Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Nervøs for første tentamen

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går i 8. og nå nærmer tiden seg for tentamen. Har aldri hatt tentamen før så jeg er ganske nervøs. Jeg gjør det vanligvis ganske bra på skolen. Er det noe jeg bør grue meg til, eller er det egentlig ganske greit.

Endret av liccentorp
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei! Jeg går i 8. og nå nærmer tiden seg for tentamen. Har aldri hatt tentamen før så jeg er ganske nervøs. Jeg gjør det vanligvis ganske bra på skolen. Er det noe jeg bør grue meg til, eller er det egentlig ganske greit.

Som Kontorstol svarte tidligere - ta deg god tid og ikke la deg stresse av de som leverer tidlig. De får i de aller fleste tilfeller karakter deretter og..

Ellers har jeg er par tips, men det varierer jo litt i forhold til hva slags tentamen du skal ha:

Les oppgavene nøye og svar på det du blir spurt om!

Les og følg de formelle kravene til besvarelsen.

Er det noe du ikke får til med en gang, legg det til side og gjør det du får til først.

Se NØYE over besvarelsen din. Slurvefeil er og blir utrolig kjedelig og UNØDVENDIG.

Det er bedre å skrive noe på en oppgave, enn ikke å svare i det hele tatt (kan jo hende du er heldig om du ikke kan det eksakte svaret på oppgaven)

+++

Det viktigste er dog å huske at dette er din første tentamen (av mange) og at det ikke er verdens undergang om det går litt dårlig på denne. Du får nok av muligheter til "å lære deg å ha tentamen", innen det virkelig gjelder (10.klasse og eksamen).

Lykke til!

Lenke til kommentar

Jeg skal si deg e ting jeg! Akkurat den følelsen har jeg også slite med i alle år, og den var der hver gang, men ble svakere og svakere med årene. Det jeg ikke sjønte den gangen var at det faktisk ikke er så farlig!

Dessuten er tentamen en test, ikke en dommedagsmaskin!

Og 8. er en evighet fra der det gjelder!

Lenke til kommentar

Hva i all verden gjør en debatt om en mac kan kalles en pc i en tråd om nervøsitet for første tentamen? Det er svært off-topic og bryter med retningslinjene punkt 4. For de av dere som ikke kjenner til denne retningslinjen er den pent sitert herunder:

]#4: Hold dere til temaet i tråden. Ønsker du å diskutere en bestemt sak som ikke er direkte relatert til tråden, oppretter du en egen tråd i korrekt kategori. Privat småprat skal skje andre steder.

Oppfordrer de skyldige i å holde seg til emnet fra nå av. En ny gjennomgang av retningslinjene kan heller ikke skade. De finner dere her.

For å svare på trådstarters spørsmål/bekymring. Tentamen i 8. klasse er ikke noe å bekymre seg for. Først av alt teller ikke karakterene du får dette året på noe som helst vis. Det er kun karakterene du får i 10. klasse som kommer på vitnemålet, og som avgjør om du kommer inn på den videregående skolen du søker på. Nå er jeg ikke sikker på om det er slik lenger heller. Mener å huske at man kommer inn på den videregående skolen som ligger nærmest der man bor. Uansett. Det er først i 10. klasse alvoret virkelig begynner.

Jeg sier ikke med dette at du bare skal la skoleprestasjonene dine seile sin egen sjø. Jo bedre du følger med, og jo mer du lærer i åttende, jo lettere vil du få det i niende og tiende. Så følg godt med i timene, prøv å lære deg pensumet så godt som mulig (og gjerne ting utenom pensum). Men om du ikke får fem eller seks på tentamener og på karakterkortet må du ikke tenke for mye på det. Det er ikke hvilken karakter du får som teller, men hva du personlig kan! Om du kun fikk en fire i matte, men egentlig vet at du er god for en fem er det bra nok. Tenk heller på å yte så godt du kan, enn på hvilke resultater du får. Det er det som kommer til å telle om du en gang bestemmer deg for å studere på universitet/høyskole.

Snorre :)

Lenke til kommentar

Flott at du ikke bekymrer deg lenger! :) Jeg kan trygt slenge meg på med de andre, og si at tentamen ikke er noe du trenger å være redd for. Det er som en lang prøve, rett og slett, eller en innlevering, bortsett fra at man skriver den på skolen. Men ikke ta med deg for mye snop da. Mitt tips er å ikke ta med seg godteri i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Tentamen er en dag med så høy prioritet at jeg engasjerer meg på et høyt personlig nivå, og da er det veldig morsomt. :) Når jeg er på et slikt personlig nivå tar jeg alt veldig rolig og tenker på en bra måte. :) Dermed gruer jeg meg ikke, synes det heller er morsomt. Sørg for å ikke få dårlig tid, ha med god mat og drikke og husk å gå ut for å trekke frisk, norsk luft i blant. Tentamen er en avslappningsdag i øya mine. :) Det er deilig å være ferdig tidlig også, men anbefaler deg ikke å stresse deg hjem. Gå over MANGE ganger for å sjekke for feil, spesielt matte tentamen, for der er det lett å slurve (hvis du glemmer regnestykker kan du få trekk).

Mattetentamen er ikke så avslappende.

Det er den jeg liker BEST.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...