Qumad Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 (endret) Problemer med " Strømsvingning på hubport " Skal koble til min eksterne Seagate FreeAgent Go (120GB) på min Lenovo T61p jobb laptop men dette har nå plutselig sluttet å fungere. Jeg får opp en boble nede ved systemstatusfeltet Strømsvingning på hubport En USB-enhet har oversteget strømgrensen på hubporten. Klikk denne medlingen for å få hjelp til å løse problemet. Når jeg klikker på ikonet så kommer boksen til høyre opp, hvor det eneste jeg kan gjøre er å "Tilbakestille" USB porten, noe som ikke løser noe som helst. Harddisken har fungert utmerket på denne maskinen tidligere. Laptopen kjører på strøm. Disken er koblet rett i USB portene på laptopen. USB portene fungerer helt fint ved bruk av minne-pinner i de samme portene. Windows XP Pro - version 2002 - SP2 Koblet til laptopen er kun en lenovo mus og ett lenovo tastatur (Disse har alltif vært koblet på de utgangene de er i nå også tidligere når hardisken har vært koblet i og har fungert) [Edit] Disken har en ledning, som blir splittet til 2 stk. USB plugger. En for "Power only" og en for "Power + Data". SecreenShot viser kun når en av pluggene er koblet i, men det er ingen forskjeld uansett om begge er i eller ikke. [/Edit] Jeg skal renske jobb maskinen og legge inn en ny instalasjon av windows og har derfor flyttet en god del filer over på den eksterne disken slik at jeg kunne føre det over på laptopen når re-instalasjonen var gjort... Har prøvd og søke men ingen andre som har ett problem som meg, men også dårlig med respons/løsninger. Untaket kan være denne linken her men der virker det som om det er konkludert med at det er harddisken som har tatt kvelden. Hos meg håper jeg jo selfølgelig at det er maskinen/software som er problemet, og ikke at disken har tatt kvelden. PS. er det noen som vet eksakt hva XP på engelsk bruker for følgende: "Strømsvingning på hubport" "En USB-enhet har oversteget strømgrensen på hubporten." Dumt at man ikke kan ta en "hot-switch" mellom norsk og engelsk versjon av windows, er nå litt begrenset når man skal søke på nett eller spøre på engelske forum når man ikke vet eksakt hvordan det skrives på engelsk. Endret 24. november 2008 av Qumad Lenke til kommentar
obba1 Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Hei Qumad. Har du funnet ut av det, eller evt andre? Jeg pakket akkurat opp min nye Toshiba netbook NB100, samt MSI external slim line dvd brenner. Og får opp samme melding da jeg prøver og legge inn cd-rom driveren. "Strømsvingning på hubport" (MSI brenneren vil også ha 2 usb kontakter inn i datamaskinen). Er det dataen eller brenneren som svikter? Ser det er mulighet til å kople til transformator på brenneren, men ingen fulgte med i pakka. Blir disse netbookene / ledningene inne i dem så små, at de ikke levere nok strøm??? Noen som har en ide? Mvh Obba1 Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 (endret) USB portene har en sterk begrensing i hvor mye strøm de kan gi ut. Maksimalt i følge spesifikasjonene er 500mA, med en spenning på 5V tilsvarer dette en maksimal effekt på 2,5Watt. Dette er normalt ikke et problem på stasjonære maskiner der hovedkort er dimensjonert godt, slik at man ofte kan trekke mer enn hva som er maks i følge spesifikasjoner. Problemet oppstår på bærbare som er designet for et lavt forbruk. Det du kan prøve er om forskjellige USB kontakter på maskinen er tilkoblet forskjellige hubber, prøv å fordel lasten (tilkoblede enheter). Dersom en harddisk har en ledning for strøm og en for data prøv å ha disse i to forskjellige hubber. For en oversikt over hubber og tilkoblede enheter (Xp) Start - kjør og skriv inn devmgmt.msc Rull helt ned til Universell seriell Busskontroller (USB) Dobbeltklikk på en USB rothub og velg strømfanen for å se tilkoblede enheter. Endret 8. januar 2009 av Thorsen Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 8. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 8. januar 2009 Hei hei Jeg har ikke fått noe svar enda. Min HD funger ikke uansett hvilke porter på laptopen (som er koblet i basestasjon) jeg bruker, den har som sagt fungert på denne tidligere. Jeg har også satt den i stasjonære maskiner da jeg også har fått høre at det kan være laptopen som ikke klarer og gi nokk strøm men jeg får det samme resultat uansett (strømsvingning på hubport). Jeg har også lagt det inn som en case hos Seagate support den 2008.11.12 og har i tillegg lagt den inn i community forumet hos seagate http://forums.seagate.com/stx/board/messag...;thread.id=3962 Med en forferdelig engelsk oversettelse.. Har ikke fått noen løsning der heller. Support ser ikke ut til og ha tatt i saken en gang.. neste måned er det ett år siden disken ble kjøpt så begynner og haste litt med og finne ut hvilken løsning som funker her. Tror jeg skal ta meg en tur opp på butikken og låne meg en ny kabel og håpe at det er det som er problemet. Hvis ikke så må det vel være innmaten ved strøm/data inngangen? Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 8. januar 2009 Del Skrevet 8. januar 2009 Dersom du får samme resultat også i stasjonære maskiner frykter jeg at det kan være en kortslutning i selve diskenheten. Lenke til kommentar
Qumad Skrevet 9. januar 2009 Forfatter Del Skrevet 9. januar 2009 Jeg også frykter at det er selve harddisken det er noe galt med men jeg håper i det lengste. Får se om jeg får tid i helgen eller begynnelsen på neste uke og kjøre innom Elkjøp, få låne en identisk kabel fra en ny enhet og se om disken min kommer til liv. (Hvis dette skulle være tilfelle så er vel ledningen en garanti sak?) Hvis dette ikke funker *grøss* Regner jeg det som selvsagt at det er en garanti sak og at jeg får ny disk, men det er vel så viktig å få tak i dataene som er lagret på disken er det noen måte å få dataen ut av disken på (som ikke inebafatter å sende disken til firmaer som tar seg betalt i dyre dommer)? Ett "uneducated guess" er at det er elektronikken ved inngangen som overfører strøm som har feilet på en eller annen måte. Selve platene hvor dataene er lagret er jo oppe og går. Så lenge man får nok strøm dil den så ville det vel være mulig å få kopiert ut dataene? (Selfølgelig må vel dette gjøres av butikken ettersom hvis jeg prøver dette selv så ryker garantien) Lenke til kommentar
mistercartman Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hei, Tror meldingen på engelsk er noe sånt som "Power surge" Lenke til kommentar
J@9 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hei Qumad.Har du funnet ut av det, eller evt andre? Jeg pakket akkurat opp min nye Toshiba netbook NB100, samt MSI external slim line dvd brenner. Og får opp samme melding da jeg prøver og legge inn cd-rom driveren. "Strømsvingning på hubport" (MSI brenneren vil også ha 2 usb kontakter inn i datamaskinen). Er det dataen eller brenneren som svikter? Ser det er mulighet til å kople til transformator på brenneren, men ingen fulgte med i pakka. Blir disse netbookene / ledningene inne i dem så små, at de ikke levere nok strøm??? Noen som har en ide? Mvh Obba1 Jeg har en Acer Aspire One A150 Netbook, denne har jeg brukt både ekstern brenner og disk på, og ikke hatt noen problemer Ingen av dem har eget power. Har opplevd problemer med disken på enkelte maskiner, at den ikke starter opp, det bare klikker i den, hører den prøver å starte, men ikke klarer det, når dette har skjedd har det hjelpa å enten snu den oppned, eller koble til den power ovnly kablen Men bare for å nevne det.. Disken (SATA, 2.5") kommer fra en el-retur pc, kabinettet kjøp fra DealXtreme, Brenneren (IDE, standard laptop) kommer også fra en el-retur maskin, og kabinettet til den er kjøpt på eBay Lenke til kommentar
obba1 Skrevet 9. januar 2009 Del Skrevet 9. januar 2009 Hei alle, og tusen takk for svar/synspunkter. Har ikke hatt så mye tid til å forske på proplemet ennå. Men prøvde å skjøte den ene usb-tilkoplingen over på andre siden av datamaskinen, (brenneren krever to usb-kontakter). Det virker som om det fungerer betre da, spesielt når jeg i tillegg drar ut usb kontakten for trådløs mus. Tror nok det hadde vært lurt av meg å koble til en ekstern transformator til brenneren, det virker som at datamaskinen gir for lite strøm.. Mvh Obba1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå