Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

høyt vs lavt gir


steinrawr

Anbefalte innlegg

når man kjører er det jo vel kjent at bilen bruker gir :p

 

Jeg og min far kranglet skikkelig om dette her om dagen. han mente man skulle kjøre i lavt gir, fordi det ikke var bra for motoren å kjøre med høyt. Jeg sa motsatt, fordi det var det det sto i Teoriboka for bil, og er det vi blir lært på kjøreskolen.

 

men hvilket er best av høyt og lavt gir?

 

har dere noen tekniske grunner, som bekrefter hvorfor det ene er bedre enn det andre, og hvorfor det er slik?

og det er flott om dere referer til noenlunde pålitelige kilder når dere sier/påstår noe.

 

kan hende jeg ikke får forklart meg ordentlig her, men da må dere bare be om forklaring :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-fsaSP0zV
men hvilket er best av høyt og lavt gir?

Dersom et gear var "best", hadde vel alle biler hatt bare dette ene gearet :tease:

 

Det beste gearet er det som til enhver tid gir minst belastning på motor og miljø, og er avhengig av belastning. På flat vei i jevn fart tåler de fleste motorer ned mot 1200 o/min, men dersom man trenger mer ytelse til enten fartsøkning eller motbakke, må man skifte til et lavere gear, slik at turtallet øker, og dermed motorens ytelse. Dersom du trekker en tung henger opp en bratt bakke, bør du ligge på ca det turtallet der motoren har sitt største dreiemoment, eller midt på dette området dersom det er en flat kurve. For en bensinmotor vil dette si minst 3000, for en diesel med turbo minst 2000.

Lenke til kommentar

Motoren skal gå lett, så enkelt som det. Da har den det best og du bruker minst bensin. Du hører og merker enkelt om en motor går lett. Går den lett så skal det ikke så mye gass til for å holde farta. Når du må begynne å tråkke gassen et stykke nedover for å holde farta, så går den tungt og du bør gire ned (og motoren gjerne begynner å høres slapp og "buuuete" ut).

 

Altså høyest mulig gir hvor den går lett er stikkordet. Man skal ikke daukjøre motoren. Når du skal opp i fart lønner det seg ofte å hoppe over gir, altså si aksellerere til 80 i 2 eller 3. gir avhengig av girkasse og motor, og rett opp i 5/6 gir. Da soter du ikke ned motoren så mye, du sparer faktisk bensin og du kommer raskt opp i fart.

Endret av chrml
Lenke til kommentar
Motoren skal gå lett, så enkelt som det. Da har den det best og du bruker minst bensin. Du hører og merker enkelt om en motor går lett. Går den lett så skal det ikke så mye gass til for å holde farta. Når du må begynne å tråkke gassen et stykke nedover for å holde farta, så går den tungt og du bør gire ned (og motoren gjerne begynner å høres slapp og "buuuete" ut).

 

Altså høyest mulig gir hvor den går lett er stikkordet. Man skal ikke daukjøre motoren. Når du skal opp i fart lønner det seg ofte å hoppe over gir, altså si aksellerere til 80 i 2 eller 3. gir avhengig av girkasse og motor, og rett opp i 5/6 gir. Da soter du ikke ned motoren så mye, du sparer faktisk bensin og du kommer raskt opp i fart.

 

Som sagt her er det best og ligge i høyt gir, men også å ruse motoren i blandt, slik at man ikke soter ned motoren. Det er altså bra for motoren og ligge på høyt turtall en gang i blandt.

Lenke til kommentar

Girvalget kommer an på 2 ting: Hastighet og belastning.

 

Det gir ikke nødvendigvis god drivstofføkonomi å kjøre opp en bakke på 5. gir, om du da må ha full gass for å holde gjevn hastighet. Når belastningen er høy, f.eks at man passerer 50% gasspådrag lønner det seg som regel å gire ned et hakk. Da går motoren lettere. Gammeldagse økonometre var bare undertrykksmålere koblet til innsugsmanifolden. Disse indikerte god økonomi når trykket var lavt, altså lite gasspådrag.

 

Ved moderat til høy belastning er en motor mest økonomisk (mest energi pr. enhet forbrent drivstoff) rundt turtallet den har max moment.

 

Et annet aspekter er slitasjen. Ja, antall runder sliter, men trykk over stempel sliter også. I gitte situasjoner lønner det seg slitasjemessig å redusere trykket og øke turtallet, altså gire ned.

 

Som regel vil det både slitasjemessig og økonomisk lønne seg å gire ned et hakk om man må gi særlig mer enn halv gass.

Lenke til kommentar
Det gir ikke nødvendigvis god drivstofføkonomi å kjøre opp en bakke på 5. gir, om du da må ha full gass for å holde gjevn hastighet. Når belastningen er høy, f.eks at man passerer 50% gasspådrag lønner det seg som regel å gire ned et hakk. Da går motoren lettere.

Jeg vil si at hvis man kjører med 50% gasspådrag, så går motoren veldig tungt, eller så er bilen veldig lite sprek. Hvis jeg gir mer enn 10% gass så knepper jeg ned, og da er turtallet under 1200 rpm omtrent eller så skal bakken være bratt.

 

Lar aldri motoren jobbe tungt i oppoverbakker, kjører hele tiden der den jobber lett og jeg nesten ikke trenger å gi gass for å holde farten/aksellerere (ca 1500-2000 rpm avhengig av helling på veien). Var morro på autobahn i Tyskland :p, motoren lå på ca 3500 rpm hele tia i femte gir i ca 150 km/h. Bare touche gassen, turboen spannt opp med en gang og bilen aksellererte som bare det :). Var litt uvant å kjøre på femte gir i 80 i norge etterpå da, motoren virka litt dau da :p.

 

Kjører Volvo 940 med 2.3 liter motor lavtrykksturbo.

 

 

Under aksellerasjon er jeg det som regel alltid full gass på andre gir til ca 5000 rpm på motoren, og så girer opp i 4 eller 5. Veit ikke hvor økonomisk det er, men kommer fort opp i fart og morro å kjenne litt krefter :).

Endret av chrml
Lenke til kommentar

Har eksprimentert litt med dette selv, ved å se på "instant fuel" på komputeren (Mondeo 2.0 TDCi). (Tar utganspunkt i at denne måler riktig, hvis ikke noen har noen innvendinger ?).

 

Har sett at det veldig ofte lønner seg, rent økonomisk, å gire ned i mange tilfeller. Den bruker betydelig mer nektar på å ligge i svak oppoverbakke i 1500rpm i 5 gir, kontra 2000rpm i 4. På flat vei ser jeg ikke de store forskjellene, men det er ikke mye pushing som skal til før det lønner seg å gire ned ett hakk.

 

Jeg pleier å bruke ørene når jeg kjører; velg gir etter hvordan motoren låter. Man hører med en gang hvis den vil ha et lavere gir. Tror nok man sliter en motor mer ved å presse den på lave kontra høye turtall.

Lenke til kommentar
Når jeg skal aksellerere opp til 60km/t bruker jeg bare å dra 2.giret opp til 60km/t og legge den i 4/5 gir.

Her om dagen var jeg i en diskusjon med en annen ang dette. Han mente man ikke skulle hoppe over 3. giret. Har vel ingenting å si det?

Hvorfor skal man ikke det? Det er jo mest økonomisk å få bilen fort opp i den farten man skal ha, dessuten sparer man jo slitashe ved og ikke gire så mye.

Lenke til kommentar
Når jeg skal aksellerere opp til 60km/t bruker jeg bare å dra 2.giret opp til 60km/t og legge den i 4/5 gir.

Her om dagen var jeg i en diskusjon med en annen ang dette. Han mente man ikke skulle hoppe over 3. giret. Har vel ingenting å si det?

Hvorfor skal man ikke det? Det er jo mest økonomisk å få bilen fort opp i den farten man skal ha, dessuten sparer man jo slitashe ved og ikke gire så mye.

Problemet er jo at en kommer høyt på turtallet når en hopper over et gir, så det stemmer nok ikke det.

 

Ang. slitasje så anser jeg ikke det som noe stort problem. Uten å ha mekanisk bakgrunn vil jeg anta at det er mer slitasje på motoren å skulle bli dratt langt på turtallet hver eneste gang du akselerer fra 1. gir, spesiellt på en kald motor.

Endret av magnusgl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...