voluz Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Hei! Har et KABLET nettverk som spenner seg over to bygninger. Ønsker imidlertid et trådløst nettverk i begge disse to husene, så har kjøpt 2 stk. D-link DIR-655, og har planer om å ha én trådløs router i hvert hus. (Husene står for langt fra hverandre til at samme router kan dekke begge hus.) Er det noe nettverksmessig problem med å ha to trådlsøe routere på ett og samme kablede nettverk? Har planer om at routeren fra NextGenTel fremdeles skal stå for utdelingen av interne IP'er... Innspill? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Bruk samme navn og kryptering på begge, bare bruk forskjellig kanal (f.eks 1 og 11). Det går fint å bruke så mange aksesspunkt du vil. Slå av DHCP i DIR-655. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Bruk samme navn og kryptering på begge, bare bruk forskjellig kanal (f.eks 1 og 11).Det går fint å bruke så mange aksesspunkt du vil. Slå av DHCP i DIR-655. Takk for svar. Ja, slår av DHCP og bruker DHCP i routeren fra NextGenTel. Er det viktig at de står på forskjellig kanal? Konsekvenser hvis ikke? Forstyrrelser? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Det vil gå tregere om du har de på samme kanal. De må da kjempe om de samme ressursene og resultatet blir litt tregere respons og hastighet. Men det viktigste er selvsagt at man unngår kollisjoner pga samme ID! Tenk deg at begge heter "voluz" og du ber maskinen din connecte voluz på felleskanalen med resultat at begge aksesspunktene svarer samtidlig. Med separate kanaler og samme SSID vil du kunne 'roame' mellom de to slik at du nesten ikke merker at du mister dekning til det ene. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Det vil gå tregere om du har de på samme kanal. De må da kjempe om de samme ressursene og resultatet blir litt tregere respons og hastighet. Men det viktigste er selvsagt at man unngår kollisjoner pga samme ID!Tenk deg at begge heter "voluz" og du ber maskinen din connecte voluz på felleskanalen med resultat at begge aksesspunktene svarer samtidlig. Med separate kanaler og samme SSID vil du kunne 'roame' mellom de to slik at du nesten ikke merker at du mister dekning til det ene. OK.... det høres optimalt ut. :-) Takk for tilbakemeldinger. :-) En annen ting: Jeg bruker altså DHCP i NextGenTel-routeren til å dele ut lokale IP'er i nettverket. Har i tillegg 7-8 switcher rundt om i de to husene (er ikke jeg som har satt opp dette opprinnelig). Og nå kobler jeg også på 2 trådløse routere (nevnt i post #1). Men switchene har ikke DHCP-funksjonalitet, og jeg har skrudd av DHCP i de trådlsøe routerne. Til tross for dette har jeg i lang tid opplevd at PC'ene på nettverket stadig får meldingen "IP-konflikt". Varierer hele tida hvilke PC'er som får denne meldingen, så ikke noe mønster der. Kan seff gi de faste PC'ene en statisk lokal IP, men vi har en del PC'er som kommer og går i nettverket, så har jeg da noen garanti for at NextGenTel-routeren ikke deler ut en allerede opptatt lokal IP? Skal DHCP holde orden på dette sjøl? Mitt inntrykk er i hvertfall at den ikke gjør det..... Tips? Forklaringer? Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Ikke så lett å gi en forklaring dersom alle maskinene står i DHCP. Hvis det er noen maskiner med statisk IP så kan dette selvsagt skape konflikt. Du kan vurdere å koble om litt på nettverket slik at du setter NGT routermodem i bridge og logge på med en av DIR-655 siden den er mere stabil som router. Regner med du finner oppskrift på bridge her: http://ngtforum.net Du kan i såfall slå på DHCP i DIR-655 ved å resette den. Lenke til kommentar
voluz Skrevet 26. november 2008 Forfatter Del Skrevet 26. november 2008 Ikke så lett å gi en forklaring dersom alle maskinene står i DHCP. Hvis det er noen maskiner med statisk IP så kan dette selvsagt skape konflikt. Du kan vurdere å koble om litt på nettverket slik at du setter NGT routermodem i bridge og logge på med en av DIR-655 siden den er mere stabil som router. Regner med du finner oppskrift på bridge her: http://ngtforum.net Du kan i såfall slå på DHCP i DIR-655 ved å resette den. Takk for svar igjen. Nå har det seg sånn at noen av PC'ene HAR statisk/fixed IP. En eller to av PC'ene tror jeg + 3-4 printere som vel må ha statisk IP? Derfor ting driver og går skeis kanskje? Men dette har de hatt i årevis da, uten at jeg kan huske at problemet med IP-kollisjon var tilstede i noen særlig stor grad før... (Mulig fordi vi har fått Vista og at denne sier i fra?) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå