foorex Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Er litt i tvil om betegnelsen GNU/Linux. Blir det feil å si at Linux er en kjerne som er bygd oppå GNU. Noen som har en bedre definisjon. Trenger bare noe kort noe som tar 10 sek. å si. Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Litt nyttig lesestoff her. Jeg sier som oftest kun Linux, men skal rett være rett, så er GNU en enormt stor del av operativsystemet. Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 GNU ER operativsystemet Linux er bare kjernen, altså en del av operativsystemet Lenke til kommentar
gorpium Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Setter man det på spissen kan vi vel si at Linux er det siste tannhjulet som får ting til å rotere. Lenke til kommentar
ilovebrownies Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Når jeg leser GNU/LINUX, så tenker jeg på en måte GNU med hjelp av Linux. Lenke til kommentar
olear Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 */* står for de viktigste delene av en distribusjon. Vanligvis Userland/Kernel. GNU-delen i "Linux" består vanligvis av GCC, Glibc, Binutils, Coreutils og Bash. Programvare som utgjør basen for et operativsystem. Linux-delen av "Linux" består av Linux, util-linux, udev og andre verktøy som kommuniserer med kernel. Både GNU og Linux kan erstattes. F.eks GNU/BSD, eller kanskje BSD/Linux osv. Lenke til kommentar
foorex Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Men blir det feil å si at Linux er en kjerne som er bygd oppå GNU? Lenke til kommentar
AlecTBM Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Ja, fordi at Linux ble laget uavhengig av GNU prosjektet. Lenke til kommentar
jonnor Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Og fordi en kjerne (Linux i dette tilfellet) er "nederst" i hirarkiet, og biblioteker (GNU) "oppå" dette. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 det er ingen som kaller Linux (kjerna) for GNU/Linux. man kaller GNU/Linux (operativsystemfamilien) for GNU/Linux. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Gentoo gjør det (og mange andre distroer) Lenke til kommentar
Strange_quark Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Både GNU og Linux kan erstattes. F.eks GNU/BSD, eller kanskje BSD/Linux osv. Og (kanskje) ein gong i framtida GNU/Hurd... Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Gentoo gjør det (og mange andre distroer) nei. de kaller det Gentoo Linux, ikke Linux. Lenke til kommentar
olear Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Som blir "feil", burde være Gentoo GNU/Linux. Lenke til kommentar
indietrash Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) hvorfor det? de kan kalle det hva de vil. de kan kalle det Gentoo jøde/muslim for alt jeg bryr meg. operativsystem*familien* heter GNU/Linux. selve operativsystemene kan utviklerne få navngi selv. skriver jeg uname -a står det at jeg er på et GNU/Linux os. Linux lolwabbit 2.6.27-gentoo #2 SMP Mon Oct 13 18:33:30 CEST 2008 x86_64 Intel(R) Core(TM)2 Duo CPU T9400 @ 2.53GHz GenuineIntel GNU/Linux Endret 25. november 2008 av indietrash Lenke til kommentar
stian90_2 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Linux er jo som sagt tidligere kjernen ja som kommuniserer med hardware delen av datamaskinen, og tar seg av I/O delen, drivere, og slikt. Mens GNU er alt annet.. Og jeg tror neppe GNU/Hurd.. Siden Linux er så utbredt som idag, og flere jobber med det en Hurd prosjektet så vidt jeg vet. Lenke til kommentar
h3st Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Olear: Eh, tror ikke Gentoo kaller linux-kernel for gnu+linux-kernel altså, ei heller at noen andre gjør det. At noen kaller det du mener burde hete gnu+linux for linux, ja, men ikke kernelen. Det blir bare feil, enda mer feil enn å kalle linuxdistroer uten gnu for gnu+linux. Ellers synes jeg navnediskusjonen er kjedelige greier. Har ikke mye sans for folk som syter og klager og vil ha meg til å si mjølk og golv og bannan og $wm pluss X11 pluss gnu pluss linux eller sugar/iced cream i stedet for ice cream (så vi ikke glemmer det viktige bidraget fra sukker), osv, osv. ETA: OP: Du kan si noe sånt som dette: GNU er et sett med fikl som pleier å følge med Linux, og de som lagde det er høylytte og vil ha oppmerksomhet. Endret 25. november 2008 av h3st Lenke til kommentar
Smif Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Hva er det du snakker om? Ingen som tvinger deg til å si noe. Vi prøver bare å gi litt kredit til stakkars Stallman som lever litt ufortjent i skyggen av Linus... Og ingen som er ute etter oppmerksomhet, uten GNU hadde ikke jeg sittet på ubuntu nå. Gla i GNU jeg Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 */* står for de viktigste delene av en distribusjon. Vanligvis Userland/Kernel. GNU-delen i "Linux" består vanligvis av GCC, Glibc, Binutils, Coreutils og Bash. Programvare som utgjør basen for et operativsystem. Linux-delen av "Linux" består av Linux, util-linux, udev og andre verktøy som kommuniserer med kernel. Både GNU og Linux kan erstattes. F.eks GNU/BSD, eller kanskje BSD/Linux osv. Betyr ikke det at Draco er en GNU/Linux/BSD distro, olear Lenke til kommentar
olear Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Draco bruker en god del programmer fra NetBSD, men ikke nok til å true GNU (enda) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå