DeadManWalking Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 På bussen engang lukket sjåføren døren på meg, au. Gjorde vondt. Og på den tiden, pleide jeg å si svarte faen når jeg ble sint. Dette var helt uavhengig av det faktum at jeg var omgitt av negre. Fikk et blikk heller to, ikke fra dem dog. De snakket engelsk heldigvis. Uansett, svart eller neger er passende. Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 ja..det er sant, men ingen Afrikaner/afroamerikaner som liker å bli kalt '' Nigger/neger. så det er best å bruke annet ord som''' Afrikaner/ african-american''. Nei, det er ikke det. Det beste er å slutte gi ord assosiasjoner som ikke har noen rot i virkeligeheten. Skal man måtte omtale "suppe" som "flytende matrett" bare jeg kaller noen "et jævla suppehue"? Lenke til kommentar
Pezking Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Jeg mener neger eller svart er to gode ord. Tonefall som avgjør om man mener noe stygt med det eller ikke. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kvite og svarte, enkelt og greit. Lenke til kommentar
happyjohn Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kvite og svarte, enkelt og greit. ja..men det ikke best å bruke neger og nigger... Nigger: False Neger: False African: right African American: right. Lenke til kommentar
Catkin Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Neger eller svarte. Enkelt og greit. Jeg hadde ikke blitt støtt om noen hadde kalt meg hvit, blekansikt osv. Jeg hadde ledd. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Alle mørkhudede er selvsagt afrikanske. Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Hvor ofte er det vi egentlig blir nødt til å nevne hudfargen til en person? Kan ikke huske å ha gjort det særlig ofte, annet enn i vitser der det er nødvendig å påpeke slikt. Endret 26. november 2008 av Bruktbilen Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Kvite og svarte, enkelt og greit. ja..men det ikke best å bruke neger og nigger... Nigger: False Neger: False African: right African American: right. Hvorfor? Vi er ikke i USA, vi er i Norge. Ordets betydning er ikke like belastet av undertrykking og segresjon i Norge, og er en passende beskrivelse på noen. En hvit sør afrikaner er også afrikaner. Neger beskriver de fysiske trekkene ved vedkommende, og har ikke i Norge de assosiasjonene det ser ut som du veldig gjerne ønsker å tilegge ordet. Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Finnes det et ord om hvite som er tilsvarende 'neger'? Endret 26. november 2008 av Rodion Raskolnikov Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Finnes det et ord om hvite som er tilsvarende 'neger'? Nazistene brukte arisk som en glorifisert samlebetegnelse på de som snakket indoeuropeiske språk, men valgt å begrense begrepet til nordeuropere. Generell enighet om at arisk er et utdatert begrep uten rot i virkeligheten uansett men. Nærmeste i dagens samfunn er vel hvit eller vestlig muligens. Amerikanere bruker jo Caucasian ofte, men ikke hørt det brukt i Europa. Endret 26. november 2008 av Covn Lenke til kommentar
Rodion Raskolnikov Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Nemlig. 'Neger' er derfor ikke det mest presise eller korrekte begrepet, selv om det ikke er spes støtende. Tror heller 'mørkhudet' er det mest politisk korrekte. Selv bruker jeg 'neger' eller 'svart' i muntlig sammenheng og 'mørkudet' i mer offisiell sammenheng. Lenke til kommentar
happyjohn Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Nemlig. 'Neger' er derfor ikke det mest presise eller korrekte begrepet, selv om det ikke er spes støtende. Tror heller 'mørkhudet' er det mest politisk korrekte. Selv bruker jeg 'neger' eller 'svart' i muntlig sammenheng og 'mørkudet' i mer offisiell sammenheng. ya...det er mange mennesker som gråter og klager så masse ute i verden på grunn av The ''N'' word.... ..Please lets help them to abolish the ''N'' word....it would be peace and freedom between humans too.... Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 ya...det er mange mennesker som gråter og klager så masse ute i verden på grunn av The ''N'' word.... ..Please lets help them to abolish the ''N'' word....it would be peace and freedom between humans too.... Da bør de ta seg sammen. "Nigger" er et slang-uttrykk og kan ikke sammenliknes med det norske ordet "neger", er det så vanskelig å forstå? Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Nemlig. 'Neger' er derfor ikke det mest presise eller korrekte begrepet, selv om det ikke er spes støtende. Tror heller 'mørkhudet' er det mest politisk korrekte. Selv bruker jeg 'neger' eller 'svart' i muntlig sammenheng og 'mørkudet' i mer offisiell sammenheng. ya...det er mange mennesker som gråter og klager så masse ute i verden på grunn av The ''N'' word.... ..Please lets help them to abolish the ''N'' word....it would be peace and freedom between humans too.... som jeg har sagt tidligere, selve ordet neger er nøytralt. det kommer an på i hvilken setning ordet betyr noe stygt. som nevnt ovenfor ordet det engelske ordet negro kan oversettes til neger og negro betydde ikke noe stygt da martin luter king vandret på jorden, hey pal I ain't excepting the fact that the N word is bad, is only they who think the word is meaning something bad that the word is bad, wake up brother your loko Lenke til kommentar
Dikky Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg tror at dette kommer an på hvilket kjønn svartingen har. Hvis niggeren er mann kan man fint kalle det for ett voldtektsrobot eller lignende. Er svartingen kvinnelig kan dette kalles for voldtektsrobot-foster-inkubator eller noe slikt. Hvorfor lyve når man kan si det som det er? Lenke til kommentar
Skogslik Skrevet 9. desember 2008 Del Skrevet 9. desember 2008 (endret) Negrar og Blåmenn. kommer aldrig til og si noe annet. Endret 9. desember 2008 av Skogslik Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 11. desember 2008 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2008 (endret) Jeg tror at dette kommer an på hvilket kjønn svartingen har.Hvis niggeren er mann kan man fint kalle det for ett voldtektsrobot eller lignende. Er svartingen kvinnelig kan dette kalles for voldtektsrobot-foster-inkubator eller noe slikt. Hvorfor lyve når man kan si det som det er? Hahaha, et robot? Hahahaha. Fordømte analfabet som ikke kan norsk. Tror jeg skal følge Rodion Raskolnikovs eksempel. Neger eller svart(ing) i sosial sammenheng, og mørkhudet når det er offisielt Endret 11. desember 2008 av conflict Lenke til kommentar
Mchansern Skrevet 11. desember 2008 Del Skrevet 11. desember 2008 Disse mørkhudede eller negrene om du vil sier jo "nigger" og "niggah" seg i mellom. Jeg forstår at dette kan være støtende når det kommer fra en hvit person, men hvis dere ikke vil høre det, hvorfor ikke røske opp i deres eget språk først? on topic: jeg sier neger evt mørkhudet eller svart Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå