og klarer minimum på minnet.

Hadde jeg brukt Xp hadde det gått rimelig mye fortere, jeg har opplevd det at på min stasjonere som står for det meste å samler støv for tiden hvor jeg bruker Xp og har kun 512 Mb ram og noe rundt 1,2 Ghz processor gikk FM og andre ting mye fortere.

Jeg klarer greit å kjøre FM uten noen andre programmer som MSN, iTunes, Firefox og sånn men alikvell ikke fort nok. Med andre programmer går det altfor sakte og er ikke godkjent i det hele tatt

Jeg synes da at jeg burde det men jeg vil ikke gjøre det om jeg utsetter dataen min for noen "skade".

Hvis jeg da gjør dette, da lurer jeg på. Hvordan gjør jeg det? Er det som å installere ett spill eller software der jeg bare trykker videre, OK, Godkjent etc. eller må jeg igjennom noe mer avansert?

Jeg har jo heller ikke en XP cd så jeg må kjøpe en. Noen her som vet om de er enda til salgs i butikker pga jeg ser det ikke på Siba, Elkjøp eller Elprice sine internettsider. Da jeg ikke har kredittkort er kjøp på internett ute av bildet.

Eller finnes det en måte dersom jeg har Vista å få det gratis?

Takker for alle svar!

PS: Hvis dette burde heller settes under Spill så kan en moderator flytte på den.

EDIT: La inn litt som jeg glemte, understreket den innlagte teksten.

Endret av keano16
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, spillet vil få bedre ytelse med XP. Selvom CPUen din er lavere enn System Req., så er det nok minnet maskinen din sliter mest med. Nye CPUer er mer effektive pr. klokke enn de gamle Pentium 4 prosessorene som man gjerne sikter til i System Req.'s (tipper det står "2Ghz Pentium 4 eller tilsvarende"?), så en CPU av nyere dato på 1,6GHz burde kunne trekke spillet også i Vista. Du har derimot altfor lite RAM til å kunne forvente å kjøre spillet i Vista, noe som bekreftes av at du får problemer med en gang du kjører andre programmer i bakgrunnen. 1024MB er, etter min mening, minimumskravet for Vista - og skal man spille bør man ha minimum 2048MB. Så er spørsmålet om du bør bytte OS eller oppgradere maskina med mere RAM. Mer RAM er helt klart det billigste alternativet, men også det som er mest risky, hvis du satser på å gjøre det selv. Et sett på 2048MB koster rundt 3-400kr. En OEM ("engangs") utgave av XP Home koster til sammenlikning rundt 6-700kr (billigste sted på nettet). Å installere OS er ingen stor trolldomskunst, og du bør enkelt finne svar på hvordan du gjør det ved en kjapp tur på google. At du mangler kredittkort kan du vel kommer rundt ved å velge betaling på postoppkrav. Kommer seff noen gebyrer i tillegg, men det er nok eneste mulighet for jeg tror nok ikke elkjip o.l. kjeder fører XP lenger.

Mitt valg hadde nok vært å oppgradere PCen med mer RAM. Hvis du har noen dataforhandlere nær deg, så tror jeg det enkleste er at du tar en tur innom dem og spør hva de skal ha for en oppgradering. Jeg vil anta at du slipper unna med rundt 500kr for å få satt inn 2048MB.

Lenke til kommentar

Takker for svaret. Du ser ut til å ha mer peiling enn meg, så jeg antar at det er ram jeg trenger.

Mulig du har rett med at jeg kjøpe på internett uten kredittkort men det gidder eg ikke :)

Å skru sammen en data har jeg klart før så å skifte ram bør ikke være stort problem, en guide på internet hjelper meg der.

Det jeg har funnet frem til så langt er at hvis jeg ikke finner en venn som er villig til å gi meg en XP cd og key at jeg da kjøper 2 Gb ram.

http://www.startit.no/PartDetail.aspx?q=p:...98;c:36213;gr:0

Denne skal passe og er 2 Gb for 339kr som jeg synes rett og slett er ganske billig.

Men når jeg ser i game manualen så står det Vista 2 Ghz. Supportet processors: Intel Pentium 4, Intel Core, AMD Athlon.

Jeg synes det er rart at det står jeg må ha 2 ghz i vista men at det skal gå bra med 0,4 Ghz mindre.

En eventuell løsning er jo at det er jul snart, skriver man opp ett Windows XP på listen kan man være heldig hvis jeg ikke finner det hos en venn. Da er det kanskje litt smart å både legge til på ram og nedgradere til XP?

Lenke til kommentar

Den RAM'en der passer nok desverre ikke. Hvis du ser under Form Factor, så står det DIMM. Dette er RAM for stasjonære PCer, og vil dermed ikke passe i din laptop. Bærbare PCer bruker RAM med SODIMM. Ser du på dette bildet, ser du også at brikkene i seg selv er langt mer kompakte enn de du linker til. Du skal dermed også være klar over at det er litt mer plundrete å skifte komponenter i en laptop enn i en stasjonær, men med litt forberedelse og tålmodighet burde det gå greit.

Ang. CPU-hastighet så er det GHz-tallet bare veiledende. Da AMD lanserte sine Athlon-prosessorer så var de klokket lavere (GHz var lavere) enn Intel sine Pentium 4, men de var allikevel raskere. Derfor begynte AMD å gi Athlon navn som 3800+ og 6000+, for å illustrere ca. hva de tilsvarte til i forhold til en Pentium 4. En AMD Athlon 6000+ har klokkehastighet på 3GHz, men tilsvarer en Pentium 4 på 6000MHz, eller 6GHz (ifølge AMD selv, det er vel ikke helt nøyaktig). Tilsvarende ser man med Core 2 og de nye Pentium-prosessorene. Pga. annen arkitektur, klarer disse prosessorene å gjøre mye mer arbeid pr. klokke enn eldre CPUer. F.eks. yter Intels Core2Duo E6600 på 2,4GHz omtrent likt (generelt litt bedre) enn AMD Athlon 64 X2 6000+ på 3GHz, mens den banker en Pentium 4 på 4GHz ned i støvlene.

Googla forresten PCen din, og du har nok Mobile Intel Graphics Media Accelerator X3100 på grafikkfronten. Dette er overhodet ikke beregnet på spilling, men siden du skriver at FM kjører greit uten andre programmer i bakgrunnen, så er det høyst sannsynlig RAM vi snakker om her. Ellers er iTunes et program som liker å legge beslag på ressurser, så hvis det er fordi du vil ha musikk i bakgrunnen når du spiller, er nok WinAmp et bedre valg.

Og for å svare på det siste spørsmålet ditt; ja, du får selvfølgelig best resultat ved både å oppgradere RAM og bytte til XP. Men kommer an på hvor mye ressurser du vil legge i det da. Blir en dyr omgang FM etter hvert det her...;)

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Hehe, tusen takk for svarene.

Dyrt og dyrt. Har ikke tenkt å kjøpe XP, har funnet en venn som jeg kan få det av og ram er ikke dyrt. Har skrudd på en laptop jeg fikk gratis av en venn som ikke fikk den til å fungere men jeg klarte å klemme 2 uker utav den så jeg har fått en liten titt på det derfra.

Selv om jeg ikke er så teknisk klok er jeg flink med skrujern og etc.

Prossessoren lar jeg da bare helt være, den er vel grei den.

Grafikken ser jeg ikke stor forskjell på selv men kan vel være verdt en oppgradering hvis det ikke er en del av motherboardet.

Men det med installeringen av XP, tar en tur på google og kikker men hvis du kunne skrive noen retningslinjer som er must hadde det vært kjempe fint, forstår om du ikke gidder.

Det med musikken er både pga jeg har en iPod, derfor bruker jeg iTunes men har ett stereoanlegg og en kabel med en jack så jeg kan hørre på iPod'en der, den har jo det samme som iTunes.

FM er nok det tyngste spillet jeg kommer til å kjøre på denne dataen. Tviler sterkt på at jeg kommer til å kunne kjøre Diablo III på denne så jeg kommer sikkert til å måtte kjøpe en ny stasjonær til den tiden det kommer ut.

Igjen, tusen takk for gode svar.

Lenke til kommentar

Grafikkortet kan du nok desverre glemme alt om å oppdatere - det er som regel lodda fast i hovedkortet på bærbare.

Det er ikke noe stort hokus-pokus å installere XP, men hvis PCen din ble levert med Vista kan det bety at du blir nødt til å lete litt etter drivere ettersom det kan være at Sony selv kun har Vista-drivere liggende på sine sider.

For å installere XP skal du bare sette i CDen og reboote maskina. Da skal du få spørsmål om å starte opp fra CD (hvis ikke dette skjer må du inn i BIOS og sette CD-ROM til 1st boot device). Deretter er det egentlig bare å følge instruksjonene på skjermen. Husk å ta backup av alle filer du vil beholde, for når du installerer XP så formateres samtidig harddisken.

Lenke til kommentar

Du bør gjøre det først, så du hvertfall har drivere til nettverkskort (så du kan komme på nettet igjen) og du vet hvor du kan finne de andre driverene.

Men før du nå installerer XP, så ville jeg først testet Vista med 2GB RAM. Kan være du blir positivt overrasket. Også vet jeg ikke om du sjekker PCen jevnlig for spy-, ad- og bloatware, men det er jo også ting som kan få maskina til å kjøre langsommere.

Endret av Hugo_Hardnuts
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...