Gå til innhold

Thomson DSI4200 - Ukjent operatør

Anbefalte innlegg

Eg skal snart byte frå CD til Viasat, og har fått ein Thomson dekoder. Når eg testar dekoderen på "gratiskanalar" får eg inn dei fleste av dei eg har fått med dekoderen til Canal Digital. Men på nokre få får eg bilete, som forsvinn etter eit sekund eller så. Deretter kjem det berre ein skjerm der det står "ukjent operatør"

Eg lurer på kvifor dette skjer, og om det er mogeleg å gjere noko med det (utan å måtte skifte dekoder).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Når "ukjent operatør" kommer opp på Thomson DSI4200 er det fordi du har kommet på en kanal som krypteres i et annet krypteringssystem enn Viasat's eget system (VideoGuard NDS).

Årsaken til at du får opp bilde et lite øyeblikk før meldingen kommer når du er innom noen av "gratiskanalene", er at de gratiskanalene dette skjer med signallerer at et eller annet krypteringssystem er i bruk, mens kanalen egentlig sendes FTA (Free To Air). Et eksempel er Global 2 på 12.111 H på 5 gr øst. Kanalen sender korte snutter med hundeveddeløp ukryptert, men signallerer at kanalen bruker Conax krypteringssystem.

Når meldingen kommer opp, trykker du bare exit på fjernkontrollen og bildet er tilbake på skjermen.

Thomson DSI4200 er den eneste satelittmotakeren jeg kjenner til som behandler slike FTA-kanaler på denne måten, men jeg må innrømme at jeg ikke har testa andre Viasat-mottakere enn denne. Det kan for alt jeg veit være tilfelle med andre Viasatmottakere som bruker samme operativsystem (OpenTV). Bruker heldigvis ikke Thomson-mottakeren lenger. Vantage HD7100S tar kort fra både Viasat og Canal Digital, og da har jeg alt i én mottaker.

Håper du ble klokere...

Mvh

Brumlebass :cool:

Lenke til kommentar
Hei!

Når "ukjent operatør" kommer opp på Thomson DSI4200 er det fordi du har kommet på en kanal som krypteres i et annet krypteringssystem enn Viasat's eget system (VideoGuard NDS).

Årsaken til at du får opp bilde et lite øyeblikk før meldingen kommer når du er innom noen av "gratiskanalene", er at de gratiskanalene dette skjer med signallerer at et eller annet krypteringssystem er i bruk, mens kanalen egentlig sendes FTA (Free To Air). Et eksempel er Global 2 på 12.111 H på 5 gr øst. Kanalen sender korte snutter med hundeveddeløp ukryptert, men signallerer at kanalen bruker Conax krypteringssystem.

Dette virkar som ei fornuftig forklaring. Kanalen eg prøver å få inn er Travel Channel på 19'E.

Når meldingen kommer opp, trykker du bare exit på fjernkontrollen og bildet er tilbake på skjermen.

Dersom ein trykkjer exit kjem biletet att, men etter nokre sekund forsvinn det, og feilmeldinga dukkar opp igjen. Dermed er ein like langt.

Thomson DSI4200 er den eneste satelittmotakeren jeg kjenner til som behandler slike FTA-kanaler på denne måten, men jeg må innrømme at jeg ikke har testa andre Viasat-mottakere enn denne. Det kan for alt jeg veit være tilfelle med andre Viasatmottakere som bruker samme operativsystem (OpenTV). Bruker heldigvis ikke Thomson-mottakeren lenger. Vantage HD7100S tar kort fra både Viasat og Canal Digital, og da har jeg alt i én mottaker.

Håper du ble klokere...

Litt, men problemet er framleis ikkje løyst.

Mvh

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Hei igjen, torbjornen!

Travel Channel på Astra 1 sendes FTA, men signallerer kryptering i både Cryptoworks og Nagravision 3. Kanalen er en del av kanalpakka til den ungarske operatøren UPC Direct.

Det er mulig at det er simulkryptingen av denne kanalen som gir det resultatet på Thomson DSI4200 som du refererer til.

Løsningen må være å bruke en annen mottaker som ikke sensurerer FTA-kanaler. Jeg har ikke mye godt å si om Thomson DSI4200 bortsett fra at den er liten. Jeg er glad jeg slipper å bruke den lenger.

Mvh

Lenke til kommentar

Hei igjen!

En tilføyelse: Den nevnte utgaven av Travel Channel kjører med 3 lydspor; engelsk, ungarsk og tsjekkisk. Den engelske lyden er FTA, mens de to øvrige lydspora er krypterte. Kanskje forklaringa ligger der? Sjekk at du står med engelsk lyd når du skal se kanalen (infotasten). Håper det hjelper!

Mvh

Lenke til kommentar

Lyden som kom ut var iallefall på engelsk, så eg trur ikkje det er der problemet ligg. Det ser vel ut som om eg må skaffe meg ein annan dekoder, men det kostar jo ein del. Eg får elles inn det meste av det eg er interessert i, så eg får greie meg med dekoderen eg har ei stund til. Tykkjer uansett at desse dekoderane ein får frå operatørane, enten det er CD eller Viasat, er noko skit. Så på litt sikt kjem eg kanskje til å investere i ein skikkeleg dekoder. Kan eg berre ta Viasat-kortet ut av Thomson-dekoderen og setje i ein evt. ny dekoder, eller må eg i så fall ha nytt kort pga. pairing? Uansett: takk for hjelpa.

Lenke til kommentar

Du nevnte i første innlegg at du skal butte fra Canal Digital til Viasat. Hvilken mottaker har du brukt til Canal Digital, og har du denne ennå? Det er mulig at du kan bruke den mottakeren med en CAM i for Viasat (dersom det er CAM-plass i den, da...).

Ellers vil jeg passe på å nevne den mottakeren jeg sjøl bruker, Vantage HD 7100S. Den har to kortplasser og to CAM-plasser. Jeg har både Canal Digital- og Viasat-kort i den, uten å bruke CAM. Du kan lese mer om mottakeren på Vantages hjemmesider.

Mvh

Lenke til kommentar

Dekoderen eg har no er ein Canal Digital CDC-5050. Det er nok ikkje mogeleg å bruke den med Viasat. Elles lurer eg på dette med pairing. Eg har diverre alt stukke Viasat-kortet inn i Thomsonen. Kan ein då berre ta det ut og stikke det inn i ein ny dekoder, eller må eg ha nytt kort? M.a.o.: Er kortet blitt låst til Thomsonen, eller er det berre Thomsonen som blir låst til kortet?

Lenke til kommentar

Når det gjelder Viasat, er kortet låst til mottakeren. Men dette kan endres ved å be Viasat å paire kortet med en annen mottaker (det må være en Viasat-godkjent mottaker). Man kan f.eks. ha en Viasat-mottaker hjemme og en på hytta, og bruke samme kort på begge. Man må da ringe Viasat (automatisk tastetjeneste) eller logge seg på "Min side" hos Viasat.

Men det finnes måter å omgå dette på, men da står man i fare for å bryte Viasat's abonnementsvilkår. Jeg skal derfor ikke utdype dette nærmere her.

Mvh

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...