michael691 Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 1) Når band har konsert. Så har de ørepropper. Hva hører de der? En mann som sier tekstene? selveste sangen de opptrer? 2) Har band medlemer jobb? Hvis du tenker på Dimmu Borgir som er så kommersiell suksessfull. Har f.eks. Shagrath en jobb? Eller nøyer han seg med CD pengene og trygd? Har alltid lurt på de to spørsmåla. Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 På øret har de nok ikke en som sier teksten nei men de har nok monitor på øret, altså de hører seg selv slik at de har bedre mulighet for å synge rent. Uten ordentlig monitor vil de jo ikke klare å høre seg selv ved siden av alt det andre som skjer. (såvidt jeg har forstått ...) Dimmu Borgir tjener vel nok til å kunne livnære seg av det? Er ikke de såpass store? Men hvis man ikke tjener nok på musikken er det klart man må ha en jobb, men det er nok veldig individuelt ... Lenke til kommentar
GibsonLesPaul Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Når det gjelder spørsmål nr 1. så er dette som regel "in-ear". Det vil si at inne i øreproppene hører han seg selv og resten av bandet. Det er en slags monitor. Da slipper han å ha en stor monitor stående på gulvet foran seg, og i stedet få det han vil høre rett inn i øret. Mange artister bruker ørepropper rett og slett for å værne ørene for støy. På spørsmål nummer 2 vil jeg tro at det varierer en del etter som hvor stort bandet er. Det kan godt hende at Shagrath har en jobb ved siden av, men jeg tror han lever på dimmu. Dette er selvfølgelig etter hvor mye artisten vil tjene av penger. Håper du ble noe klokere av dette Lenke til kommentar
michael691 Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Ja, takk.^^ Hvor mye får de ca? Vet at det varier men hvis vi ca ser på Dimmu. Ganske upresist spørsmåll men..Haha ^^ Lenke til kommentar
kakesjef Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg vil tro de tjener en god del ... Sammen med A-ha og Turboneger er de Norges største eksportør av musikk ... Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Folk har svart en del her, jeg bare bemerker to ting: 1 - Trommeslagere av den mer tekniske typen bruker ofte metronom på øret for å holde takta. 2 - Svært mange musikere jobber på si med ting relatert til musikk. Det kan for eksempel være lydteknikk, albumproduksjon, promotion, event-arrangør eller opplæring. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Sett bort fra de aller største pengemaskinene har nok de fleste musikere et eller annet å drive med ved siden av. Det er aldri sikkert at neste plate selger like godt, så det er greit å ha en slik trygghet. Dessuten er det viktig med variasjon i livet. Bruce Dickinson kunne for eksempel helt sikkert levd i sus og dus resten av sine dager, men jobber likevel som flyger. Lever man på et spesielt talent, som musikk jo er, kan man komme i den situasjonen at man tar evnen for gitt. Da trenger man en ekstra kilde til mestringsfølelse, noe en jobb man ikke er gudsbenådet flink i kan tilby. I tillegg er det begrenset hvor mye inspirasjon man får av bare å sitte i studio hele tiden. Jeg tror i hvert fall det på alle måter er veldig lurt å ha en jobb ved siden av, men kanskje er ikke alle musikere så skrekkelig lure at det gjør noe. Endret 24. november 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 1 - Trommeslagere av den mer tekniske typen bruker ofte metronom på øret for å holde takta. Huh? Aldri i verden. Opptak med klikk; ja, men aldri live. Da bør du finne deg noe annet å gjøre enn å spille trommer. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 band som reiser mye på turne og konsertere klarer nok fint og leve på det dem tjener der, som Dimmu, og andre store band. Lenke til kommentar
johnnyronny Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Har man studert musikk er alikevel ikke jobbmulighetene så veldig mange. Nå er vel så vidt jeg vet dimmu folka uskolerte. Men du sier "nøye seg med cd-penger"... Tror nok det er live-opptredener som har gitt dem mesteparten av inntektene. Pleier ihvertfall å være sånn, nå er jo ikke dimmu helt min greie, men de har vel blitt booket til et stort antall festivaler o.l. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 1 - Trommeslagere av den mer tekniske typen bruker ofte metronom på øret for å holde takta. Huh? Aldri i verden. Opptak med klikk; ja, men aldri live. Da bør du finne deg noe annet å gjøre enn å spille trommer. Spørs vel litt kva type musikk ein opptrer med, men er for såvidt einig. Lenke til kommentar
johnnyronny Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 1 - Trommeslagere av den mer tekniske typen bruker ofte metronom på øret for å holde takta. Huh? Aldri i verden. Opptak med klikk; ja, men aldri live. Da bør du finne deg noe annet å gjøre enn å spille trommer. Spørs vel litt kva type musikk ein opptrer med, men er for såvidt einig. Spiller man med samples er man jo nødt til å bruke klikk på øret. Det har ingenting med hvor god eller dårlig man er til å holde takten, men en nødvendighet ved bruk diverse effekter. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Eg tenkte meir på kva musikksjanger ein spelar på scena, og kva for songar for den saks skuld. Men jo, liveopptredenar skal jo vere meir trøkk i og meir frigjort, så det kan verta vanskeleg å ritadere med metronom Lenke til kommentar
johnnyronny Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Eg tenkte meir på kva musikksjanger ein spelar på scena, og kva for songar for den saks skuld. Men jo, liveopptredenar skal jo vere meir trøkk i og meir frigjort, så det kan verta vanskeleg å ritadere med metronom Jeg har spillt mye forskjellig musikk live og i studio, både jazz, pop, rock og diverse, men har aldri opplevd å bruke klikk(bare menneskelig). Så du har sånn sett rett... Man bør unngå det . Jeg prøvde bare å poengtere at hvis du f.eks synger som eneste vokalist og bruker koring som ligger på en mac eller no, må jo trommisen bruke klikk for at det skal gå i sync. Lenke til kommentar
Zapticon Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Eg tenkte meir på kva musikksjanger ein spelar på scena, og kva for songar for den saks skuld. Men jo, liveopptredenar skal jo vere meir trøkk i og meir frigjort, så det kan verta vanskeleg å ritadere med metronom Jeg har spillt mye forskjellig musikk live og i studio, både jazz, pop, rock og diverse, men har aldri opplevd å bruke klikk(bare menneskelig). Så du har sånn sett rett... Man bør unngå det . Jeg prøvde bare å poengtere at hvis du f.eks synger som eneste vokalist og bruker koring som ligger på en mac eller no, må jo trommisen bruke klikk for at det skal gå i sync. Ja ja, det er klart. Men då må vel vera innlagt metronom i koringa på ein måte, slik at ein slepp å starte både metronom og koring samtidig for å få det riktig. Vart litt vanskelig forklart kanskje, men tippar Mac har ei god løysing på det. Sjølv har eg aldri brukt slikt under opptreden, så veit ikkje heilt korleis det fungerar. Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Det finnes selvsagt spesielle tilfeller hvor man bruker klikk av og til (teater og musikals blant annet, i tillegg til det som er nevnt her). Men dette er altså helt spesielle situasjoner og hvis trommisen sitter med noe i øret er det monitoring og ikke klikk. Lenke til kommentar
johnnyronny Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Det er jo veldig vanlig i pop-musikk da Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hva er veldig vanlig? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå