Gå til innhold

Danne rypejaktlag - antall jegere?

beinar

Anbefalte innlegg

Hei.

Vi er en gjeng studiekamerater som har funnet ut at vi ønsker å danne et småviltjaktlag. Dette har vært en liten guttedrøm for flere av oss, og vi ser det også som en fin måte å holde kontakten på.

Spørsmålet vi ønsker å stille er hvor mange man bør være på et rypejaktlag? Vi vil tro at det finnes en øvre grense på hva som er rent praktisk, både i forhold til muligheter for å finne overnattingsmuligheter, men ikke minst når man skal gå ut og jakte. Aner lite eller ingenting om jakt : P (jegerprøven er utover skolen vårens mål nummer 1) 4? 5? 6? kan man være enda flere?

Det er selvfølgelig en hel del vi lurer på slik i oppstartfasen av en "jegerkarriere", og vi burde ikke samle alt for mye i en tråd, men bare helt til slutt: Vi ser at det legges ut jaktkort på inatur.no, når er "slippet" av kortene? Er dette en fast og felles dato for alle områder?

Endret av beinar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hei.

det er ingen problem å være 4-6 personer på rypejakt samtidig. det er for det første veldig sosial jakt, odds for å fugl er jo atskillig større med flere folk. MEN HUSK FOR ALL DEL Å PASS PÅ SKYTERETTNINGEN.

Hvis man leier et privat terreng for jakta du skal bedrive , så er det jo en fordel å være noen flere, iogmed at prisen deles på flere.

Når det gjelder overnatting så er jo telt et alternativ, koster ikke mye , primitivt er det, og ikke minst koselig med telt og bål.

Ja du kan få tak i rype kort på inatur, de legges gjerne ut på vårparten, rundt mai mnd. mener jeg å huske.

Men jeg synes selv at det er best å leie privat terreng.

Men få orden på jegerprøver og innkjøp av våpen før dere begynner å tenker på fjellet. det kommer tidsnok alikevel.

PS, det er veldig mange muligheter for rypejakt i Sverige også. det koster litt mere enn her hjemme, men det er verdt det (garantert) snakker av erfaring.

Håper noe av dette var til hjelp!!

Lenke til kommentar

Som audifreak sier, kan man sikkert være opp til 6 stykker.

Men en ting som er veldig viktig, er formen på jegerene (dette har jeg prøvt selv... :p). Dette blir gjerne enda viktigere hvis dere går flere samtidig. En måte å gjøre dette på, er jo å være 6 jegere, og så deler dere dere opp i 2 eller 3, og så går dere litt adskilt i noelunde forskjellige terreng. Men uansett er det viktig at alle er i noelunde samme form, siden det vil være forferdelig tungt og kjedelig for den som skal ta yttersvingen hvis han er i dårligere form enn de andre, og blir mast på hele tiden.

Og så er det en ting til, nemlig at hvis man skal jakte to og to i et terreng, så er det lurt å parre links og rechts, siden geværene da peker i hver sin retning og man bruker mindre tid og krefter på å rope "hey, du går inn i løpet mitt!!!". :)

Lenke til kommentar
Som audifreak sier, kan man sikkert være opp til 6 stykker.

Men en ting som er veldig viktig, er formen på jegerene (dette har jeg prøvt selv... :p). Dette blir gjerne enda viktigere hvis dere går flere samtidig. En måte å gjøre dette på, er jo å være 6 jegere, og så deler dere dere opp i 2 eller 3, og så går dere litt adskilt i noelunde forskjellige terreng. Men uansett er det viktig at alle er i noelunde samme form, siden det vil være forferdelig tungt og kjedelig for den som skal ta yttersvingen hvis han er i dårligere form enn de andre, og blir mast på hele tiden.

Og så er det en ting til, nemlig at hvis man skal jakte to og to i et terreng, så er det lurt å parre links og rechts, siden geværene da peker i hver sin retning og man bruker mindre tid og krefter på å rope "hey, du går inn i løpet mitt!!!". :)

prøve å parre rex og links??? skjønner hva du mener , men er helt unødvendig.

kan ikke lete eller forlange at den andre jeger skal bytte grep på børsa, bare fordi at det liksom skal bli trygger å gå på jakt.

Piss etter min mening

Lenke til kommentar

Hvis du bare hadde lest innlegget mitt skikkelig før du postet, så hadde det vært veldig fint. Hvor i innlegget mitt kan du finne noen spor etter at jeg mener at trådstarter skal kreve at studiekameraten skal bytte skyteside av den grunn? Jeg sier bare at jeg mener det er en fordel.

Hvis du hadde lest innlegget mitt hadde du fått med dette.

Endret av Camrot
Fjernet OT
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-NIoHlfL

Noen OT-innlegg som ikke hadde noe med trådstartes innlegg å gjøre er fjernet. Hold dere til trådens tema heretter.

EDIT: Fjernet noe som ble igjenglemt.

(Ikke kommenter dette innlegget, reaksjoner på moderering taes via PM)

Endret av Slettet-NIoHlfL
Lenke til kommentar

Tusen takk for svar begge to :) Råd som kommer godt med. Vi er nå blitt en gjeng på 6 stykker, som gleder oss til å ta fatt på jegerprøven til våren! Skal ikke se bort ifra at det vil komme noen flere spørsmål fra ferskingene her inne...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...