Corlan Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Saken er den at jeg husker at jeg for drøye 10 år siden som 16-17 åring fikk en sak som gikk til inkasso, men som selvfølgelig ble gjort opp før det gikk lenger enn dette. Jeg var nylig å skulle kjøpe noe, og en kredittvurdering ble gjort på meg som ikke gikk igjennom. Spørsmålet er dette. Er det noe sted man kan sjekke eventuelle betalingsanmerkninger/informasjon som er registrert på seg selv? Spør da spesielt siden jeg er ute etter egen leilighet nå, og det hadde vært direkte flaut å ikke engang ane hvorfor jeg får et avslag, da jeg har vært kunde i banken i 20 år, jobber fast og i tillegg har hele slekta som kunde i samme bank. Vi legger igjen over en million i året i renter og avdrag. Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 First of all, betalingsanmerkning er ikke noe som du ikke legger merke til at du får. For det andre, hvis du gjorde opp for deg er den slettet (om du i det hele tatt fikk bet.anm.) Hvis du fortsatt er usikker kan du ringe et kredittopplysningsbyrå og få tilsendt en sjekk på deg selv til din folkeregistrerte adresse. Denne får du uansett noen dager etter at du ble sjekket i forhold til det du prøvde å kjøpe. Det du må vite er at slike automatiserte kredittsjekkrutiner som butikkene har er ofte svært strenge. Om du er under en viss alder, har flyttet mer enn 2 ganger, er nordlending, har hatt lav inntekt (i fjor), har annen gjeld i samme konsern vil du normalt få avslag. De har oftest andre rutiner for boliglån. Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Ser ut som at det er dette som har skjedd. De siste 8 årene har jeg kun bodd 1 i Norge, og det er det siste, så jeg regner med at jeg står med null i inntekt i alt av offentlige registre da jeg i fjor ble lønnet og skattet til Frankrike. Mulig jeg da må vente til neste år. Står nå med en fast inntekt på 450.000, så det er ikke noe å utsette på betalingsevne. Endret 25. november 2008 av Covn Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Et spørsmål til, er det offentlige tilgjengelige informasjon det med kredittvurderinger? Lenke til kommentar
hagfors Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Et spørsmål til, er det offentlige tilgjengelige informasjon det med kredittvurderinger? Det er ikke slik at jeg kan finne ut om naboen min ikke har blitt funnet kredittverdig, hvis det er det du mener. Lenke til kommentar
Corlan Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Neida, var ikke det. Var mer nysgjerrig på hvor vurderingsselskapene henter informasjonen sin fra. Lenke til kommentar
gorber Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 (endret) "Vurderingsselskapene" henter opplysningene sine dels fra offentlige kilder som ligning og folkeregister og dels fra kredittopplysningsforetak som Dun & Bradstreet. Sistnevntes informasjonsregister er det du ikke ønsker å ha noe negativt registret i. Disse selskapene henter oftest sin informasjon fra inkassoselskaper og myndigheter i form av tingrett, namsmann og forliksråd med deres like. Endret 25. november 2008 av gorber Lenke til kommentar
learntofly Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Du sier at du nylig skulle kjøpe noe, og da ble kredittvurdert. Alle som blir kredittvurdert skal få varsel om dette i posten. Du vil da få opp informasjonen som den som har vurdert deg har fått. Hvis dette var nylig, kan du vente dette i posten innen kort tid. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå