Gå til innhold

Plassering av dipole sur.høytalere

Anbefalte innlegg

Hei.

Lurte litt på hvor det er best å plassere dipole bakhøytalere? (ett høytaler element i hver side av høytaleren(2 elementer))

Sofaen står inntil en vegg. Er det da best å ha de på bak veggen med litt avstand, eller på sideveggen ?

Også hvilke høyde er best?

hilsen :woot:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei.

Lurte litt på hvor det er best å plassere dipole bakhøytalere? (ett høytaler element i hver side av høytaleren(2 elementer))  

Sofaen står inntil en vegg. Er det da best å ha de på bak veggen med litt avstand, eller på sideveggen ?

Også hvilke høyde er best?

hilsen  :woot:

Dipole bakhøyttalere skal i utgangspunktet være på hver sin side av lytteren. Å henge dipole høyttalere på bakveggen har jeg ikke spesielt tro på, men du kan jo prøve. Høyden er ikke så veldig viktig, bare det er et stykke over ørehøyde. Hvis du har sofaen helt inntil bakveggen ville jeg hengt dipolene litt forran lytteplassen slik at de ihvertfall er en halvmeter unna bakveggen.

Ikke verdens beste forklaring, men håper du skjønte noe. :wink:

Lenke til kommentar
Nå har ikke jeg noe som helst greie på surroundanlegg, men det beste er jo å prøve selv og se hva som blir best.

Jo prøve-og-feile metoden er jo grei....

Litt kjedelig å feste høytalerene på 8 forskjellige plasser på veggene i stuen. Må eventuelt ha mange små bilder for å dekke over skruehullene :-?

Lenke til kommentar

Jo prøve-og-feile metoden er jo grei....

Litt kjedelig å feste høytalerene på 8 forskjellige plasser på veggene i stuen. Må eventuelt ha mange små bilder for å dekke over skruehullene   :-?

Men så går d jo oxo ann å sette dem oppå et slags stativ eller noe, og nevege dem omkring... :shrug:

Lenke til kommentar

Osten har rett. Vanligvis på sideveggene over lytte-posisjon. De skal jo plasseres omtrent på linje med ørene dine og opp, men pass på at de ikke kommer for nærme bakveggen. Halv meter klaring er sikkert bra.

Hadde jeg vært god på ascii-art så kunne jeg ha vist deg.

- J

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...