Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Trenger råd til regulering av Diabetes Type 1

RemiAndreN

Anbefalte innlegg

Hei, jeg er 16 år.

jeg har diabetes type 1, diagnosen ble stilt for snart ett år siden. og jeg har veldig problemer med å holde blodsukkeret nede ettersom jeg MÅ ha mat hele tiden. en stund før jeg fikk stilt diagnosen gikk jeg ned 5-6 kilo. er 185 høy og veier 69 kilo. jeg ble fortalt at jeg kom til å legge på meg igjen etter en stund, men jeg har vell bare gått opp 0,5 - 1kilo på 7måneder. jeg blir fortalt av alle vennene mine at jeg spiser veldig masse.

det som er problemet mitt er at jeg ikke klarer å regulerer blodsukkeret mitt, når jeg spiser så masse. jeg hadde en liten periode hvor jeg klarte å holde meg til 4 måltider hver dag, men den 3 dagen sprakk jeg.

forrige gang jeg var inne og målte gjennomsnittsblodsukkeret var det på 23. :dontgetit:

jeg trenger virkelig noen gode råd med å hjelpe meg med å holde blodsukkeret nede?

på forhånd, takk.

Endret av RunkeMunk
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har du ikke fått insulin og sprøyter?

Du mangler jo muligheten til å produsere insulin selv, så hvis du ikke får i deg dette regelmessig er det ikke rart at du har høyt blodsukker. Dessuten er insulin med på å regulere metthetsfølelsen. Vanligvis får man en følelse av å være mett etter at man har spist fordi da er insulinnivået i blodet høyere. Det kan være grunnen til at du føler at du må spise hele tiden.

Lenke til kommentar

Jo, jeg har fått sprøyter og hele pakken. men det som skjer er viss jeg tar en sprøyte, og blodsukkeret blir sånn som normalt 5-7 blir jeg sulten igjen etter sånn ca 2timer og da viss jeg sitter enda en sprøyte så får jeg lavt blodsukker, da må jeg spise igjen, og blodsukkeret stiger atter engang.

Lenke til kommentar

Du vil legge på deg igjen når blodsukkeret ditt synker et godt stykke ned. Mitt tips må være å heller sette medisin før hvert måltid, selv om det er en fare for at det blir lavt. Du kan "presse" grensen for når du får føling et godt stykke nedover om du også får senket HbA1c-en din. Nå tipper jeg du begynner å føle deg skjelven ved rundt 7mmol/L, men om du får ned gjennomsnittsblodsukkeret ditt til kanskje 9-12mmol/L vil du muligens ha følingsgrensen din på 6mmol/L.

Hva består et måltid av for deg? Mulig du burde ta en titt inn i kostholdet ditt også, om det ikke er som det burde være.

Hvor mye insulin setter du ved et måltid? Prøv å ta litt mindre insulin, og mål noen minutter etter at du har spist. En annen ting som er interessant er å måle blodsukkeret hvert 5. minutt før du spiser, mens du spiser, og kanskje frem til en halvtime etter at du har spist. Ta insulin før du spiser denne gangen, for å se på hvordan kroppen din reagerer. Du burde virkelig ta deg litt sammen, du aner ikke hvor mye bedre det er å ha et regulert blodsukker. Du føler deg kanskje ikke utslitt og sliten nå, men du vil merke stor forskjell med et godt blodsukker over flere uker. Lykke til! :)

edit: Ja, gjør også som TOMpsy skriver, ta kontakt med sykehuset ditt om du ikke allerede har en diabetessykepleier. Om du ikke er fornøyd med den sykepleieren du har kan det lønne seg å bytte, dette er noe foreldrene dine sikkert kan hjelpe deg med.

Endret av shoop!
Lenke til kommentar

En annen ide kan vel være å få seg pumpe? Er en god del lettere å sette litt ekstra da. Man blir også mindre redd med tanke på føling, for med pumpe får du litt og litt insulin, så du kan bare koble den fra når du får for lavt, istedet for med sprøyter, når du først har satt en dose er det vanskelig å stoppe virkninga. Slet også en del med nettop dette før jeg fikk meg pumpe for snart 5 år siden (er 17 nå). :)

Lenke til kommentar
En annen ide kan vel være å få seg pumpe? Er en god del lettere å sette litt ekstra da. Man blir også mindre redd med tanke på føling, for med pumpe får du litt og litt insulin, så du kan bare koble den fra når du får for lavt, istedet for med sprøyter, når du først har satt en dose er det vanskelig å stoppe virkninga. Slet også en del med nettop dette før jeg fikk meg pumpe for snart 5 år siden (er 17 nå). :)

Jeg var veldig imot dette helt i starten når jeg fikk høre om det, men nå blir jeg mer og mer usikker på om jeg skal ta dette i bruk eller ikke..

Jeg er litt innteresert i å høre mer om hvordan det er å bruke dette, hvor skal du ha pumpen f.eks. blir den hengende å slenge, eller sitter den fast i noe?

- jeg lurer også på hvordan det er viss du er i mye aktivitet og lignende?

Lenke til kommentar

Du setter en sprøyte i magen som du kobler pumpa på. Lengden på kabelen fra magen til pumpa kan du velge selv. Du kan enten ha et feste som du fester på beltet, eller bare ha pumpa i lomma, den slenger ikke akkurat, men du vil ha litt kabel som "stikker" ut... Det finnes forksjellige "beskyttleseslommer" slik at du ikke trenger å være redd for at den skal ødelegges etc.

Sjekk ut https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=629990&hl= tråden for tips og andre ting;)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Heisann

Har selv hat type 1 diabetes siden jeg var 1,5 år gammel :)

Grunnen til at du føler deg sulten skal jeg forklare deg:

Når du har en HB1C (langtidsblodsukkeret) på 23, venner kroppen din seg sakte til å ha en såpass stor dose av sukker i blodet. Dette er jo ikke bra for helsa, men når du setter insulin, føler kroppen at den har for lite sukker, og dette resulterer i at du blir sulten.

Håper du forstod, og har selv hat dette problemet etter at jeg kom inn i ungdommsalderen og gikk over til penner, fra pumpe (anbefaler pumpe, men driver med ekstremsport, og da er det ikke alltid så godt å ha kateteret i magen. Månedene etterpå, ble HB1C en høyere og høyere, og resulterte i at jeg ble sulten når jeg satte insulin...

Lykke til videre, og fin en god livsstil ;):thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...