Wiciwato Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Heisann. Har kommet til at jeg vil ha et macro objektiv. Vil dette fungere til min Nikon D40? Og vet dere hvor lang leveringstid det er på fotomagasinet? Dette vil vel bare bli med manuell fokus, ikke sant? Endret 24. november 2008 av datating Endret emnetittelen Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Her er en samling makroobjektiver som gir AF på Nikon D40 Endret 24. november 2008 av Aetius Lenke til kommentar
C₈H₁₀N₄O₂ Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Generelt: <90mm for blomster, >90mm for insekter. Skal du ta bilder av insekter trenger du lengre arbeidsavstand. Vurder å skaffe blits(er) siden du ofte må blende kraftig ned for å få dybdeskarpheten du vil. AF er fint, men så lenge obejktivet har en god fokusring, hvilket de fleste makroobjektiver har, behøver du ikke bry deg. På D40, som bare har 3 fokuspunkter, kan AF bli for unøyaktig. Lenke til kommentar
Aetius Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Tja, dette bildet er tatt på 100mm med fullformat (Canon EOS 1Ds MkIII, 1/400 sec, f5.6, ISO 200): Endret 24. november 2008 av Aetius Lenke til kommentar
arela Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 AF er fint, men så lenge obejktivet har en god fokusring, hvilket de fleste makroobjektiver har, behøver du ikke bry deg. På D40, som bare har 3 fokuspunkter, kan AF bli for unøyaktig. AF trenger du vel mest når du bruker linsa som vanlig linse. Nikon har et par, 60mm og 105mm AF-S linser som du kan bruke med AF. Det første du linket til, kjenner jeg ikke, men det er mange som bruker Sigma eller Tamron macroer her, så noen kan vel gi deg råd om alternativer med AF på D40. Lenke til kommentar
Wiciwato Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Ok. Takk for svar. Jeg trodde at jeg måtte ha AF-S objektiv på D-40 for å kunne ha autofokus. Lenke til kommentar
kjelldell Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Ok. Takk for svar. Jeg trodde at jeg måtte ha AF-S objektiv på D-40 for å kunne ha autofokus. Sigmas HSM modeller har også innebygget motor og gir autofokus, men er ikke sikker på om alle deres makro modeller har det. Men som det er nevnt, som regel velger du utsnitt ved å velge en avstand, og så fokuserer du gjerne ved å bevege deg + kamera litt frem og tilbake. Det gjør i hvert fall jeg. Eller du har helst kamera på stativ, og da er det også greit å fokusere manuellt. Så autofokus er ikke så viktig som du tror på makro!! Kan være kjekt hvis du kjøper en 60-70mm som også er fin til portretter, men mange mener makrolinser er for skarpe til dette. Da får du heller softe bildet litt etterpå. Men som regel går det bra å fokusere manuellt da også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå