Gå til innhold

2 spørsmål om band

michael691

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei.

Jo

Dette er jo en festlig lek vi kan holde på med en stund men det blir så kjedelig for alle andre. ;)

Kan du spa opp noen linker til informasjon om trommiser som bruker klikk til vanlige konserter (altså utenom de tilfellene vi har diskutert hittil)? Det bør ikke være så vanskelig siden det er så "vanlig". Jeg sier ikke at det ikke finnes, bare at det ikke er så vanlig som du skal ha det til.

Edit: Bare så det ikke skal bli noen misforståelser: Det er mange som bruker klikk for å sette tempoet før man starter men det er ikke det vi snakker om her.

Endret av kjeklulf
Lenke til kommentar

Mange band bruker sampler bak musikken når de spiller live.

For at lydene skal stemme med musikken som kommer fra scenen, har ofte trommeslageren «klikk» på øret. slik at han kan styre tempoet i forhold til lydene.

Dette er vanlig hos alle band som har et sound som er preget av mer enn bare gitar, bass og trommer. Har du vært på en "Vg-lista" konsert, ble det nok brukt klikk.

F. eks. "Rush" er et band bestående av bare tre personer. På konserter har de brukt veldig mye samples for å krydre lyden deres.

http://www.youtube.com/watch?v=q4gcmnh9N_o

Her hører vi både masse synth-lyder og orgel. De har også brukt et video sample, med en stemme som snakker i takt med musikken.

Lenke til kommentar

For det første: Samples er en annen ting. Det er de spesialtilfellene jeg nevnt og der er det av og til nødvendig å synkronisere med klikk (men langt fra alltid).

For det andre: Har du vært på VG-lista-konsert ville du oppdaget at det som regel blir brukt playback og singback. Altså ikke live.

For det tredje: Har du noen link til informasjon om at trommisen i Rush bruker klikk til live-spillinger?

For det fjerde: Har du funnet noen som helst link til noen som bruker klikk til vanlige live-spillinger?

Lenke til kommentar

Det er vel svært få av oss som kan vite om det er klikk eller metronom eller noko heilt anna trommisar har på øyret under konsertar, men eg er einig med dei som seier at det er sjeldan dei har klikk på øyret når dei spelar. Før dei teller opp til neste song vert det nok brukt ofte, men sjelden under heile songen. Om ein har klikk må ein følgje den slavisk, og kan ikkje frigjere seg like mykje som ein burde gjere under konsertar.

Lenke til kommentar

Dette er i ferd med å bli en tullete diskusjon.. hehe

for det første: det er jo ganske vanlig å bruke samples, ikke noe spesialtilfelle dette...

For det andre: Jeg vet at det blir brukt singback, men veldig ofte band med trommis også. Dette var et særdeles irrelevant innspill.

For det tredje: Akkurat i den sangen som jeg ga link til, sier det seg selv at han må ha brukt klikk. Legger bare to og to sammen her, men jeg kan ikke bevise det nei.

For det fjerde: Hva er det egentlig du ønsker? å få servert en statistikk på hvor mange trommiser som har brukt klikk og når de brukte det? sorry ass, men dette blir for dumt. Utrolig at du klarte å skape en diskusjon utav dette. Jeg vet at det er en nokså vanlig måte å gjøre det på, kan ikke gi deg et svar i prosenter, dessverre. Hvis du ikke tror på meg, kan du sikkert ta en telefon til Erik Smith, norsk trommis med bred erfaring.

Leste en artikkel om han i musikkpraksis....

Men hvis jeg har forstått det riktig så er vi enige om at å gi trommisen klikk ved live spilling, er en metode som blir brukt. Da er spørsmålet, hvor ofte ?

Hvor ofte tror du at det blir brukt da ?

Tåpelig diskusjon hehe..

Lenke til kommentar
for det første: det er jo ganske vanlig å bruke samples, ikke noe spesialtilfelle dette...

Det var da heller ikke det som var utgangspunktet. En vanlig trommis, i et vanlig band uten samples og andre spesialtilfeller (teater etc.) bruker vanligvis ikke klikk på øret under live-spillinger.

For det andre: Jeg vet at det blir brukt singback, men veldig ofte band med trommis også. Dette var et særdeles irrelevant innspill.

Det var du som brakte VG-lista-konserter på banen så irrelevansen er det du selv som står for. Det er forøvrig ikke noen motsetning mot å bruke singback/playback og ha med en trommis på scenen. Det er svært vanlig.

For det tredje: Akkurat i den sangen som jeg ga link til, sier det seg selv at han må ha brukt klikk. Legger bare to og to sammen her, men jeg kan ikke bevise det nei.

Nei, det sier ikke seg selv. Absolutt ikke.

For det fjerde: Hva er det egentlig du ønsker? å få servert en statistikk på hvor mange trommiser som har brukt klikk og når de brukte det? sorry ass, men dette blir for dumt. Utrolig at du klarte å skape en diskusjon utav dette. Jeg vet at det er en nokså vanlig måte å gjøre det på, kan ikke gi deg et svar i prosenter, dessverre. Hvis du ikke tror på meg, kan du sikkert ta en telefon til Erik Smith, norsk trommis med bred erfaring.

Du hevder det er vanlig å bruke klikk på øret for trommiser under live-spillinger, jeg hevder at det ikke er det (annet enn i situasjoner som vi har vært igjennom før). Du har ennå ikke klart å dokumentere ett eneste tilfelle hvor dette er brukt. Det bør ikke være vanskelig om det er så vanlig som du hevder.

Ellers kjenner jeg godt til Erik Smith, har vært på mange konserter med han og til og med spilt med han ved et par anledninger, riktignok for veldig mange år siden. ;)

Men hvis jeg har forstått det riktig så er vi enige om at å gi trommisen klikk ved live spilling, er en metode som blir brukt. Da er spørsmålet, hvor ofte ?

Hvor ofte tror du at det blir brukt da ?

Jeg har ingen grunn til å tro det er spesielt vanlig (sett bort fra de tilfellene vi har vært gjennom mange ganger). Men; jeg er villig til å endre oppfatning om du kan dokumentere noe annet. ;)

Lenke til kommentar

Det var da heller ikke det som var utgangspunktet. En vanlig trommis, i et vanlig band uten samples og andre spesialtilfeller (teater etc.) bruker vanligvis ikke klikk på øret under live-spillinger.

Helt enig, ser ingen grunn til å bruke klikk på øret hvis det er et helt vanlig band uten effekter og samples, loops, synkroniserte videoer eller noen som helst form for digitalt stæsj.

Men her blir det igjen et definisjonspørsmål om hva som er et "vanlig band", tidene har jo forandret seg, tekniske nyvinninger er viktig for musikkens fornyelse.

Har hørt at det er noen trommeslagere som faktisk foretrekker å spille med klikk, men de fleste finner vel dette litt ubehagelig.

Kjenner forresten en som driver mye med lydteknikk. Han har funnet opp et program som tillater tromissen å gi metronomen tempoet og ikke motsatt, slik at eventuelle samples inretter seg i trommeslagerens tempo. Ganske smart spør du meg, jeg undret meg på hvorfor ikke dette har blitt funnet opp før...

Men apropos det med Rush. Har du noen andre ideer om hvordan de kan ha klart å synkronisere dette uten bruk av klikk?

Så du har spillt med Erik Smith, ja det må jeg si... *imponert*. Du er vel ikke tilfeldigvis musiker, eller hobbymusiker kanskje ?

Hvilket instrument spiller du da ?

Endret av johnnyronny
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...