ole_marius Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 da fikk jeg for lite info om hva du mente, men om man bytter ut ordet neger med nordlending. nordlendinger er flinke idrettsfolk, skal jeg dermed bli sur fordi noen ga meg et kompliment? det kommer an på hvem som er senderen og mottakeren om ordet blir stygt kan jeg si med stolthet. jeg anser ikke ordet som stygt fordi jeg ikke forbinder det med noe stygt Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Nordlendinger er ikke en egen rase. Å mene en hel rase er overlegen andre er ordbok-definisjonen på rasisme... Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Nordlendinger er ikke en egen rase.Å mene en hel rase er overlegen andre er ordbok-definisjonen på rasisme... jeg brukte det som et veldig dårlig eksempel for å frembringe mitt poeng Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Rasisme går ikke på om en blir sur eller ikke. En neger kan bli kjempeglad for å høre at han og alle andre negere er flinke idrettsfolk, men det er fortsatt rasisme. Lenke til kommentar
ole_marius Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Rasisme går ikke på om en blir sur eller ikke. En neger kan bli kjempeglad for å høre at han og alle andre negere er flinke idrettsfolk, men det er fortsatt rasisme. tro ka du vil, men jeg anser ikke ordet neger som noe negativt, dermed forstår jeg ikke hvorfor ordet er ondt. så det er i teorien ikke mulig for meg å ha samme mening som du har siden du forbinder ordet med noe ondt. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg snakker ikke om ordet neger, men om setningen som sier at de er flinke idrettsfolk. Jeg snakker fortsatt ikke om ordet neger, som jeg aldri har sagt er rasistisk. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg snakker ikke om ordet neger, men om setningen som sier at de er flinke idrettsfolk. Jeg snakker fortsatt ikke om ordet neger, som jeg aldri har sagt er rasistisk. tror du må fortelle oss hva du mener med rasisme. Det er tross alt et av de mest utvannede ordene her i landet og halve Norge er jo rasister på en eller annen måte. Har man ikke venner eller bekjente som har en annen hudfarge så er man rasist, skryter man av afro amerikaneres dominans på sprint arenaen er man rasist, kjører man fra en somalier som pisser på deg er du rasist, bruker du ordet neger er du rasist(har fått denne slengt i trynet flere ganer, litt utrolig at jeg ikke bare svarer med en knyttneve). And the list goes on and on. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Han mener rasisme som den forutintatte oppfatningen av at alle av en viss folkegruppe liksom skal inneha de samme egenskapene, være de fysiske (i dette tilfellet) eller mentale. edit: dobbelt opp gitt. Endret 24. november 2008 av MrLee Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Bra man virkelig prøver å følge trådens ånd om politisk korrekthet. Lenke til kommentar
Tå. Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Han mener rasisme som den forutintatte oppfatningen av at alle av en viss folkegruppe liksom skal inneha de samme egenskapene, være de fysiske (i dette tilfellet) eller mentale. edit: dobbelt opp gitt. Altså jeg er rasist når jeg sier at nordmenn er flinke på ski? Det blir nemlig det samme, fordi man har sluttet å kategorisere mennesker i raser men nå til dags heter det etniske grupper eller noe i den dur. Disse diskusjonene holder virkelig høyt nivå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 om han bruker ordet neger i forbindelsen; negre er flinke idrettsfolk er det ikke ment som noe ond. Da er det rasisme, ondt ment eller ei. Så, er det rasistisk mot alle raser som ikke er negre? Det han gjør er å si noe posetivt om en rase, og hvordan du får det til å bli rasistisk skjønner jeg ikke. Med mindre du tenkte på det jeg skrev ovenfor. Det er faktisk et faktum også. Afrikanere har gener for bra fysikk, det kan vi ikke gjøre noe med. Samme med Asiatere, som er mer akademisk annlagt enn vesten og resten av verden. Lenke til kommentar
mikaragua Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg tok utgangspunkt i ordbokdefinisjonen, som Goophy allerede har nevnt. Da er det ikke snakk om å kalle noen for svart eller neger og være rasist. Som sagt tidligere kan man være så hyggelig man vil mot en rase, men det vil per definisjon fortsatt være rasisme om man kategoriserer en hel rase som bedre/dårligere til noe. Kom opp med en bedre definisjon, toeblast, så kanskje nivået på diskusjonen øker. Ja, man har gått vekk fra rasebegrepet, men det snakkes til stadighet om rasisme, og da er det ikke til å unngå å nevne ordet rase. Etnisitet er forholdet mellom grupper som mener at de er kulturelt forskjellige. Lenke til kommentar
konduktans Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 EMNE: Hva er politisk korrekt å si i Norge? African-Norwegian? Har lurt litt på dette. Amerikanere kaller svarte mennesker for African-American. Hva skal vi nordmenn si for å ikke støte noen? Hva skjedde egentlig her? Ordet neger er såvidt jeg veit ikke offentlig anerkjent som en betegnelse på "brune mennesker". Hva er politisk korrekt å si? For å glede dere små barn, så får dere en liten link til definisjonen av rasisme. google Jeg ville ikke finne på å kalle en neger for neger mens h*n hører på. Problemet er at jeg ikke veit noen andre ord jeg kunne brukt. Hvilke ord blir i praksis godkjent av dere med minoritetsbakgrunn? Ville dere bli støtt hvis noen kalte dere neger? Hva ville en politiker sagt på tv om h*n ikke kom utenom situasjonen? Lenke til kommentar
Inaktivbruker_101125 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Er så idiotisk at noen synes "neger" blir for negativt. Kall dem negere du. Det er jo det de er. Ikke noe negativt i det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8723 Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Jeg tok utgangspunkt i ordbokdefinisjonen, som Goophy allerede har nevnt. Da er det ikke snakk om å kalle noen for svart eller neger og være rasist.Som sagt tidligere kan man være så hyggelig man vil mot en rase, men det vil per definisjon fortsatt være rasisme om man kategoriserer en hel rase som bedre/dårligere til noe. Kom opp med en bedre definisjon, toeblast, så kanskje nivået på diskusjonen øker. Ja, man har gått vekk fra rasebegrepet, men det snakkes til stadighet om rasisme, og da er det ikke til å unngå å nevne ordet rase. Etnisitet er forholdet mellom grupper som mener at de er kulturelt forskjellige. Så det du sier, er at rasisme behøver ikke nødvendighvis være et negativt ladet ord? Lenke til kommentar
happyjohn Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Jeg snakker ikke om ordet neger, men om setningen som sier at de er flinke idrettsfolk. Hei guys Ordet Nigger eller neger er et negativt ord som vi ikke trenger å bruke mer idag... Please abolish the ''N'' word. dere kan lese mere om det here: http://www.abolishthenword.com/ eller: http://www.ferris.edu/news/jimcrow/caricature/ det er ikke bra å kalle afrikaner '' Nigger eller neger''. det er ikke mange afrikaner/afro-amerikaner som liker å kalle Nigger/neger seg selv. det er best å bli kalt; Afrikaner for de som kommer fra Afrika, og Afroamerikaner for de som er fra Amerika. please, ikke bruk nigger/neger. Please stop using the N word, if you don't want to hurt your african/afroamerican friend.....please help them to abolish this hatred word that brings racist to the world. lets bring peace. Endret 26. november 2008 av happyjohn Lenke til kommentar
Goophy Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Ordet Nigger eller neger er et negativt ord som vi ikke trenger å bruke mer idag... I det norske språk brukes ordet "neger" til å omtale en person med mørk hudfarge, enkelt og greit. Liker man ikke det er det bare å flytte. Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Det er stor forskjell på norske neger og det engelske ordet nigger. Ikke sammenlignbart og har veldig forskjellige assosiasjoner. Å kalle noen neger i norge er helt ufarlig, og jeg har fremdeles ikke møtt noen som føler seg støtt av dette. Det må gå an å beskrive noen uten å måtte bruke 20 ords setninger ala Statistisk sentrabyrå når de skal klassifisere ikke europeiske, amerikanske, australske og new zealandske folkeslag. Ikke helt elegant. Lenke til kommentar
happyjohn Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Ordet Nigger eller neger er et negativt ord som vi ikke trenger å bruke mer idag... I det norske språk brukes ordet "neger" til å omtale en person med mørk hudfarge, enkelt og greit. Liker man ikke det er det bare å flytte. ja..det er sant, men ingen Afrikaner/afroamerikaner som liker å bli kalt '' Nigger/neger. så det er best å bruke annet ord som''' Afrikaner/ african-american''. Endret 26. november 2008 av happyjohn Lenke til kommentar
The Avatar Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Neger er ikkje det tilsvarande ordet til nigger. Neger tilsvarer det amerikanske order negro. Grunnen til denne missoppfattinga er at neger og nigger er ganske like ord, med det samme opphavet (latinske ordet for svart, niger). Det mange land, inkludert norge har gjort er at dei i stort grad har gått vekk ifrå det gamle latinske ordet som alle kjenner til, til å bruke sine egne ord. I norge svart, I england black og tyskland Schwarzer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå