drz Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg og to andre var på vei til et vann for å gjennomføre en del av et skoleprosjekt. Jeg så et glimt til venstre for meg og så dunket det i bakhjulet. Så i speilet at det lå en katt i veien. Snudde så fort jeg hadde muligheten og parkerte ved katten. Da hadde allerede en annen dame stoppet og tok hånd om katten. Den var død, og hun tilbød seg å kjøre den til vetrinæren for å se om de kunne spore opp eieren. Jeg sa tusen takk og hjalp henne med å bære katten. Har jeg da noe mer ansvar i denne saken? Føler meg skikkelig ille til mote, er glad i dyr og det var ikke noen god følelse å vite at du har drept katten. Eller, jeg drepte den jo ikke siden jeg ikke hadde sjans i havet å stoppe (den traff ikke forhjulet bare bakhjulet). Er min rolle i denne saken ferdig eller må jeg melde det inn et sted? Damen som tok hånd om katten var gravid og hadde en unge i baksetet så jeg regner nok med at hun tok den rett med til vetrinæren. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Din rolle var vel egentlig ferdig så snart du fikk bekreftet at katten var død. I hvert fall da hun påtok seg ansvaret for å prøve å finne eieren. Lenke til kommentar
esoteric Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Nei, er vel ikke så mye mer du kan gjøre her. Lenke til kommentar
probin Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Om dem skulle finne eieren, kunne du kanskje sendt et slikt unnskyldbrev og blomst da:) det kan jo hjelpe på samvitigheten din Lenke til kommentar
Ceburger Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Du har ikke noe mer ansvar i denne saken, ettersom det var en ulykke og du gjorde det du kunne i situasjonen. Vill kansje unnskyld meg til eieren slik som Probin foreslo. Om eieren er en normal person vil vedkommende forstå at det var en ulykke og akseptere din unnskyldning. Har selv kjørt ned et lam. Det var en litt annen situasjon ettersom sauer er et produkt dyr som holdes for industrielle årsaker, men eieren tok det fint Kan nok være litt mer klein stemning i din situasjon om det er en katt som eieren er veldig glad i. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 ..eller kanskje eieren kan ta lærdom av det, og forstå at man bør passe på sine egne dyr, som de fleste hundeeiere faktisk gjør. Lenke til kommentar
probin Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 ..eller kanskje eieren kan ta lærdom av det, og forstå at man bør passe på sine egne dyr, som de fleste hundeeiere faktisk gjør. hva skal eieren gjøre da? se etter katta når den er ute? ha katta i bånd? holde katta inne 24/7? det er stor forskjell på katt og hund. jeg sier ikke at trådstartern som burde følge mer med på veien altså! vil heller si at katta og trådstarter var veldig uheldig Lenke til kommentar
Rune-B Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Vet ikke hvordan der er med mindre dyr, men kjører man på et dyr skal viltnemnda få beskjed. Unlater man dette, har man gjort en straffbar handling. Men husker ikke helt om det var noen unntak osv. Som yrkes-sjåfør er det stedig et og annet dyr som desverre ikke ser seg for. Kontakter da bare poletiet som noterer navn, nr, og sted. Aldri hørt noe mer i disse sakene. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Du snakker vel her om ville dyr og ikke kjæledyr eller buskap? Kjører man på et vilt dyr varsler man viltnemnda. Kjører man på buskap varsler man bonden. Kjører man på et kjæledyr varsler man eieren. Kjører man på et barn varsler man foresatte eller foresatte. Kjører man på andre varsler man familien. Slik har eg forstått det. Men eg har ikke kjørt på så mye enda så eg er litt usikker. Lenke til kommentar
cliffme Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Og er det personskader skal alltid Politi varsles. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Pliktene begrenser seg til å prøve å få tak i eieren og beklage. Katteeiere er klar over risikoen og blir stort sett lettet over å få vite hvorfor pusen aldri kom hjem, i stedet for å gå i uvisse i månedsvis til man gir opp. Hvis det var en rasekatt og man har råd kan man kanskje tilby seg å bidra med en tusing eller to hvis det føles riktig. Juridiske plikter er det ikke mye av med mindre noen kjører på en katt med vilje og dette kan bevises. Endret 24. november 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Når ein katt spring ut i veien blir påkøyrd er det ikkje din feil. Eg hadde aldri betalt ei krone. Hadde eg hatt katt sjølv ville eg vore klar over risikoen med å ha katt og kva som kan skje. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Det er bare en katt, kjør videre. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Skugga har mitt synspunkt på det der med katter, ser jeg. Probin: Alle alternativene du nevner er gode alternativer. Hunder var i utgangspunktet også ville dyr, men etter årevis med temming har de faktisk lært seg å leve inne eller i bånd, akkurat som man kan lære katter det. Dersom det er slik at katter ikke tåler det, er de absolutt ikke egnet som husdyr. Det er tross alt en grunn til at det heter husdyr. Nå kan det også tenkes at jeg er kynisk fordi jeg i utgangspunktet ikke liker katter i det hele tatt. Lenke til kommentar
drz Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Greia er at vi hadde katt i 16 år (den ble 18 år, døde når jeg var 16), så er litt glad i katter =) Får vel henge opp en notis i butikken i nærheten av der det skjedde. Men latterlig dumme noen dyr kan være (mtp at katten traff bakhjulet mitt og ikke forhjulet) Lenke til kommentar
Wartom Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 Men latterlig dumme noen dyr kan være (mtp at katten traff bakhjulet mitt og ikke forhjulet) Ekstremsport! Den ville ha adrenalin rushet. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Jeg og en kompis kjørte over en katt en gang. Dvs, han kjørte. Vi holdt 60, og katten kom løpende inn fra venstre. Ingen mulighet til å stoppe. Han hiver seg på bremsen, og vi snur for å lete etter det vi tror er et splattet katteskinn. Men neida. Katten var like fin, den hadde bare ikke brydd seg om å stoppe når den likevel skulle over veien, var bare å manøvrere unna hjulene. Enten er katter litt vel optimistiske, eller så har de mer stålkontroll enn vi kan forestille oss. Jeg tror det er en blanding. En gang prøvde katten min å hoppe gjennom fronthjulet på sykkelen min i fart. Det gikk utrolig nok ikke så veldig bra, og Lillepus lå stakkarslig og kringlevridd mellom spilene og kauka. Vi trodde selvsagt det var siste sorti for kjetta, men etter at min bestefar dyrlegen fikk snurret litt på hjulet kom hun seg løs og stakk fresende til skogs. Senere på dagen kom hun tilbake etter mat, ikke en skramme. Endret 26. november 2008 av Isbilen Lenke til kommentar
Merko Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 ..eller kanskje eieren kan ta lærdom av det, og forstå at man bør passe på sine egne dyr, som de fleste hundeeiere faktisk gjør. haha, dummeste posten jeg har lest idag. Har selv katt som går ut og inn som den vil. Kan da ikke holde den innendørs 24/7 stakkars. Lenke til kommentar
Karl-Peder Skrevet 26. november 2008 Del Skrevet 26. november 2008 ..eller kanskje eieren kan ta lærdom av det, og forstå at man bør passe på sine egne dyr, som de fleste hundeeiere faktisk gjør. haha, dummeste posten jeg har lest idag. Har selv katt som går ut og inn som den vil. Kan da ikke holde den innendørs 24/7 stakkars. Joa, så sparer du nabolagets hageinteresserte for mye bryderi. Nei da. Som sagt: Jeg er ikke spesielt glad i katter, og klarer dermed ikke å sympatisere med katteeiere på noe vis. Derfor mine kyniske (om enn litt overdrevne) poster i denne tråden. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 27. november 2008 Del Skrevet 27. november 2008 I motsettning til hunder, graver kattene ned etter de har gjort fra seg. :-P Er ikke noe hundemenneske selv (selv om vi har hatt 3 hunder opp igjennom årene..), men er vel slik med alle kjæledyr at man blir glad i dem også med tiden. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå