snole Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg har i det siste vurdert om jeg skal kjøpe meg en NAS med RAID-løsning. Min erfaring fra jobbsammenheng er stort sett med RAID 5. Men er åpen for forslag. I dag har jeg en gammel PC med XP-Pro stående i boden med diverse harddisker i. Men vet jo at om noen av de eldste disken tar kvelden så mister jeg mye som jeg helst ikke vil miste. Til sammen har jeg vel ca 750GiB med stuff på totalt 1180GiB diskplass. (1x500 1x250 1x200 og 2x160). Så jeg har begynt å lure på om jeg skal fleske til og kjøpe en intern RAID-kontroller til den maskinen og kjøpe 4-5 nye 500GB disker og sette de opp i RAID-5. Men siden min egen erfaring er begrenset, så tenkte jeg å høre med folket her inne. Tidligere har jeg vært borti relativt dyre RAID-løsninger slik som ATA-beast og ATA-boy. Men har også tafset litt på en 1U Linksys NAS med RAID m/plass for 4 disker. NAS'er har jo ofte hotswap og slikt, noe jeg ikke i utgangspunktet er avhengig av. Så hva er mest kurant? NAS eller intern RAID-kontroller og interne disker? Hva er mest driftsikkert og enklest å sette opp? Regner med at en NAS-løsning kanskje er enklest og sikrest, men det koster mere også. Anyhow, kom gjerne med innspill. Er åpen for det meste. Har kikket litt på denne. Prisen er drøy, men ser ut som den har fått gode reviews. Samt at det er greit at X-Raid kan utvides ganske lett etterhvert. F.eks kjøpe 4stk 500GB eller 750GB disker, og kun putte i 2-3 av de og ha en i reserve til man trenger å utvide eller en av de i NAS'en ryker. http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=340171 Vel, bring it on.... Lenke til kommentar
snole Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Ikke for å bumpe tråden, men har forsåvidt et annet alternativ. Det hovedkortet som er i denne "serveren" er et Asus A7V600. Det har et VT8237 chipset. S-ATA kontrolleren kan settes opp i RAID 0, RAID 1 eller JBOD. Så ved å kjøpe 2 stk 1,5TB disker kan jeg sette opp et RAID 1 array (speiling). Da har jeg nok plass (foreløpig) og sikkerhet mot datatap. Vad tycks? Like grei løsning? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå