Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Alkolås, hvorfor må uberusede bilister betale?

Splius

Anbefalte innlegg

Poenget er at de som vil fyllekjøre kommer rundt dette uansett, de trenger ikke å blåse selv.

Er klin umulig å lage en alkolås som virker hvis man ikke begynner med en eller annen form for DNA testing, og det kommer ikke med det første.

"De som vil fyllekjøre". Kan da virkelig ikke se for meg at noen med intensjon om å fyllekjøre drikker jeg fulle for så å sette seg inn i bilen? Det å fyllekjøre må da være en dårlig avgjørelse tatt i et svakt øyeblikk hos de som gjør det? Og da vil alkolåsen være effektiv.

Endret av fb60
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Poenget er at de som vil fyllekjøre kommer rundt dette uansett, de trenger ikke å blåse selv.

Er klin umulig å lage en alkolås som virker hvis man ikke begynner med en eller annen form for DNA testing, og det kommer ikke med det første.

Da må vi bare i tillegg ha IdiotNekt på bilen, slik at den ikke vil starte når noen er SÅ IDIOT at de faktisk klin edru blåser i en alkolås for en som er full slik at vedkommede kan kjøre hjem!

Lenke til kommentar
Da må vi bare i tillegg ha IdiotNekt på bilen, slik at den ikke vil starte når noen er SÅ IDIOT at de faktisk klin edru blåser i en alkolås for en som er full slik at vedkommede kan kjøre hjem!

Genialt! Men i tillegg må vi vel også forby alt av luftkompressorer og trykkbeholdere/spraybokser som kan brukes til å blåse inn i munnstykket...

Lenke til kommentar

Hvis man virkelig, da mener jeg virkelig, trenger å kjøre når man er påvirket.

Så hadde det vært en muligehet og hatt en plombert bryter, som kunne brukes i nødtilfeller.

Denne kunne registrer tidspunktet bryteren var brukt og at bilen f.eks ikke ville starte hvis bryteren ikke var "nullstilt" og plombert innen en uke (på et verksted eller noe liknende)

Det kunne vært en fastpris for å få utrettet dette, f.eks 5000,- pr gang.

Da hadde de aller fleste bare brukt muligheten til det den var ment til.

Lenke til kommentar

Jeg har lest om dette før, og da var det opplyst om at apparatet skulle gjenkjenne måten du puster på, temperatur, osv. sånn at du ikke kan få en edru person eller en peisblåser til å gjøre det for deg. Vet ikke om det stemmer.

Jeg er nysgjerrig på feilkildene. Hva om du spyler ruta med spylervæske, og apparatet gir utslag?

Skal den kalibreres for 0.2, eller høyere? Det går an å operere med marginer, for å hindre feil. Den kan kalibreres til 0.5, så bryter du loven på eget ansvar. Den kan gi deg en varsellampe, som du kan velge å ignorere. Men den hindrer deg i å kjøre når du er merkbart rusa.

Jeg vil ikke sende kjerra til kalibrering utenom andre serviceintervall. Slipper jeg det, er det et motargument mindre.

Lenke til kommentar

Skulle til å skrive det med at den kan la deg

starte motoren så du kan varme bilen og tine

ruter mens du venter på at den skal bli varm,

men jaggu kom Mannen med ljåen meg i forkjøpet :)

Jeg vil bare nevne at godt fulle folk fort blir lagt merke til,

mens de som kjører dopet ikke alltid er like lett å oppdage

før det er for seint..

MEN: Jeg er veldig for dette, og håper noe tilsvarende

kommer i forhold til narkotiske stoffer og medisener med

rød trekant (dog må dette kalibreres i forhold til fører som

kanskje må ha det for å være trygg bak rattet, altså sjekke

om personen har tatt pilla si og er trygg :) )

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...