Knofle Skrevet 24. november 2008 Rapporter Del Skrevet 24. november 2008 Jeg så en videoreportasje idag fra VG-nett, og jeg må si at jeg er litt bekymret. Jeg har hele tiden visst at det kom til å ende opp slik til en viss grad, men jeg trodde ikke det kom til å skje så snart. I denne reportasjen hører man både manglende "kj"-lyd og feiluttalt navn, og selv om dette ikke er en TV-reportasje, mener jeg det må fremstå som iallefall litt profesjonelt. http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historie...hp?artid=544559 "Sjører nedover gata", "Metreor". Lenke til kommentar
Bruktbilen Skrevet 24. november 2008 Rapporter Del Skrevet 24. november 2008 Ja det er vel en grunn til at han er journalist for VG på nett, han klarer jo ikke uttale "meteor" korrekt, to ganger . Kan ikke bare legge på en "r" der han føler for detr. Lenke til kommentar
Askeflink Skrevet 24. november 2008 Rapporter Del Skrevet 24. november 2008 I en alder av 17 oppdager jeg kj-lyden, og gjør et forsøk på å flette den inn i språket. Lyden gikk meg hus forbi som barn. Lenke til kommentar
plastkniv Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Forferdelig. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 Språket utvikler seg? Dette må stoppes! Lenke til kommentar
Martin HaTh Skrevet 30. november 2008 Rapporter Del Skrevet 30. november 2008 haha dette var drøyt. kj- lyd er helt ekstremt irriterende når folk ikke klarer å si den. Har noen i klassen min som er slike: skjøkken, skjønn, skjøleskap,skjøtt. Forferdelig. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Jeg er helt for energiøkonomisering. Hvis vi klarer å ytre de samme meningene med færre stavelser er det helt ok for meg. Samtidig synes jeg at hele verden kan gå over til ett eneste språk, så blir alle oversettere og tolker arbeidsledige. Den frigjorte arbeidskraften kan få jobb i helsesektoren, der arbeidskraft er mangelvare. For at færrest mulig mennesker skal behøve å bruke tid på å lære seg et nytt språk, foreslår jeg at det språket som flest mennesker allerede kan, blir det dominerende språket i verden. For øyeblikket er vel det kinesisk. Dette tiltaket vil spare verden milliarder. Pluss vi slipper nynorsk, engelsk og tysk i skolen. Lenke til kommentar
Thorsen Skrevet 9. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 9. desember 2008 Det er helt forferdelig at vi har mistet "tion" lyden mener nå jeg. Språk utvikler seg, uttalelser forandres. For ikke å nevne at mange dialekter har en liten vekt på kj lyd fra før av. Lenke til kommentar
Skugga Skrevet 16. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 16. desember 2008 Føler vemmelse for en slik utvikling, selv om det kanskje er uunngåelig. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 18. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2008 (endret) Sørgeleg. Men eg slit no litt med lyden sjølve. Eg er frå Stavanger så ikkje skuld på meg! Edit: Sjeva me sjyddkaga. Endret 18. desember 2008 av steffenz Lenke til kommentar
ΣΙΝΔΡΕ Skrevet 18. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2008 Samtidig synes jeg at hele verden kan gå over til ett eneste språk, så blir alle oversettere og tolker arbeidsledige. Det syntes jeg aboslutt ikke. Da hadde verden blitt et mer ensformig og kjedlig sted å leve. Det er så teit når alle fjortisene sier sjhino, sjhøttdeg og sånn, absolutt hele tiden. Syntes heller at folk skal fokusere om å fjerne nynorsken. Noen kan lage en tidsmaskin, dra tilbake i tid og stoppe Ivar Aasen. Lenke til kommentar
4588pkdkrikue5c Skrevet 18. desember 2008 Rapporter Del Skrevet 18. desember 2008 Nynorsken held jo liv i dialektene! Eg var heilt imot det lenge. Heilt til eg leste det. Mykje meir levande og inspirerande enn bokmål. Mykje. Bokmål er så tørt å kjedeleg. Føler eg les ein jævla reklame kvar gong. Det er så oppbrukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå