Nord-Skandinav Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Jeg plages litt med korte perioder med øresus. Kan prøve å forklare hvordan det høres ut for meg. Plutselig høres det ut som om jeg ikke har mer hørsel på det ene øret, og etter få sekunder går dette over i en pipelyd som går sakte over. Alt dette skjer kanskje over en periode på rundt 30 sekunder. Har hatt det av og til før, men i den siste tiden har det økt i hyppighet, og idag har jeg allerede hatt øresus 2 eller 3 ganger. Er det noen spesiell grunn til å dra til legen for det? Var til legen for noen få dager siden, men glemte å fortelle om det/det har blitt hyppigere etter det. Som dere kanskje skjønner så vil jeg unngå unødvenige utlegg. Endret 24. november 2008 av Oppslagsverk Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Det koster en 100 kr for og dra til legen og det er vel verdt pengene vis du har problemer med øresus. Du kan også prøve og skylle ørene dine med varmt saltvann for og fjerne ørevoks og lignende. Dette kan skape problemer med øresus, vis du har mye ørevoks, oliven olje i ørene skal vist hjelpe ganske bra i starten, også kan du bare dra til legen og så få dem til og fikse det, eller kjøpe noe på det lokale apoteket. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
probin Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Jeg ville ha anbefalt legen, så du ikke ødlegger noe der inne. som sagt, koster bare 100 kr. også er det drit deilig!! gjort det 2 ganger selv Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Har ikke noen spesielle problemer med ørevoks, er ganske nøye med hygiene i ørene. Men skal vurdere å dra til legen om det blir verre. Bruker headset for det meste når jeg hører på musikk, og hører veldig ofte på musikk. Bruker ikke å ha det spesielt høyt, men kan det være en ide å bruke headset litt mindre? Så på Wikipedia om øresus, og der sto det at 70+ db over lang tid kan være skadelig. Nå er det jo vanskelig for meg å vite hvor høy musikk jeg har på, men er det lurt å kutte ned på bruken? Lenke til kommentar
probin Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 ah... jeg har fått det et par ganger selv... men har ikke blitt plaget av det. du kan jo prøve å ta en pause fra headsettet da? se om det bedrer seg? 70db høre mye ut, men det er svært lite. en samtale mellom 2 personer sies å være 60db faktisk :S (correct me if im wrong) Lenke til kommentar
Manuzet Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 eg har øresus hele tiden jeig men eg var på leken å fant ut hva de som feilte ørene mine de som feiler meg er at trommehinnene virker ikke slik som de skal. eller som legen min sa: den plafrer neste ikke. tok en liten test med en tonegaffel der han tok den forran og bak øret mitt . viss du hørere bedere bak øret ditt. så har du kansjkje som meg. oja. så har jeg også problemer med hørselen. er 13 år viss du lurte Lenke til kommentar
Gjest Guest_haarek_* Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 70db høre mye ut, men det er svært lite. en samtale mellom 2 personer sies å være 60db faktisk :S (correct me if im wrong) Det er riktig, men husk at skalaen dB-skalaen er logaritmisk. 70 dB er ti ganger mer intensivt enn 60 dB. Lenke til kommentar
Chad Thundercock Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Plutselig høres det ut som om jeg ikke har mer hørsel på det ene øret, og etter få sekunder går dette over i en pipelyd som går sakte over. Alt dette skjer kanskje over en periode på rundt 30 sekunder. Har hatt det av og til før, men i den siste tiden har det økt i hyppighet, og idag har jeg allerede hatt øresus 2 eller 3 ganger. Slapp av, dette er naturlig. Forskere tror det er en reguleringsmekanisme som 're-starter' systemet. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Aha, skjønner. Har du kilder på det? Vært interessant å lese litt om det. Lenke til kommentar
Nord-Skandinav Skrevet 27. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 27. januar 2009 Ja da har jeg endelig vært til legen, og kan skrive en liten oppdatering her. Tok en hørselstest, og alt virket veldig bra, nesten perfekt hørsel. Det som legen sa han trodde at det var, var enten noe som kalles Menieres sykdom eller stress. Det kunne også være grunnet allergi, at det av og til blir alt for tett, og en nerve kommer litt i klem. Det som er litt merkelig er at jeg ikke føler meg noe stresset i det hele tatt. Har lite å tenke på om dagene, og har kun en jobb, bor alene etc. Menieres sykdom hadde også noen sykdomstegn som ikke jeg har, for eksempel "anfall" av kvalme. Jeg mister av og til balansen også, så det er tydelig at det er noe som ikke er rett oppe i øreregionen. Skal også til MR for hodet mitt, for å evt. utelukke hjerneskade. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå