Gå til innhold

Hjelp til kjøp av troste hagle?

kristiania

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tror trost skal være greit å spise. Var faren til en bekjent som hadde laget middag av de, han måtte jo ha et avsidig antall fugler, men smaken var helt grei tror jeg.

Hvis det er et slikt gevær jeg tenker på, så går det jo an å bare bruke salongriflen og putte i slike patroner. Men nå er det jo ikke sikkert vi snakker om samme tingen.

Uansett ville jeg ikke ha kjøpt et helt nytt våpen bare for å skyte kramsfugl.... :)

Lenke til kommentar
Kan man kjøpe denne på ebay eller må man ha alle mulige søknader og greier?

Du må ha godkjent ervervstillatelse, om ikke du kjøper en antikk børse (fra før 1885?). Trostehagler er morsomme de, men særlig nyttige er de nok ikke. Etter at blyhagl ble forbudt er det heller ingen kommersielt tilgjengelig ammunisjon til disse (9mm til trostehagle er ett helt annet kaliber enn 9mm parabellum/luger som brukes i pistoler, så det går ikke å buke pistolammo). Så eneste mulighet til å få skutt med våpenet er å lade selv. Krutt, tenhetter og hagl (i lovlig materiale: Stål, Bismuth, Tinn, Wolfram, etc) er "lett" å få kjøpt, mellomladninger må du nok lage selv, mens hylser kan bli vanskelig og grisedyrt men ikke umulig, det finnes antakelig en hylse som kan tilpasses, men krever endel arbeid (skyteforming av hylser, hjemmelaget ladeverktøy og en eller annen "Reodor Felgen-løsning" på overgang fra rimfire til sentertent).

Med mindre du kun skal ha en trostehagle på morro, synes avansert hjemmelading er artig og trenger en dyr og tidkrevende hobby, så kjøp noe annet.

Er det ett lite, lett og billig haglegevær til "frukthagejakt" på trost vil det være bedre å gå for en hagle i .410 eller kal 28. Her finnes det ammunisjon, riktignok ganske dyr og må nok spesialbestilles, og ladekomponenter (hylser) og ladeverktøy kan kjøpes uten for mye styr (f.eks her).

Lenke til kommentar
Tror trost skal være greit å spise. Var faren til en bekjent som hadde laget middag av de, han måtte jo ha et avsidig antall fugler, men smaken var helt grei tror jeg.

Om jeg tør driste meg til å gå bare litt off-topic så må det sies at trost er veldig godt og mørt. Kompis og jeg hadde det til middag sist lørdag. like god som orrhøna som lå ved siden av:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...