slappogsliten Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Hallo alle sammen, dette er min første post på dette forumet, men jeg har smug-lest her rimelig lenge. Jo, det har seg sånn at jeg aner ikke hva jeg skal gjøre, og da lønner det seg avogtil å få litt input fra noen som er litt mer objektiv og mest sannsynlig mer erfaren enn meg. For tiden bor jeg i Sverige, jeg jobber for HP (support) og trives vel greit med det. Arbeidsmiljøet er veldig bra, men lønna er ikke allverden og det er jo ikke en jobb man blir sittende i særlig lenge. Jeg er 20 år, har hatt ett par forskjellige jobber - fra stillasbygger på Ormen Lange prosjektet, til lagergutt på Expert og nå support for HP. Etter ungdomsskolen, er det eneste av skole jeg har gått folkehøyskole (som forresten var kjempegøy, ikke veldig lærerikt - men dog.) Og, for å komme til poenget, noen som har tips til hva jeg bør gjøre nå? Det jeg vil er å skaffe meg generell studiekompetanse, men synst det er tungt å begynne på skolen igjen når jeg er 20år. Siden det da ville bety å leve av studielån, pluss at jeg bor sammen med kjæresten min (som er fra England) - jeg skjønner ikke helt hvordan dette kan gjøres på en grei måte, og leter derfor etter tips fra dere som forhåpentligvis er litt mer erfarne enn meg. takker så meget for eventuelle tips Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Hva vil du drive med først og fremst er nok det aller viktigste. Vil du drive som hånd verker, innenfor data, butikk osv. Det er dumt og ta en utdannelse eller starte på noe vis du ikke helt har lyst til det for da blir dagene lange og kjedelige kanskje. Hvor vil du bo er også viktig, Norge, Sverige eller England (siden kjærsten din er derfra) Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
slappogsliten Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Hei donnieakalefty, takk for svar. Jeg er nok mest intressert i noe som har med data å gjøre, siden det er det jeg kan 'mest' om og har interesse for. Jeg har ikke engang generell studiekompetanse, så jeg vet ikke helt hvor jeg skal begynne. Kunne forsåvidt tenkt meg å bo i England/Skottland/Nord-Irland. Skal tro om man kan få generell studiekompetanse som privatist.. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Tror man skal få generell studiekompetanse som privatist men da må du ta alle fagene selv og lese til eksamene. Du kan jo søke om en jobb som 1st eller 2nd linje support og prøve og få en sånn jobb og så jobbe deg oppover i systemet. Det er en veldig grei måte vis du ikke har formell utdannelse eller papirer på IT kunnskap. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
slappogsliten Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 Sitter på førstelinje support nå, og det er rimelig hjernedødt. Man har tilnærmet ingen muligheter for opprykk, men det kan være bedre forhold i andre firmaer/utenlands. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Vis du vet om andre firmaer, eller andre områder du kan utnytte din kunnskap så kan det være en mulighet, eller kanskje ta noen kurs innen IT for det er mange forskjellige kurs du kan ta for å få økt kunnskapen, eller papirer på det du kan. Hørte en gang at det er kun de første 5 årene du jobber at papirene er veldig viktig, karakterer og dette, etter det så går det mye mer på hva du kan og har kurs og sertifiseringer på eller ting du kan "bevise" at du kan. Utenlands kan det hende du kan øke i stilling eller 2nd linje osv, men det kan bli vanskelig for da er det flere som kanskje vil ha den jobben. Men vis de trenger noen som snakker norsk og det ikke er så mange som snakker norsk i det landet eller ønsker den jobben så kan du ha større sjangse for og få den. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
slappogsliten Skrevet 24. november 2008 Forfatter Del Skrevet 24. november 2008 At sertifiseringen etc spiller en større rolle etterhvert høres veldig logisk ut, har ikke tenkt så mye på det før. Om det kan relateres til jobben min, så får jeg sertifiseringer sponset av jobben. MCSE etc kunne vel kanskje vært greit å starte med. Tusen takk for tips og råd. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 24. november 2008 Del Skrevet 24. november 2008 Det er veldig greit og be pent om og kanskje få lov til og delta på kurs for og få forskjellige sertifiseringer og lignende vis det trengs for jobben din eller du føler at det er viktig for deg. Lykke til videre. Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
slappogsliten Skrevet 25. november 2008 Forfatter Del Skrevet 25. november 2008 Takk for det, og tusen takk for hjelp og tips Lenke til kommentar
Gjest Slettet-wtZtqAvs Skrevet 25. november 2008 Del Skrevet 25. november 2008 Takk for det, og tusen takk for hjelp og tips Bare hyggelig og kunne hjelpe Lykke til videre Mvh donnieakalefty Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå