Sigdal Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Hei! Jeg skal ta opp veldig enkel C++ programmering igjen. I første omgang blir det kun for å lage egne .dll's. Jeg ser at Visual C++ nå er i versjon 9 ? At den har blitt gratis og at det finnes to Visual C++ og Visual C#(sharp) og noe som kalles .NET.. Jeg programmerte VC++ 5.0 da jeg holdt på. Kan noen gi kortversjonen av hva som har skjedd? Og hvilken av de to som IDE'ene jeg bør velge? Kikket såvidt på Visual Studio C++ 2008 Express og det virket veldig kjent (med unntak av en prosjekttype som het CLR + sikkert endel andre ting) . Ingen useriøse kommentarer, takk.. mvh Sigdal Endret 24. november 2008 av Sigdal Lenke til kommentar
Giddion Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Det finnes fortsatt en Visual C++, C# er et annet språk og har ingen forbindelse med c/c++ utenom at de ligner på enkelte punkter. Veldig kort sagt er C# det nye VB. CLR prosjekt typene har med managed c++ som ikke er normal c++, men en slags C++ til .NET. Det er mange nye ord og forkortelse og mitt beste tips er å bruke wikipedia til å lese mer om hva der er for noe. Lykke til og velkommen tilbake. Mvh Lars Lenke til kommentar
GeirGrusom Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 C++ CLR er et eget programmeringsspråk som kalles C++/CLI som skiller seg faktisk littegranne fra C++, eller, det er C++ + .NET og har derfor noen ekstra funksjoner som generics, managed arrays og slikt. OK, hva er .NET? .NET er et rammeverk for programmering som er ganske likt JRE i virkemåte. Du kan bruke C++/CLI for å skrive .NET programmer i C++, men dette brukes hovedsaklig for å skrive .NET wrappers av C++ biblioteker, som deretter brukes i C# eller VB 2008. Skal du skrive vanlige programmer i Visual C++ styrer du unna de som nevner CLR. Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Takker for gode svar inntil videre mvh Sigdal Endret 25. november 2008 av Sigdal Lenke til kommentar
saivert Skrevet 4. desember 2008 Del Skrevet 4. desember 2008 Kan være kjekt å få med seg Windows SDK også: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en Følger med en SDK i Visual C++ Express Edition, men lurt å laste ned en oppdatert version. Fant også en kjekk blogg: http://blogs.msdn.com/windowssdk/ Hva slags DLL skal du lage egentlig? Hvis du har tenkt til å lage en shell extension eller Active X utvidelse så er vel Active Template Library (ATL) noe å kikke på. Lenke til kommentar
Sigdal Skrevet 12. juli 2009 Forfatter Del Skrevet 12. juli 2009 Heisan igjen. Har lastet ned Visual Studio 2008 pro og installert Visual C++ IDE'en der. Målet var opprinnelig å bare lage en .dll, men nå skal jeg først lage en enkel windows aplikasjon med MFC. Det virker ganske likt gamle Visual C++ 5.0 mht å lage en Mfc applikasjon; Men mye har fått nye navn. Står fast med ett spørsmål: Hvilken meny i Visual C++ 2008 er det man bruker for å få laget og koblet kode til kontroller (etter at man har designet kontrollene visuellt i Resource View) ? Dvs der hvor du får laget TODO : My code starts here, osv i kildekoden.. (I Visual C++ 5.0 var dette i menyen View-Class Wizard) mvh Sigdal Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå