Gå til innhold

Bygge ny PC. Tips til komponenter?

Anbefalte innlegg

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95575

Holder på å sette opp en ny pc da jeg for tiden kun har laptop. Prøver å ikke bruke for mye penger, men vil allikevel ha noe som holder en stund fremover. Den skal stå på soverommet, og gjerne være stille nok til å kunne stå idle uten at det forstyrrer.

Kom gjerne med tips for hvor jeg kan presse prisen videre ned om noe er unødvendig her, men kom også med hint om noe ikke er så bra i oppsettet.

Alle tips mottas med takk!

Endret av Drix1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ville ikke valgt dette kabinettet hvis du skal ha en stille pc, har en kamerat med denne og den bråker ganske bra. Ville også kanskje gått for en 4 kjernes prosessor hvis du vill at pcen skal vare en stund, men hvis du er god til å clocke så burde det gå bra (er kanskje ikke så bra med tanke på støyen:S)

Lenke til kommentar

Satser på to-kjerne denne gangen, da det gir mest for pengene til mitt bruk enn så lenge. Trodde det var et bra kabinett med bra gjennomstrømning og lite lyd, men mulig jeg tar feil.. Noen andre tips?

Endret av Drix1
Lenke til kommentar

God luftflyt er ikke nødvendigvis det samme som stille... ;)

Generelt vil jeg vel si at kabinett med noen form for vindu er dårlig egnet, da de ofte isolerer støyen dårligere.

Det samme med tynne aluminiumskabinett. Vet det finnes noen kabinett som har metallplater med plast mellom, som demper en del bedre.

Bør også passe på at festet til diskene er dempet med gummioppheng.

Personlig vil jeg si at om jeg skulle hatt maskin på soverommet, måtte jeg hatt ytterligere støydemping i form av matter og lignende i tillegg til stillegående komponenter/vifter.

Er også greit å ikke gå for de kraftigste skjermkortene, slik at du slipper vifter der.

Den strømforsyningen du har listet opp, har enkelte hatt problemer med støy på. Hadde kanskje vurdert en annen, f.eks. fra Seasonic som lager gode og stille strømforsyninger.

Nettulf

Lenke til kommentar

Den trenger egentlig ikke være sovestille når jeg tenker meg om. Den trenger bare være vanlig, ikke forstyrrende stille, hehe. Har planer om å slenge en server i skapet etterhvert, og den vil ta seg av 24/7 jobbene.

Egentlig syntes jeg Antec Three Hundred, er ganske mye penere enn Nine Hundred.. er det et mye dårligere kabinett? Det har jo ikke vinduer, noe jeg ikke trenger, så det er kanskje mer passende sånn sett.

Tar gjerne imot tips om gode strømfornyninger!

Noe her jeg kan kutte ned på, så den blir billigere uten at det dreper den for mye?

Endret av Drix1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Har fått litt penger igjen, og fortsatt ikke fått kjøpt meg pc, så lurer på om denne fortsatt er en god pc, og om noen har noen tips på strømforsyning, og eller, deler som burde byttes ut.. Gjerne noen alternative kabinett også.. bare de er så enkle og pene som mulig.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Hehe, endret på den igjen. Like før jeg bestiller nå. Har fått litt mer penger, så går for litt dyrere komponenter.

Har også endret til Nvidia skjermkort, og håper det er en lur avgjørelse?

Litt usikker på skjermen. Den begynner å bli litt gammel, så burde jeg gå for en med litt nyere teknologi eller er den fortsatt bra? Den koster jo litt, men er anbefalt av HW..

Endret av Drix1
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Ah, det visste jeg ikke.. takk for bra tips!

Ser de ikke har skjermkortet inne der jeg hadde tenkt å kjøpe, så om noen har noen anbefalinger å komme med der er jeg åpen for det. Takk så langt.

Lenke til kommentar

Tja, selv er jeg ikke Nvida fan, har hatt to stk, bare problemer så holder meg til ATI da. Men Komplett har et Asus GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA til 1779 kr.

Er vel ikke noe dårligere kort en XFX kortet.

Vet ikke hvor pris grensen din går, men du får et HIS Radeon HD 4870 1GB IceQ 4+ Turbo kort for 1995 kr hos Kompleet au.

Og du får XFX GeForce GTX 260 896MB PhysX CUDA hos Komplett for 1729 kr.

Pick your choice.

Endret av Chavalito
Lenke til kommentar

Har oppgradert litt selv nå også.. og funnet et billigere og bedre kort fra Asus. GTX275 til 2000 kr.

https://prisguiden.no/vis_handlevog...waggon_id=95575

Har vurdert mye frem og tilbake mellom nVidia og ATI, men sellvom ATI kortene har slått veldig an har jeg venner som mener nVidia fortsatt er veien å gå.. usikker selv, men valgte å høre på de. :p

Byttet ut litt andre småting også for å få alt hos Amentino så jeg kan bestille idag.. Ikke noe drastisk, men litt endringer er det.

Fortsatt takk for hjelp og tips!

Endret av Drix1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...