Gå til innhold

GNU/Linux. Usikker på GNU.

foorex

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

*/* står for de viktigste delene av en distribusjon. Vanligvis Userland/Kernel.

GNU-delen i "Linux" består vanligvis av GCC, Glibc, Binutils, Coreutils og Bash. Programvare som utgjør basen for et operativsystem.

Linux-delen av "Linux" består av Linux, util-linux, udev og andre verktøy som kommuniserer med kernel.

Både GNU og Linux kan erstattes. F.eks GNU/BSD, eller kanskje BSD/Linux osv.

Lenke til kommentar

hvorfor det? de kan kalle det hva de vil. de kan kalle det Gentoo jøde/muslim for alt jeg bryr meg. operativsystem*familien* heter GNU/Linux. selve operativsystemene kan utviklerne få navngi selv.

skriver jeg uname -a står det at jeg er på et GNU/Linux os.

Linux lolwabbit 2.6.27-gentoo #2 SMP Mon Oct 13 18:33:30 CEST 2008 x86_64 Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T9400 @ 2.53GHz GenuineIntel GNU/Linux

Endret av indietrash
Lenke til kommentar

Olear: Eh, tror ikke Gentoo kaller linux-kernel for gnu+linux-kernel altså, ei heller at noen andre gjør det. At noen kaller det du mener burde hete gnu+linux for linux, ja, men ikke kernelen. Det blir bare feil, enda mer feil enn å kalle linuxdistroer uten gnu for gnu+linux.

Ellers synes jeg navnediskusjonen er kjedelige greier. Har ikke mye sans for folk som syter og klager og vil ha meg til å si mjølk og golv og bannan og $wm pluss X11 pluss gnu pluss linux eller sugar/iced cream i stedet for ice cream (så vi ikke glemmer det viktige bidraget fra sukker), osv, osv.

ETA: OP: Du kan si noe sånt som dette: GNU er et sett med fikl som pleier å følge med Linux, og de som lagde det er høylytte og vil ha oppmerksomhet.

Endret av h3st
Lenke til kommentar

:wow: Hva er det du snakker om? :p

Ingen som tvinger deg til å si noe. Vi prøver bare å gi litt kredit til stakkars Stallman som lever litt ufortjent i skyggen av Linus...

Og ingen som er ute etter oppmerksomhet, uten GNU hadde ikke jeg sittet på ubuntu nå. Gla i GNU jeg :new_woot:

Lenke til kommentar
*/* står for de viktigste delene av en distribusjon. Vanligvis Userland/Kernel.

GNU-delen i "Linux" består vanligvis av GCC, Glibc, Binutils, Coreutils og Bash. Programvare som utgjør basen for et operativsystem.

Linux-delen av "Linux" består av Linux, util-linux, udev og andre verktøy som kommuniserer med kernel.

Både GNU og Linux kan erstattes. F.eks GNU/BSD, eller kanskje BSD/Linux osv.

Betyr ikke det at Draco er en GNU/Linux/BSD distro, olear :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...