Gå til innhold

Noen som kan EIB/KNX her?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Er det noen som har god kunnskap om EIB/KNX her?

 

Jeg har et litt merkelig problem med et litt større EIB/KNX anlegg.

 

Anlegget består nå av totalt 4 linjer men kommer etter hvert til å ha 6 linjer...

 

Linje 1.0.xxx: Linjen som knytter sammen alle linjene i anlegget og utstyr som er tilkoblet denne linjen er et 4 kanals ur.

 

Linje 1.2.xxx: Denne linjen tar for seg varmestyring i 3.etg rundt 60 komponenter

 

Linje 1.3.xxx: Denne linjen tar for seg varmestyring i 4.etg rundt 60 komponenter

 

Linje 1.4.xxx: Denne linjen tar for seg varme og lysstyring i 5.etg rundt 50 komponeter.

 

 

USB grensesnitt ble plassert på linje 1.0.xxx.

 

 

Da Jeg skulle kjøre igang anlegget, så begynte jeg med å laste inn adresse til alle enheter i anlegget, Dette gikk smertefritt. Da jeg skulle laste inn Aplikasjonsprogram til komponentene på linje 1.2.xx, så fikk jeg et uventet problem. Så og si samtlige komponenter Kom det opp feil melding på når jeg prøvde å laste ned programmet. feilmeldingen var: "Enheten svarer ikke"

 

Etter mye om og men flyttet jeg USB grensesnittet direkte på linje 1.2.xxx men fikk samme feilmelding "Enheten svarer ikke" på samtlige enheter. Jeg tok da og koblet vekk linjekobleren for linje 1.2.xxx. Etter at jeg gjorde det, så kunne jeg laste inn aplikasjonsprogram for Linje 1.2.xxx uten noe som helst problem. Så flyttet jeg grensesnittet ned på linje 1.0.xxx igjen og da kunne jeg laste ned program til enhetene..

 

Der etter prøvde jeg å laste inn program til enheter som var på linje 1.3.xxx men samme problem der jeg greide ikke å laste inne program. Jeg flyttet USB grensesnittet på linje 1.3.xxx men uten å koble fra linjekobleren. Jeg lastet inn da alle enheter på Linje 1.3.xxx jeg greide også å laste inn aplikasjonsprogram på både Linje 1.4.xxx og linje 1.2.xxx fra linje 1.3.xxx.

 

Flyttet så USB grensesnittet på Linje 1.0.xxx igjen. Greier da å laste ned aplikasjonsprogram på linje 1.2.xx men IKKE på linje 1.3.xxx og linje 1.4.xxx får bare feil meldingen "Enheten svarer ikke"

 

Anlegget fungerer som det skal og jeg har kommunikasjon mellom komponentene på de forskjellige linjene....

 

 

 

Hva som er kan til dette har jeg ikke greid å funnet ut, men håper på at noen med kjennskap til emnet kanskje kan komme med noen innspill!

 

 

Hva som kan til dette har jeg ikke greid å funnet svar på..

Jeg lurer bare på

 

 

Hva som

Endret av hojo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...