Helpsomer Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg klarer ikke få ord på noe. Ingenting stemmer. Iblandt har jeg inspirasjonen, men sliter med skrivinga. Akkurat som om jeg sliter med å skrive en norskstil. Iblandt kommer jeg på setninger og sånt, men glemmer det alltid ! Tenker at jeg kanskje bør ha et utgangspunkt før jeg setter igang, prøver jo det. Er ei jeg tenker mye på, og ville sagt noen ord om det, men, går bare ikke! Også lurer jeg på om midi keyboard er en bra anskaffelse? kan man fikse trommer og synth med det f.eks? Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 bare finn ut hva du vill skrive om, og skriv. bare skriv det som kommer til deg, er vertfall slik eg gjør det Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Det første du skal gjøre er å anskaffe deg en god gammeldags notisbok, av den typen som får plass i lomma, og en blyant. Den tar du med deg overalt, og hvergang du får en idé så noterer du den, enten du sitter på bussen eller ved middagsbordet. Kan være litt upopulært midt under eksamen og slikt, og du bør ikke gjøre det i timene med mindre du synes at det er greit om læreren leser det opp for hele klassen, men ellers får du bare be omgivelsene om unnskyldning og få det ned på papiret mens du enda husker det. Glem teknologi her, det er for mye styr å skulle navigere rundt på mobilen og skrive inn sakene. Og står du fast på en tekst så legger du den bare fra deg. Så leser du gjennom halvferdige tekster med jevne mellomrom, slik at de ligger og murrer i bakhodet. Nå du minst venter det kommer det en idé, og da har du notisboka. Et rent midikeyboard sende bare midisignaler, det vil si informasjon om noteverdi og varighet og slikt, til en enhet som kan bruke dem til noe. Det laget altså ikke lyder selv. Hvilke lyder du kan få ut av det avhenger altså av enheten du kobler det til. (Et annet keyboard, eller en PC med dertil egnet programvare og lyder.) Men du kan også ha lydene i selve keyboardet. Da bruker du ikke midi, men sender eventuelt lyden fra keyboardet til PC'en om det er det du ønsker. (Et keyboard kan ha begge deler, altså innebyggede lyder og midi. Dermed kan det trigge både sine egne lyder og PC'ens, gjerne samtidig.) Hva som er best avhenger av bruksområdet. Jeg har tre dedikerte keyboards med egne lyder, et elpiano, et orgel og en workstation synth. Og i tillegg en liten synthkontroller til de PC-baserte Arturio-synthene. Grunnen til at jeg gjorde det slik var at PC-baserte synther den gangen ikke var på høyden med dedikerte hardwaresynther. Idag hadde jeg antagelig nøyet meg med en av dem (elpianoet for å å et skikkelig anslagsfølsomt keyboard), og kjøpt de andre som software-instrumenter. Som sagt, en rent midikeyboard lager ikke lyd, og er derfor ikke mer interessant enn enheten du kobler det til. Hva slags midikeyboard har du sett på, og hva skal du bruke det til? Geir Lenke til kommentar
Helpsomer Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 hm, ja har tenkt på det med notisbok. For jeg klarer jo aldri komme på hva det var jeg tenkte på igår liksom. Skal prøve enda hardere skogslik etter jeg kommer på noe å skrive om =) ang. MIDI, lurer jeg på om det er forsvarlig å spille inn trommene manuelt med det? Vet forskjellen på synth og MIDI =) eksterne lyder til MIDI-boardet finnes det et haav av der ute =) Og dessuten tenker jeg å lære meg cubase, drev i trackion før, men var ikke helt fornøyd. Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 kan eg spørre hva du vill skrive om? viss du har funnet ut det da eller var det til en jente? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 ang. MIDI, lurer jeg på om det er forsvarlig å spille inn trommene manuelt med det? Kommer an på hva du mener med midi. Det finnes jo MIDI-baserte trommer. Å spille trommerytmen på tangentene på et MIDI-keyboard går, men det har jo sine begrensninger. Og så kommer det an på hvor flink du er til spille trommer i utgangspunktet. Jeg har en trommepad og stikker, men jeg kan helt ærlig ikke spille trommer, så jeg bruker helst et trommeprogram. (EZ Drummer.) Geir Lenke til kommentar
Helpsomer Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Jeg vil skrive om, ja hun jenta. Om min impotente hverdag, depresjon, gleder, følelser og sånt. Men som jeg har sagt, så glemmer jeg alltid ting jeg har tenkt på. Må få det ned akkurat i øyeblikket =) Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg vil skrive om, ja hun jenta. Om min impotente hverdag, depresjon, gleder, følelser og sånt. Så originalt... Lenke til kommentar
Helpsomer Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Ironi ? xD Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Skriv om det du føler for, du. Mange av verdens beste låter handler om kjærlighet. Det gir ikke tilleggspoeng hos den blaserte norske musikkpressen, men det kan du bekymre deg om den dagen de faktisk gidder skrive om deg. Jeg har det motsatte problemet, jeg er flink med ordspill, men misunner de som kan sette enkle ord på hverdagen og lage genial pop av det. Geir Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Ja, det var et forsøk på å være ironisk. Men som TWFA sier: Skriv om det du føler for, bare pass på å lese igjennom med et kritisk blikk etterpå. Det er lett å havne i klisje-fella. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Du skal få en tekst av meg: "Hun var litt av ei berte Hun ga meg sitt hjerte Men det endte med smerte Og nå kommer alle til å erte Meg" Helt gratis. Geir Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Sånn apropos klisje-fella mener du? Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Hva mener du med klisje-fella? Synes det var en fin tekst jeg... :!: Geir Lenke til kommentar
Helpsomer Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 tenkte kanskje du sikta til den impotensgreia, vet ikke helt. har ikke hørt så mye så omhandler det, men ellers skjønner jeg jo såklart =) Lenke til kommentar
bassorg Skrevet 28. desember 2008 Del Skrevet 28. desember 2008 skriv ned alt du har i hodet, alt du har opplevd, ka du og dine venner gjør på fritiden, om problemer du og din kjæreste har, alt som liksom hender.. da eg erklærte meg som låtskriver for bandet var då damen min slo opp med meg.. eg skrev ned alt som kom ut av hånden og fant en ordbok og finpusset teksten.. resten gikk av seg sjøl, da det var en del dødsfall blant mine venner og familie osv... fantasien er også veldig viktig når du skal skrive sanger..men det er veldig vanskelig å lage noter og melodier til tekster.. det beste er å lage melodi før du lager tekster, men det spørs helt ka musikk sjanger det er..men skriv ned alt du har,,åsså finpusser du..og en sang trenger du ikkje skrive på en dag, du kan bruke lang tid, jo lengre tid, jo bedre Lenke til kommentar
FKL982 Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 So, i won't hesitate no more, no more, it cannot wait i'm sure there's no need to complicate our time is short this is our fate I'm yours Altså, dette er en hit Ikke at det ikke er bra skrevet, men har vi hørt det før? Å skrive en tekst ser så enkelt ut, men er så vanskelig.. Lenke til kommentar
Benor Skrevet 1. januar 2009 Del Skrevet 1. januar 2009 Penn og papir er viktig. Det er ikke så viktig(mener jeg) at teksten er proppfull av flotte metaforer. Tenk heller om du har et budskap du vil fremme og skriv det ned. Gjerne på rim. Da har du en start. Lenke til kommentar
JorgenSeverin Skrevet 2. januar 2009 Del Skrevet 2. januar 2009 (endret) Ta deg noen øl, finn en penn, sitt med noen andre venner som også har drukket et par øl. Slik gjør vi det alltid i bandet. Det har det blitt noen fine tekster av. De trenger heller ikke å være så avanserte, skriv heller enkelt. En annen idée som jeg har brukt et par ganger, er å bare synge det du føler for mens bandet spiller en ny låt. Velg deg ut et tema, mens bandet spiller, og finn på ting der og da. Skrive det ned kan du gjøre senere, eller du kan kanskje ha en liten opptaker på lur. Noen gang hørt sangen "The Stealer" av Free? I studio visste ikke Paul Rodgers hva han skulle synge, så han bare sang noe. Det han tilfeldig bare sang er idag den versjonen man hører på plate. Forøvrig er det en knall låt jeg ambefaler dere alle å sjekke ut på myspace. Endret 2. januar 2009 av JorgenSeverin Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå