Gå til innhold

[Løst]Problemer med Start i ubuntu 8.10

Pamb

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg føler at dette egentlig er et litt dumt spørsmål men hvis du har ubuntu 8.10 på maskinen Så legger alt av BIOS og andre oppstarts ting seg over XP sitt.

Jeg liker xp sin start best og da jeg starter med den kan jeg Gå inn i xp med bare å vente, med ubuntu sin åpner den ubuntu med en gang. Har hørt at 8.04 ikke gjør det samme, stemmer det?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ok, her ser det ut som du har misforstått litt.

BIOS har ingenting med valg av OS å gjøre, BIOS er det aller første som skjer når maskina skrus på. Etter at BIOSen har gjort seg ferdig starter OSet. og alle OS har en eller annen fort for oppstartsprogram. i linux heter dette f.eks. GRUB eller LILO, og windows har sitt.. (vet ikke hva det heter) I disse oppstartsprogrammene velger man hvilket OS man vil starte. Men problemet er at windows sin er litt sær, den liker bare microsofts egen OS. Så hvis du har f.eks. XP og Vista i dualboot kan du velge mellom disse, men den vil ikke se andre OS som linux. GRUB derimot (som er den mest vanlige i linux) er helt åpen og kan se alt som er. Og denne kan konfigureres som en selv vil: Hvilket OS som skal kunne velges, hvilket som er standard og hvor lang tid det skal ta før standard valget automatisk starter.

Jeg skjønner ikke helt hva du spørr etter... Men skjønner du hva jeg, litt knotete, prøver å forklare? :p

Espen

Lenke til kommentar
Ok, her ser det ut som du har misforstått litt.

BIOS har ingenting med valg av OS å gjøre, BIOS er det aller første som skjer når maskina skrus på. Etter at BIOSen har gjort seg ferdig starter OSet. og alle OS har en eller annen fort for oppstartsprogram. i linux heter dette f.eks. GRUB eller LILO, og windows har sitt.. (vet ikke hva det heter) I disse oppstartsprogrammene velger man hvilket OS man vil starte. Men problemet er at windows sin er litt sær, den liker bare microsofts egen OS. Så hvis du har f.eks. XP og Vista i dualboot kan du velge mellom disse, men den vil ikke se andre OS som linux. GRUB derimot (som er den mest vanlige i linux) er helt åpen og kan se alt som er. Og denne kan konfigureres som en selv vil: Hvilket OS som skal kunne velges, hvilket som er standard og hvor lang tid det skal ta før standard valget automatisk starter.

Jeg skjønner ikke helt hva du spørr etter... Men skjønner du hva jeg, litt knotete, prøver å forklare? :p

Espen

Ja, Ble litt feil men tror at 8.04 ligger i windows sitt oppstartsprogram(når du har installert det) eller noe. Har sett det hos en venn.

Jeg er jo ekstremt dårlig til å forklare ting også da :/

På xp sin oppstart startes xp automatisk etter ... sekunder

men på ubuntu sin oppstart startes ubuntu automatisk etter... sekunder

Lenke til kommentar
Ja, Ble litt feil men tror at 8.04 ligger i windows sitt oppstartsprogram(når du har installert det) eller noe. Har sett det hos en venn.
Høres ut som wubi, ubuntu installert inni windows. Dette går fint, men blir ikke lite bra/raskt som en rein ubuntu.

På xp sin oppstart startes xp automatisk etter ... sekunder
Stemmer, vet ikke om dette kan endres.

men på ubuntu sin oppstart startes ubuntu automatisk etter... sekunder
Stemmer, og dette kan forandres på til du blir blå i trynet. bare rediger /boot/grub/menu.lst Endret av Smif
Lenke til kommentar

Det er da fullt mulig å få Ubuntu inn i Windows bootloaderen. Wubi prosjektet benytter seg jo av dette. Men det betyr ikke at det er lett å få til. Personlig ville jeg bare brukt grub og heller satt Windows som standardvalg. Du får GUI verktøy som lar deg gjør dette hvis du synes menu.lst er skummel.

Lenke til kommentar

Jeg må også si at jeg er helt enig med NorthWave og Smif. Grub gjør alt det du er ute etter. Når det er sagt er det ikke helt umulig å få linux inn i windows sin bootloader, men det er veldig knotete, vanskelig og du blir nødt til å gå gjennom to bootloadere når du skal starte linux på den måten.

Lenke til kommentar
Det er da fullt mulig å få Ubuntu inn i Windows bootloaderen. Wubi prosjektet benytter seg jo av dette. Men det betyr ikke at det er lett å få til. Personlig ville jeg bare brukt grub og heller satt Windows som standardvalg. Du får GUI verktøy som lar deg gjør dette hvis du synes menu.lst er skummel.

Det jeg egentlig vil fram til er å få xp sin oppstart, men at ubuntu også skal ligge der.

Er det noen grunn til at du vil dette? Hvis ikke er jeg helt enig i NorthWave...

Jeg må også si at jeg er helt enig med NorthWave og Smif. Grub gjør alt det du er ute etter. Når det er sagt er det ikke helt umulig å få linux inn i windows sin bootloader, men det er veldig knotete, vanskelig og du blir nødt til å gå gjennom to bootloadere når du skal starte linux på den måten.

Takk for hjelp. Tenkte egentlig ikke på at det gikk an å sette xp som standardvalg på "grub".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...