Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Artikkel, fattigdom. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hei, jeg skal skrive en norsk artikkel ang. fattigdom generelt i verden. Jeg har funnet ut at fattigdomgrensen er på 200(?) i måneden. Det jeg lurer på er hva som menes med det? 200 kr? 200 dollar? Kanskje dette er bullshit, men vil gjerne vite det ;) Takk.

Hvor var det du fant det greiene der? Tror grensen for "fattig" er ganske individuelt fra land til land. Og selvfølgelig hvem som ser på det. Fattigdom i forhold til hva, og hvem? Eurostat (EUS STATISTISKE sentralbyrå) sin fattigdom utregning er ganske enkelt 50 prosent av median inntekt, eller 60 % av EU. Men gjør du det i Norge havner fort halvparten av befolkningen under denne kategorien.

Fattigdomsgrensen gir signaler om hva politikerne mener er akseptable levekår i et gitt land. Fattigdomsgrensen misbrukes derfor fordelingspolitisk. Siden minstepensjonistene ikke er fattigdefinerte i Norge, så får ikke disse glede av noen "fattigdomsbekjempende tiltak".

Faktum: Hvor fattig et gitt land er, deffineres av den parten som gjør målingen, og hvordan denne parten deffinerer, og måler fattigdom.

Men hvis du har kommet frem til tallet "200" pr mnd, må det også mest sansynlig være et gitt geografisk område. Hvis ikke vil disse tallene være verdiløse. Fattigdomsgrensen er BTW 88 000 kr i året i Norge. (fra 2005, 50 % av median-inntekten)

Lenke til kommentar
I samme artikkel fant jeg dette sitatet:

"Sør for Sahara er ca 290 mill mennesker under fattigdomgrensen."

Hmm, hvilken fattigdomgrense? Den i selve Afrika, eller i Europa? Norge? Står ikke nevnt noe om det :hmm:

Nasjonale fattigdomsgrenser er tilpasset de sosiale og økonomiske omstendighetene i hvert enkelt land.

Men til tross for dette har verdensbanken utviklet en generell fattigdomsgrense på 1,25 dollar pr dag. Som ved dagens kurs vil si: 8.96 Kr pr dag, eller 3270 kr i året (hvis du regner med 1,25 doller pr dag 365 dager i året.) Men nå orker jeg ikke søke på gjennomsnitts inntekten i "afrika" i dag. Men du kan jo også ha i tankene at de ofte jobber for kost og losji, og ikke registrerer alt de tjener da. Det er mange i disse fattige og "enkle" regionene som lever fra hånd til munn.

EDIT: 50 % av befolkningen i Sør Afrika er rapportert å leve under landets definerte fattigdomsgrense, da særlig dominert av svarte mennesker. Det er noe å tenke på når man kjører gjennom de hvite, fasjonable strøkene i Cape Town området.

I sør-afrika er fattigdomsgrensen deffinert til 1 USD å leve for pr dag. Men dette er målt fra verdensbanken.

Endret av HouseWolf
Lenke til kommentar
Hei, jeg skal skrive en norsk artikkel ang. fattigdom generelt i verden. Jeg har funnet ut at fattigdomgrensen er på 200(?) i måneden. Det jeg lurer på er hva som menes med det? 200 kr? 200 dollar? Kanskje dette er bullshit, men vil gjerne vite det ;) Takk.

Hvilke perspektiver vedr. fattigdom vil du skrive om? Om hvilket klassetrinn?

Du kjenner kanskje denne? http://www.daria.no/skole/?tekst=6597

Jeg synes den artikkelen er god, inneholder både tall og perspektiv.

Lenke til kommentar

Emnetittelen i denne tråden er lite beskrivende for trådens innhold og det er derfor ingen god emnetittel. Jo bedre og mer beskrivende emnetittelen er, jo lettere er det for andre å skjønne trådens innhold og det vil være lettere å treffe den riktige forumbrukeren med det rette svaret. Ber deg derfor om å endre emnetittel. Vennligst forsøk å ha dette i tankene neste gang du starter en tråd, og orienter deg om hva vår nettikette sier om dårlig bruk av emnetitler.

Husk at en god emnetittel skal beskrive eller oppsummere hvilket problem du har - ikke at du har et problem. En god emnetittel skal heller ikke kun bestå av et produktnavn.

Bruk p_edit.gif-knappen i første post for å endre emnetittelen.

(Dette innlegget vil bli fjernet ved endring av emnetittel. Ikke kommenter dette innlegget, men p_report.gif gjerne dette innlegget når tittelen er endret, så vil det bli fjernet..)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...