Gå til innhold

Tilbake til Visual C++ programmering etter 10 år.

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg skal ta opp veldig enkel C++ programmering igjen. I første omgang blir det kun for å lage egne .dll's. Jeg ser at Visual C++ nå er i versjon 9 ? At den har blitt gratis og at det finnes to Visual C++ og Visual C#(sharp) og noe som kalles .NET.. Jeg programmerte VC++ 5.0 da jeg holdt på.

Kan noen gi kortversjonen av hva som har skjedd? Og hvilken av de to som IDE'ene jeg bør velge? Kikket såvidt på Visual Studio C++ 2008 Express og det virket veldig kjent (med unntak av en prosjekttype som het CLR + sikkert endel andre ting) .

Ingen useriøse kommentarer, takk.. :)

mvh Sigdal

Endret av Sigdal
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det finnes fortsatt en Visual C++, C# er et annet språk og har ingen forbindelse med c/c++ utenom at de ligner på enkelte punkter. Veldig kort sagt er C# det nye VB. CLR prosjekt typene har med managed c++ som ikke er normal c++, men en slags C++ til .NET.

Det er mange nye ord og forkortelse og mitt beste tips er å bruke wikipedia til å lese mer om hva der er for noe.

Lykke til og velkommen tilbake.

Mvh

Lars

Lenke til kommentar

C++ CLR er et eget programmeringsspråk som kalles C++/CLI som skiller seg faktisk littegranne fra C++, eller, det er C++ + .NET og har derfor noen ekstra funksjoner som generics, managed arrays og slikt.

OK, hva er .NET?

.NET er et rammeverk for programmering som er ganske likt JRE i virkemåte. Du kan bruke C++/CLI for å skrive .NET programmer i C++, men dette brukes hovedsaklig for å skrive .NET wrappers av C++ biblioteker, som deretter brukes i C# eller VB 2008.

Skal du skrive vanlige programmer i Visual C++ styrer du unna de som nevner CLR.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Kan være kjekt å få med seg Windows SDK også: http://www.microsoft.com/downloads/details...;displaylang=en

Følger med en SDK i Visual C++ Express Edition, men lurt å laste ned en oppdatert version.

Fant også en kjekk blogg: http://blogs.msdn.com/windowssdk/

Hva slags DLL skal du lage egentlig? Hvis du har tenkt til å lage en shell extension eller Active X utvidelse så er vel Active Template Library (ATL) noe å kikke på.

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Heisan igjen.

Har lastet ned Visual Studio 2008 pro og installert Visual C++ IDE'en der. Målet var opprinnelig å bare lage en .dll, men nå skal jeg først lage en enkel windows aplikasjon med MFC.

Det virker ganske likt gamle Visual C++ 5.0 mht å lage en Mfc applikasjon; Men mye har fått nye navn. Står fast med ett spørsmål:

Hvilken meny i Visual C++ 2008 er det man bruker for å få laget og koblet kode til kontroller (etter at man har designet kontrollene visuellt i Resource View) ? Dvs der hvor du får laget TODO : My code starts here, osv i kildekoden..

(I Visual C++ 5.0 var dette i menyen View-Class Wizard)

mvh Sigdal

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...