Gå til innhold

Ny bærbar; noen kriterier


Anbefalte innlegg

Skal ha meg ny bærbar, og ettersom laptop-markedet flommer over av pcer å velge mellom, er det like godt at jeg benytter meg av den uendelige kunnskapen dette forumet kan vise til... ;)

 

Aller først, jeg HAR lest en haug med sider, men blir ikke helt fornøyd. Er derfor jeg lager en ny tråd. Dessuten har jeg et par kanskje littegranne merkelige spesifikasjonskrav.

 

 

Nuhvel, kravene;

 

Budsjett er TOPPEN 8000, selv om jeg sikter mer i retning 6, og ser hva som er mellom der og 8-tallet. Dette mest for å ha et utgangspunkt, også får jeg veie for og i mot om det skulle vise seg at jeg får en SÅÅÅ mye bedre pc for 8500..

 

Lyd-utgang MÅ være på venstre side. I det heletatt skal det ikke være utganger i fremkant av maskina. Lydknapp skal IKKE være type jalla-rulleknapp i fremkant, sånn som Acer(?) har på noen av sine maskiner. Det kan til nød gå an, men da MÅ den være på venstre side, dessuten er sjansen for at jeg kjøper noe sånt ca 2%.

 

Minimum 3 usb, men de fleste laptoper med litt kvalitet har vel 4+ nå til dags uansett.

 

Tastatur MÅ være stille, det må ikke være et høylydt *klikk* hver gang jeg trykker en knapp. I det heletatt må tastaturet være stille; dette gjelder både klikking når jeg trykker OG at kvaliteten på knappene er så god at de ikke "skrangler" når man trykker. Knappene må også være _lette_ å trykke ned. HP 530 og 6715b er prakteksempler på hvordan et tastatur IKKE skal være. Lite støy, men akk så tunge å trykke ned.

Kan nevne at jeg helt til i sommer brukte en gammel Easynote R4340 som arbeids-pc, og at det fortsatt er den beste pcen jeg noen gang har skrevet på. Dessuten var den fjell-stødig! Da fikk Packard-folka til NOE i allefall.. ;)

 

Museknappene må være myke og lette å trykke ned, og heller ikke de må lage et høylydt klikk når de trykkes på. Jeg jobber med pcen kanskje så mye som 14-6 timer i døgnet, så det er helt nødvendig at maskina er lite slitsom å holde på med.

 

Skjermen må være gnistrende klar å se på, ikke sånn som noen av de billigste pcene er, sånn at bildet nesten glir litt utover. Oppløsning bør være 12-1400x1000 eller hva som enn er i det området.

 

Bør kunne spilles på. Ikke nødvendigvis MAKS grafikk, men nå er det lenge siden jeg har fulgt med på laptop-markedet, så jeg veit ikke hva prisene ligger på for en brukbar en. Vil gjerne kjøre de nyeste spillene. Ikke nødvendigvis på maks, men i allefall glatt, og sånn at det ikke ser ut som Monster Bash i grafikken.

 

Div skjermutganger er vel greit å ha, men det er nok om det bare er utgang for vanlig ekstern skjerm. Må ha noe å sette projektoren i.

 

Den må være kjapp. Jeg HATER å vente på at maskina skal jobbe seg ferdig når den kommer inn i Windows. Når Windows popper opp, skal alt være ferdig loada. Kjapp cpu og en del ram er da kanskje å foretrekke.

Jeg har heller ikke tid til å sitte rundt og vente på at maskina skal bli ferdig med å jobbe; som en pekepinn på hvor mye jeg jobber kan det vel nevnes at jeg i siste prosjekt satt i ca 40 timer i strekk forran pcen for å bli ferdig innen deadline. Da er jeg ikke gira på å sitte å vente "halve" tida.

 

Hører rykter om at HP er trasig å installere Xp på, og ettersom jeg er ihuga Vista-hater er nok ikke HP et alternativ.

 

Mulig jeg kommer på mer etterhvert.

 

 

Greit om bare de med skikkelig peiling svarer, ettersom jeg ikke har laga en tråd bare for å få standard Acer/Dell-svarene som jeg alt har lest i andre tråder... Helt sikkert gode pcer, men ikke til mitt bruk. Forøvrig heller ikke imponert over tastatura til Acer (brodern har 5920g, ikke fryktelig bra..)

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tastatur-kriteriet ditt vil i alle fall samtlige Lenovo (tild. IBM) innfri. Er selv ute etter en ny bærbar da forrige smalt i bakken og har nøyaktig samme kriterier som deg. Med mindre du kan fire litt på skjermkravene oppløsningsmessig vil en Lenovo SL300 passe fint for deg. Jeg har fremdeles tilgode å finne en solid maskin med disse kriteriene og i TILLEGG ha god skjermoppløsning, derfor har jeg gitt opp dette punktet og heller prioritert de andre.

Lenke til kommentar
Tastatur-kriteriet ditt vil i alle fall samtlige Lenovo (tild. IBM) innfri. Er selv ute etter en ny bærbar da forrige smalt i bakken og har nøyaktig samme kriterier som deg. Med mindre du kan fire litt på skjermkravene oppløsningsmessig vil en Lenovo SL300 passe fint for deg. Jeg har fremdeles tilgode å finne en solid maskin med disse kriteriene og i TILLEGG ha god skjermoppløsning, derfor har jeg gitt opp dette punktet og heller prioritert de andre.

Hvordan er oppløsninga på Lenovoen da? Ytelse?

Lenke til kommentar

Skjermoppløsningen på samtlige SL-modeller er 1280x800. SL300 er 13,3 tommer. Man får den per dags dato i 2 versjoner;

 

http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfo...spx?plid=112749

 

og

 

http://www.mpx.no/aspx/produkt/prdinfovnet.aspx?plid=98520

 

Har enda ikke bestemt meg for hvilken versjon jeg skal gå for. Ytelselsforskjellen er nok verdt det (dedikert grafikkort og kraftigere CPU samt større HD) men batteritiden er litt dårligere.

Lenke til kommentar

I det "evige" jaget etter en pc som passer meg, har jeg nå funnet et par på Siba som kanskje kan passe. Er da mest ute etter erfaringer OG meninger om hva jeg bør kjøpe. Nesten garantert at jeg kjøper en av de jeg linker til, fordi jeg får dem på krita. =)

 

Her er de tre billigste; ser helst at det blir en av dem.

 

Fujitsu Siemens Amilo XI 2428

Asus M51TA-AP004C Laptop

Asus M51VA-AP038G

 

Evt denne..

Fujitsu Siemens AMILO XI2428-26P Penryn

 

Er det i det heletatt mulig å få laptop med 7200 rpm hd, forresten?

Endret av appelsinbrus
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...