Gå til innhold

signal referanse jord?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er ikke helt med på hva du mener her. Tar man transmittere generelt så vil man koble seg til med f.eks +24V og 0V. 0V går til kan gå til en PLS eller ett annet instrument som bruker informasjonen den får fra føleren. Er det dette du tenker på eller er det de forskjellige jordformene, som Instrument jord, PE jord, IS jord, Highway jord osv ?

Endret av Rosemount
Lenke til kommentar
Jeg er ikke helt med på hva du mener her. Tar man transmittere generelt så vil man koble seg til med f.eks +24V og 0V. 0V går til kan gå til en PLS eller ett annet instrument som bruker informasjonen den får fra føleren. Er det dette du tenker på eller er det de forskjellige jordformene, som Instrument jord, PE jord, IS jord, Highway jord osv ?

 

Jeg tenker på begge deler!

 

Hvorfor har man forskjellige typer jord...holder det ikke med bare en type felles jord??

Her i boka er det noe de kaller SRJ(signalreferansejord),rød/gul kabel, mens BJ(beskyttelses jord),gul/grønn, er noe annet.

Hvorfor skiller man de to f.eks?

 

 

Når du skal koble opp en temperaturføler som måler temperatur til retur vann eller en trykkføler i en ventilasjons kanal f.eks.

Dette her skal da overvåkes av en PLS eller en regulator!

Hva er det man skal da ut med for å koble de aktuelle følere??

 

Kunne jeg brukt denne typen, PTS 0,6 mm Halogenfri 2PAR??

Lenke til kommentar

Jording er litt som sort magi vist man kan kalle det for det. Det er ett litt uklart emne som du skal sette deg godt inn i for å skjønne, og det har masse forskjellige regler. Det som er viktig å huske er å ikke blande de forskjellige jordsystemene.

 

Du har jo som sakt beskyttelsejord, også kalt PE (Protective Earth). Hovedhensikten til PE-jord er å beskytte mennesker, dyr og materialet. Får du for eksempel en forbindelse mellom en spenningsførende leder og en eller annen form for ledende del så vil PE-jorden være der for å lede strømmen bort. PE-jorden skal ikke ha noe motstand, og som du sikkert vet så tar strømmen alltid den raskeste veien.

 

Så nevnte du også Signalreferansejord. Den er på min arbeidsplass kalt IE-jord, altså Instrument Earth. Her er det litt forskjellig fra arbeidsplass til arbeidsplass hvordan man bruker den, men vi kobler denne kun i den ene enden. Det vil si at vi har en egen jordskinne for IE jord i krysskoblingsskapet, IE-jorden ligger i kabelen ut til utstyret men i transmitteren så fester vi bare en endehylse på den slik at den "flyter" i feltet. Hensikten her da blir i bunn og grunn at IE jorden skal hjelpe med å ta opp støy og forstyrrelser som dannes.

 

Det du sier om merking må du tolke på en litt annen måte. NEK400 sier at vist det er noen form for tvil om hvilket jordingssystem jordkabelen hører til, så skal den være merket med en annen farge. Klarer man å kompensere med god merking, så blir det ikke nødvendig å bruke andre farge enn grønn/gul.

 

Når det kommer til hvorfor man skille dem, så blir det fordi de har forskjellige hensikter og fordi spenningssystemene de er tilkoblet har forskjellige spenningspotensiale.

 

Jeg skjønner ikke helt hva du mener med "hva man skal ut med". Temperaturfølere fungere på så mange forskjellige måter. Du har Termoelementer, Platina elementer og listen forsetter. Du kan koble opp følerene direkte i PLS`en eller via en termotransmitter. Det er også greit å vite hvilken type termoelement du har og måleområde, men tanke på oppsett av måleområde på PLS. Kommer du med litt mer informasjon her så skal jeg hjelpe deg.

 

Når det kommer til kabler så må jeg si som tidliggere at det ikke finnes noe fasitsvar når det kommer til valg av kabler, bortsett fra minstekravene som NEK400:2006 setter. Du har en del variabler som spiller inn, men i skolesammenheng så kan du godt bruke den nevnte kabelen. Skulle du være uheldig å ha flere ledere i kabelen, i forhold til hva du trenger så kan du sette en endehylse på dem å merke dem med "spare". Altså er kabel som kan brukes siden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...